Přijetí nových lumií může Nokia ovlivnit vhodným marketingem.

Přijetí nových lumií může Nokia ovlivnit vhodným marketingem.

Gartner: Nokia má ještě naději, ale musí něco udělat s marketingem

  • 38
Významná analytická společnost Gartner se aktuálně zaměřila na hodnocení finské Nokie. Ta se dlouhodobě potýká s existenčními problémy. Podle analytiků však má stále šanci na záchranu. Její osud rozhodne zejména vývoj poptávky po telefonech s operačním systémem Windows Phone 8.

Cestu zpět na výsluní nebude mít tradiční finský výrobce mobilních telefonů nikterak snadnou především kvůli silným protihráčům, jako jsou Apple, Samsung či v segmentu operačních systémů Android od Googlu. Téměř ve všech hodnoceních Gartneru si Nokia vede spíše průměrně. Analytici přitom stále vidí možnost, jak může svůj osud zvrátit. Záležet bude především na marketingu Nokie a spotřebitelích.

Ač se finská společnost dočkala v některých bodech také celkem kladného hodnocení (zejména na poli designu, cenové politiky či zákaznického servisu), poukazují analytici na její zhoršující se finanční výsledky. V letošním třetím čtvrtletí Nokia vykázala meziroční pokles průměrné prodejní ceny telefonů o 16 procent (u smartphonů pak pokles 18 procent).

Oslabená důvěryhodnost firmy se podepisuje také na tržbách, které v letošním třetím čtvrtletí meziročně poklesly o 19 procent na 7,24 miliard eur (zhruba 184 miliard korun) a provozní ztráta činila 429 milionů eur, tedy téměř 11 miliard korun.

Gartner poukazuje také na vysoké riziko spojené s rychlou restrukturalizací, kterou Nokia započala počátkem roku 2011. Finská společnost se nyní soustředí převážně na svou hlavní činnost. Prodala tak například svou luxusní divizi Vertu a oznámila také prodej svého hlavního sídla ve finském městě Espoo (více zde). V rámci restrukturalizace zefektivnila některé pozice a propustila tisíce zaměstnanců. Do konce roku 2013 má být propuštěno dalších 17 tisíc pracovníků ze společného podniku se Siemensem (Nokia Siemens Network).

Díky těmto krokům má Nokia ušetřit sice až miliardu dolarů ročně, ale zůstala závislá výhradně na přijetí operačního systému Windows Phone 8 od Microsoftu. V případě, že se Windows Phone 8 u spotřebitelů neuchytí, tak nebude mít příliš vlastních možností, jak se na mobilním trhu prosadit, zejména tedy v segmentu chytrých telefonů. Kvůli systému od Microsoftu totiž pohřbila vlastní operační systémy Symbian a MeeGo. Prodej symbianových přístrojů navíc prudce klesá, a systém tak upadá v zapomnění.

Z tržního podílu skomírajícího Symbianu si ukusují zejména Android a iOS. Jeho oživení by tak pro Nokii nebylo vůbec snadné. Finské společnosti se přitom v segmentu chytrých telefonů stále nedaří prosadit se svými telefony s Windows Phone.

Zvrat by mohl podle analytiků nastat v prvním čtvrtletí 2013, tedy po zahájení prodeje nových lumií. Jejich úspěšné přijetí spotřebiteli však bude záležet hlavně na marketingu.

Marketingová stránka Nokie přitom analytiky příliš nenadchla. Reklamní kampaň lumií v roce 2011 hlásala, že s nimi bude každý den úžasný, ale spotřebitele příliš nepřesvědčila. V Americe, která je pro Nokii v současné situaci důležitým odbytištěm, nepomáhají ani rozmanité marketingové akce či speciální edice lumií.

Při letošním představení Lumie 920 a Lumie 820 si Nokia navíc sama podřezala vlastní větev. Optickou stabilizaci Pure View, která je jednou z hlavních předností Lumie 920, tehdy prezentovala na videu natočeném profesionální technikou.

A právě jen díky silnému marketingu, kdy se podaří Nokii iracionálním způsobem zvítězit nad myslí a srdcem spotřebitelů, se může finský výrobce na trhu prosadit. Jen tehdy se jí podaří zvrátit dosavadní vnímání této tradiční značky i její současné nabídky, v níž se nyní s modely Asha pod heslem "připojíme další miliardu" silně orientuje na trhy rozvojových zemí.