Nokia Lumia 900

Nokia Lumia 900 | foto: Mobil.iDNES.cz

Pád Nokie pokračuje. V prodejích smartphonů je až desátá na světě

  • 107
Podle souhrnu aktuálních statistik prodejů za třetí čtvrtletí letošního roku je finská Nokia až desátým největším výrobcem chytrých telefonů. Žebříček je plný asijských výrobců, kterým úspěšně odolává pouze Apple na druhém místě.

Analytik a expert Tomi T. Ahonen zveřejnil na svém blogu předběžný žebříček deseti největších výrobců. Data skládá ze statistik analytických skupin IDC, Canalys a Strategy Analytics, a mají tak co nejlépe reprezentovat opravdovou situaci na trhu.

Žebříček je předběžný proto, že data neuvedla další významná analytická firma Gartner, která mimo jiné zveřejňuje i celkovou velikost trhu. Proto například z předběžných dat není možné dopočítat tržní podíly jednotlivých výrobců. Na samotných pozicích by se však už nic měnit nemělo.

Asi největším překvapením a zároveň průšvihem za třetí čtvrtletí letošního roku je situace Nokie. Ta totiž podle dostupných dat letos v červenci, srpnu a září prodala dohromady pouze 6,3 milionu chytrých mobilů. Takový objem stačí pouze na desátou pozici mezi výrobci smartphonů a kdysi největšímu výrobci na tomto poli (a třetímu největšímu v předchozím čtvrtletí) hrozí, že z desítky může vypadnout. Ostatně, tento osud už potkal i Motorolu, kterou z desítky vyřadilo ambiciózní Lenovo.

Největším výrobcem je korejský Samsung s 56,2 miliony prodaných chytrých telefonů. Firma prodala více smartphonů než další tři firmy v pořadí dohromady. Druhý je Apple. Jeho třetí čtvrtletí je však slabší kvůli čekání na nový model iPhonu, jinak by Samsungu mohl šlapat na paty.

TOP 10

Statistiky prodejů za třetí čtvrtletí

1. Samsung (56,2 milionu)

2. Apple (26,9 milionu)

3. Huawei (16 milionů)

4. Sony (8,8 milionu)

5. ZTE (8 milionů)

6. HTC (7,8 milionu)

7. RIM (7,4 milionu)

8. LG (7,2 milionu)

9. Lenovo (7 milionů)

10. Nokia (6,3 milionu)

Překvapením mohou být výrobci na třetím a čtvrtém místě. Na bronzovou příčku se totiž s 16 miliony kusů vyšvihl čínský Huawei, který tak jasně dokazuje svou dravost. Čtvrté je dosud vcelku neúspěšné Sony, u kterého se snad věci začínají obracet k lepšímu. Ale s 8,8 miliony prodanými smartphony nemá zdaleka nic jistého, soupeři jsou v těsném závěsu.

Například čínské ZTE na pátém místě se bude snažit dostat kupředu i díky své nové značce Nubia. HTC prodalo pouze 7,8 milionu smartphonů a kleslo na šestou pozici. Firma doufá ve zlepšení díky novým přístrojům s operačním systémem Windows Phone 8.

V jak bídné situaci je Nokia, dokazuje sedmá pozice kanadského RIM, tedy výrobce smartphonů BlackBerry. I když se mu nedaří, stále jeho na první pohled podstatně zastaralejší telefony přesvědčily více zákazníků než dotykové stroje z Finska. Pohřbení operačního systému Symbian a jenom pomalý náběh Windows Phone se tedy ukazují jako velkou taktickou chybou Nokie.

Osmé LG má také trochu větší ambice především díky zcela inovované modelové řadě a třeba novému telefonu Nexus. Deváté Lenovo pak jen dokazuje vzestup čínských značek a za pozornost stojí především proto, že jinde než na domácím trhu se jeho smartphony téměř neprodávají. Lenovo je tak důkazem síly čínského trhu.

Zajímavostí ve statistikách je fakt, že rozestupy od čtvrtého místa dále jsou opravdu hodně malé. Jeden podařený model tak může téměř kohokoli z místa outsidera posunout těsně pod medailové pozice. A právě tradiční značky jako Nokia nebo RIM mají v tomto výhodu v podobě loajálnější skupiny zákazníků a zajetému marketingu.

Pokud se třeba finské skupině podaří start s novými Windows Phone modely, může se už v posledním čtvrtletí její situace přeci jen trochu vylepšit nebo stabilizovat a návrat na přední pozice by stále ještě nemusel být tak náročný, jak to momentálně vypadá.

Jenže nová Windows Phone 8 zařízení jsou v prodeji na různých trzích v podstatě už dva týdny a zatím se nikdo obřími úspěchy ani vyprodanými zásobami nechlubí.