Šanghajská značková prodejna byla situována do nejprestižnější módní a obchodní čtvrti nejlidnatějšího čínského města. K jejímu slavnostnímu otevření došlo za účasti řady čínských celebrit v říjnu 2007.
Do svého největšího obchodu na světě vkládala Nokia velké naděje. Tehdejší vedení v čele s výkonným viceprezidentem Colinem Gilesem věřilo, že se šanghajský obchod stane nejen módní destinací pro tamní obyvatele, ale přiláká i spotřebitele z celé Číny.
Uzavření největšího značkového obchodu Nokie je zatím posledním z řady úsporných opatření, které společnost během posledního roku přijala. Rušit vlastní obchody přitom Nokii donutila zpočátku zejména ekonomická krize v roce 2009. Zanikl tak i obchod na nejdražší ulici světa, londýnské Regent Street, který fungoval pouhé dva roky. Stejný osud postihl například prodejny v Chicagu, New Yorku či Sao Paulu.
Podle mluvčího Nokie se firma nyní bude zaměřovat pouze na operátory a maloobchodní partnery, s čímž má například i v Česku dlouholeté zkušenosti. U nás totiž nikdy vlastní obchod neotevřela.
"Tak jako každá společnost průběžně hodnotíme náš byznys s cílem přinášet zákazníkům úplný zážitek. V České republice nemáme vlastní obchody, i nadále pokračuje podpora operátorů a prodejních partnerů," informovala redakci Mobil.cz vedoucí komunikace společnosti Nokia pro střední a východní Evropu Anna Simai.
Kvůli špatné finanční situaci prodala nejen své sídlo
Snižováním provozních nákladů se firma snaží získat finance, které potřebuje k posílení pozice na mobilním trhu, zejména pak v segmentu chytrých telefonů. Jen loni klesl objem její hotovosti o 22 procent na 4,4 miliardy eur (přibližně 113,5 miliardy korun).
Koncem roku 2012 proto například prodala a následně si pronajala své hlavní sídlo ve finském městě Espoo (více čtěte zde). Dlouhodobě klesající tržby přinutily společnost také k prodeji luxusní divize Vertu, za což měla podle tehdejších spekulací získat zhruba 200 milionů eur (přibližně 5 miliard korun). Ty pak měla investovat do vývoje smartphonů, na nichž je existenčně závislá.
Další finanční injekcí byla hotovost získaná prodejem zhruba 500 patentů k technologii bezdrátového přenosu. Finský výrobce si tak měl polepšit o 22 milionů dolarů, v přepočtu tedy přibližně 443 milionů korun.
Ke snížení nákladů má Nokii pomoci i značná restrukturalizace, zahájená loni v červnu. Při té má být do konce roku 2013 propuštěno celkem 10 tisíc zaměstnanců (více čtěte zde). V jejím rámci se také český trh přesunul pod maďarskou centrálu.
Nokii trápí klesající tržby, daňový dluh v Indii i špatný marketing
Nokia se dlouhodobě potýká s klesajícími tržbami. Jen za poslední čtvrtletí loňského roku její tržby klesly o pětinu na osm miliard eur (zhruba 206,5 miliard korun). Firma letos poprvé po více než 20 letech nevyplatí z loňského hospodaření žádnou dividendu.
V Číně Nokia loni zaznamenala propad tržeb o 68 procent. Firma nyní v Číně sází na řadu chytrých telefonů Lumia a ke konci loňského roku uzavřela dohodu o jejich prodeji s největším tamním operátorem China Mobile.
Finský výrobce navíc podle indických úřadů v Indii údajně od roku 2006 dluží 20,8 miliard rupií na daních (téměř 7,7 miliard korun). Firma to však popírá. "Nokia trvá na svém názoru, že postupuje zcela v souladu s místními zákony i bilaterální daňovou dohodou, uzavřenou mezi vládami Indie a Finska, a bude se usilovně bránit," uvedla Nokia v reakci na indické daňové požadavky.
Podle významné analytické společnosti Gartner má Nokia stále šanci na záchranu (více o hodnocení společnosti zde). Její osud však záleží zejména na vývoji poptávky po telefonech s operačním systémem Windows Phone 8. Důležitým faktorem, který může její budoucnost značně ovlivnit, je i marketing. Jen díky silnému marketingu, kdy se Nokii podaří zvítězit nad názorem spotřebitelů, se může na trhu prosadit.