Počítač, internet, business, HDP, ekonomika

Počítač, internet, business | foto: Profimedia.cz

Nokia se třese, Motorola ji totiž dohání

  • 18
Ve druhém čtvrtletí letošního roku se prodalo 235 milionů mobilů a již teď je zřejmé, že se za celý rok podaří překonat miliardovou hranici. Největší meziroční nárůst hlásí Motorola, která se nyní Nokii přiblížila nejvíce za sedm let.

Agentura Strategy Analytics vydala výsledky celosvětového prodeje mobilních telefonů za druhé čtvrtletí letošního roku. Pokud bychom je měli shrnout do jedné věty, tak platí: Zájem o mobily neutichá!

Za druhé čtvrtletí letošního roku se celosvětově prodalo 235 milionů kusů mobilních telefonů. To představuje meziroční nárůst o solidních 26 procent. Oproti prvnímu čtvrtletí se prodalo ale jen o 10 milionů kusů více a i křivka meziročních nárůstů prodejů se vydala po pěti kvartálech růstu opačným směrem.

Letos miliarda

Přesto se ještě letos očekává pokoření bájné hranice miliardy prodaných mobilů. Tento výsledek se přitom očekával až v roce 2007. Pokud se tedy nestane na světových trzích něco neočekávaného, budeme moci na konci roku oslavit meziroční nárůst o solidních 22 procent a pravděpodobně někdy v první polovině prosince i letošní mobil s pořadovým číslem 1 000 000 000.

Pokud se podíváme na jednotlivé výrobce mobilů, zjistíme, že ne každému se dařilo podle jeho představ. Opět, již po několikáté, mohou oslavovat v americké centrále Motoroly. I v druhém čtvrtletí se Motorole podařil rekordní nárůst prodejů. Sice se neopakovalo rekordní číslo z minulého kvartálu, ale i třiapadesátiprocentní nárůst můžeme považovat za impozantní.

  Q2/05  2005  Q1/06  Q2/06 
 Nokia 60,8  264,9  75,1  78,4 
 Motorola 33,9  146,0  46,1  51,9 
 Samsung 24,4  102,9  29,0  26,3 
 Sony Ericsson 11,8  51,1  13,3  15,7 
 LG 12,1  54,9  15,6  15,3 
 Ostatní 44,2  197,2  46,6  47,7 
 Celkem 187,2  817,0  225,7  235,3 

Prodej mobilních telefonů za vybraná období v milionech kusů. Autor: Mobil.cz podle Strategy Analytics

Podrobné informace o výsledcích Motoroly najdete zde. Sám výrobce výjimečně nezmiňuje své hlavní tahouny, což není nikdo jiný, než tenké modely řad SLVR a RAZR.  Chlubí se komunikátorem Q a hudebními mobily, kterých za poslední rok prodal přes 10 milionů.

Nokia stagnuje, Motorola se jí přibližuje

Světová jednička Nokia si na výsledky příliš stěžovat nemůže, drží si svou pozici a meziročně prodala o 29 % mobilů více. Jenže Motorola jí stále více dýchá na záda a ač je rozdíl stále relativně velký, tak již sedm let nebyli tito dva výrobci tak blízko sebe. Vývoj tržního podílu obou výrobců dokládá následující obrázek:


Tři největší výrobci na světě a jejich tržní podíl za jednotlivá období. Zdroj: Strategy Analytics.

Třetí Samsung naopak získané pozice trochu ztrácí. Dnes má celosvětový podíl 11 procent, tedy poloviční než Motorola. Přitom ještě koncem roku 2004 na tom byli tito dva výrobci skoro stejně. Jenže Samsung se úplně vyhnul levným modelům pro rozvojové trhy a dražších přístrojů nedokáže prodat tolik, aby se dokázal Motorole opět přiblížit. Samsung levné modely slibuje již alespoň rok a zatím se do jejich masové produkce nepustil.

Sony Ericsson se přetahuje s LG

Spokojeni mohou být u Sony Ericssonu. Ten se trvale přetahuje o čtvrté místo ve světových tabulkách s LG. Minulé čtvrtletí na tom byli oba výrobci téměř stejně, nyní Sony Ericsson LG mírně předstihl. Sony Ericsson těží z řady hudebních mobilů Walkman, LG se naopak podařil tah se stylovými mobily Chocolate. Sony Ericssonu rostly prodeje meziročně o 33 procent, u LG to bylo o 26 procent. - více o výsledcích Sony Ericssonu zde

Strategy Analytics podrobné výsledky dalších výrobců neuvádí, zahrnuje je do kolonky ostatní. Tento celek pak sice prodal o milion kusů mobilů více než v předchozím čtvrtletí, ale tržní podíl naopak o několik desetin procenta klesl.

  Q2/05  2005  Q1/06  Q2/06
 Nokia 32,5% 32,4% 33,3% 33,3%
 Motorola 18,1% 17,9% 20,4% 22,1%
 Samsung 13% 12,6% 12,8% 11,2%
 Sony Ericsson 6,3% 6,3% 5,9% 6,7%
 LG 6,5%  6,7% 6,9% 6,5%
 Ostatní 23,6% 24,1% 20,6% 20,3%
 Celkem 100%  100%  100% 100%

Podíl výrobců na trhu s mobilními telefony za uvedená období. Autor: Mobil.cz podle Strategy Analytics

Tchajwanský server DigiTimes zveřejnil výsledky značky BenQ-Siemens, které patří šesté místo za výše uvedenou velkou pětkou. Ještě před pár lety byl samostatný Siemens světovou trojkou, nyní pod novým majitelem a s novou značkou musí koukat svým rivalům na záda.

BenQ-Siemens: Pomalu, ale rosteme

BenQ-Siemens prodal oproti minulému čtvrtletí o 14,5 procenta mobilů více a s celkovou sumou osmi milionů prodaných mobilů si drží 3,5 procentní celosvětový tržní podíl. Podle dostupných informací se sice BenQ-Siemensu nepodařilo dosáhnout předpokládaných výsledků, ale z nejhorší krize je snad již venku. Nové modely se prodávají docela dobře.

V současné chvíli nejsou známy statistiky pro jednotlivé standardy mobilů a ani za jednotlivé trhy. Podrobné informace vám proto přineseme v nejbližší době.