Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nokia se v Americe trápí. Američané totiž Nokie moc nemusí

aktualizováno 
Nokia má na celosvětovém trhu relativně neotřesitelnou pozici světové jedničky. Ale v USA se jí zdaleka tak dobře nedaří. Vedení společnosti si je toho vědomo a slibuje, že se situace na severoamerické půdě zlepší.
Nokia hledá cestu k úspěchu v USA

Nokia hledá cestu k úspěchu v USA | foto: Profimedia.cz

Na pravděpodobně nejrychleji rostoucím indickém trhu s mobilními telefony má Nokia 55% podíl. V Evropě je to stále vynikajících 45 % a celosvětově se v minulém čtvrtletí podíl Nokie přiblížil 40 %. V USA však tento finský výrobce nehraje ani druhé housle, jeho podíl je zde zhruba 10 %. První pětka prodejců mobilních telefonů měla konkrétně v minulém čtvrtletí následující podobu: 1. Motorola (32 %), 2. Samsung (18 %), 3. LG (17 %), 4. Nokia (10 %) a 5. Sanyo (4 %).

Tento fakt se samozřejmě nelíbí představitelům společnosti. Navíc pro obyčejného laika je tak trochu nepochopitelný – celý svět Nokie kupuje, ale Američané nikoli? Jak je to možné?

Důvodů je hned několik a o některých se zmínila i marketingová ředitelka Nokie v našem nedávném rozhovoru. Sama řekla, že americký trh je třeba oproti tomu evropskému velmi rozdílný. Používají se zde různé technologie a všeobecně zde není nabídka operátorů a výrobců mobilních telefonů tak široká, jako na starém kontinentu. Jenže to prakticky nic neznamená – všichni prodejci tu mají stejnou startovní čáru, i když je pravda, že domácí Motorola má jistou výhodu.

Nokia N95

Nokia především nikdy neměla v USA silnou základnu CDMA telefonů, které tvoří značnou část trhu. I tato situace by se měla do budoucna změnit. Hlavní je ale přístup Nokie k americkým zákazníkům. Nokia je totiž zvyklá poměrně hodně telefonů prodávat přímými prodejními kanály. V USA však trh s mobilními telefony téměř ovládají mobilní operátoři – ti prodávají 62 % telefonů. Do tohoto množství však nejsou započteny předplacené sady a telefony prodané s tarifem u specializovaných prodejců, takže skutečný podíl „operátorských“ telefonů bude podstatně vyšší.

Američtí kupující jsou navíc zvyklí na poměrně silné dotace přístrojů, takže taková Nokia N95 za 750 dolarů je pro ně prostě příliš drahá. 56 % přístrojů prodaných v USA v minulém čtvrtletí stálo své nové majitele maximálně 50 dolarů, tedy méně než 1050 Kč. Polovina z těchto přístrojů byla zcela zdarma. Pouze 11 % prodaných telefonů bylo dražších než 150 dolarů, pouhá 4 % měla cenovku vyšší než 250 dolarů. Drahé telefony jsou opět podstatně úspěšnější v nabídkách operátorů.

Ale třeba stávající cena Apple iPhone drahým Nokiím může tak trochu nahrát do karet. Nokia chce americké zákazníky postupně naučit, že i koupě nedotovaného odblokovaného telefonu může mít své výhody. Ostatně zdá se, že právě v případě N95 se to Nokii relativně dobře podařilo, protože její prodeje v USA tvoří zhruba 30 % celosvětových prodejů tohoto modelu. Konkrétně se N95 v minulém čtvrtletí prodalo v USA 450 000 kusů, což modelu samotnému zaručuje na americkém trhu podíl 1,36 %. A to přístroj nenabízí žádný z tamních operátorů. Nokia tak připravuje speciální verzi pro americký trh, která bude podporovat tamní pásma UMTS.

Americká verze Nokie N95

Navíc se chystá významně rozšířit svou americkou distribuční síť. Jedním z příkladů tohoto rozšiřování je fakt, že jedním z distributorů mobilních telefonů Nokia by měl být Dell. Ten se nedávno stáhl z trhu PDA a komunikátorů a hodlá tak zákazníkům ve svých obchodech nabízet chytré Nokie.

Nokia tak má v USA zaděláno na celkem jistý růst. Bude se však muset snažit a stejně pravděpodobně bude nakonec důležité, kolik a jaké modely se jí podaří dostat do nabídek tamních operátorů.





Nejčtenější

iPhone X
Je to konec mýtické čtečky v displeji? Výrobci sázejí na obličej

Čtečka otisků integrovaná do displeje měla být jednou z hlavních letošních inovací na poli smartphonů. Technologie je ovšem natolik složitá, že výrobci od...  celý článek

Navigace testuje majáky v pražskému tunelu
Mobil se neztratí ani v tunelu Blanka. Zkusili jsme testovací majáky Waze

Populární navigační aplikace Waze se v Praze možná dočká příjemného vylepšení. V tunelu, kde není dostupný signál z navigačních satelitů GPS, se bude...  celý článek

Honor 6A
Nenápadný premiant nižší třídy. Vyzkoušeli jsme Honor 6A

Nejlevnější model v nabídce značky Honor je dobrým příkladem toho, jak se mají dělat levné smartphony. Soustředí se na baterii, kvalitu displeje a na systém,...  celý článek

Nové ovládací centrum umožňuje přidávat další funkce.
Nový Android má extrémně málo smartphonů. U Applu je to úplně jinak

Díky tomu, že Apple si sám vyvíjí software i hardware, je aktualizace iPhonů a iPadů velmi snadná. Naopak Android má roztříštěnou základnu přístrojů od tisíců...  celý článek

iPhone X
iPhonů X bude zoufale málo. Vyprodáno může být za pár minut

Uvedení iPhonu X se blíží, předobjednávky Apple spustí za několik dnů a první kusy zamíří ke koncovým zákazníkům už 3. listopadu. Telefonů však bude ve...  celý článek

Další z rubriky

Nokia 8
Nenápadná Nokia 8 je nejlevnější topmodel, který zatopí konkurenci

Berlín (Od zpravodaje Mobil.iDNES.cz) Společnost HMD Global, která vyrábí mobilní telefony se značkou Nokia, přímo na veletrhu IFA nevystavuje. V Berlíně však prezentuje svou novinku Nokia 8,...  celý článek

Nokia 8
Nokia slibuje: všechny aktuální modely dostanou i budoucí Android P

Chytré telefony Nokia, které se na trh vrátily díky společnosti HMD Global, používají čistý operační systém Android. Mají původně verzi Android Nougat, ale...  celý článek

Nokia 3310
Nokia 3310 dostane rozumné připojení na internet, ale bude dražší

Jedním z nedostatků novodobé Nokie 3310 je podpora pouze GSM sítí. Pro řadu zájemců o obyčejný telefon to může být nedostatek, připojení k internetu je v tomto...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.