Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Herní mobily nikdy nebyly velkým hitem. Přesto se jeden blíží

  0:18aktualizováno  0:18
Japonská herní společnost Nintendo, která v cestě za úspěchem připomíná finskou Nokii, by se mohla pokusit oprášit zapomenutou mobilní kategorii. A to i přes to, že herní mobily, s nimiž to v minulosti zkoušela například právě Nokia, nebyly nikterak úspěšné. Nintendo však nyní má v rukávu trumf.

Italský grafik představil vlastní představu o herním smartphonu Nintenda | foto: Giuseppe Avanzato

O tom, že by společnost Nintendo mohla vstoupit na mobilní trh, se spekuluje již delší dobu. Skalní příznivci této herní společnosti by takový krok jistě uvítali. A možná právě nyní je ten správný čas, kdy by takové rozhodnutí firmě mohlo zajistit úspěch. Ačkoli dlouho odmítala přijmout fakt, že mobilní hry utlačují klasické videohry, nyní si užívá nevídaného úspěchu současného mobilního herního hitu.

Hra Pokémon Go pokořila jen v Google Play hranici padesáti milionů stažení, další miliony až desítky milionů stažení lze předpokládat v aplikačním obchodě Applu. A právě tento fakt by mohl Nintendu vstup na mobilní trh velmi usnadnit, u herní společnosti lze navíc předpovídat zacílení nového produktu. Při správném načasování by se totiž firmě mohlo podařit oživit nyní již zapomenutou kategorii herních mobilů.

Nintendo je japonskou Nokií

Při nahlédnutí do historie Nintenda vyplyne na mysl podobnost s finskou Nokií, jejímuž vstupu do mobilního byznysu předcházela dlouhá cesta napříč různými odvětvími. Nintendo začínalo jako výrobce herních karet pro hru Hanafuda, jelikož běžné karetní hry byly v Japonsku považovány za hazard. Firma však koketovala i s hračkářským odvětvím, mezi její neúspěšné pokusy pak patří například obchodování s instantní rýží. Do pozice silné herní společnosti produkující vlastní herní konzole ji dostalo až soustředění na zábavní průmysl. Jednou z nejznámějších her Nintenda je Super Mario Bros. Současný herní hit, mobilní hra Pokémon Go, byl mohla Nintendo přimět ke vstupu na mobilní trh.

Ty se v minulosti nesetkaly s úspěchem, nicméně v době smartphonů, a tedy rozměrných dotykových displejů, by se mohla situace otočit. Například v případě Nokie působil její herní model N-Gage na tehdejším trhu spíše jako zjevení. V roce 2002 šlo o první mobilní herní konzoli, hernímu zaměření byl podřízen i design telefonu. Tento model však firmu značně potrápil, prodeje totiž dosáhly sotva třetiny původních předpokladů (více zde). O dva roky později to Nokia zkusila znovu, když představila kompaktnější N-Gage QD.

Poté však kategorie herních telefonů upadla v zapomnění, o její oživení se až v roce 2011 pokusila značka Sony Ericsson. Představením modelu Xperia Play tak vstoupila do vod, v nichž se jiní utopili. A ani v tomto případě tomu nebylo jinak. I mobil, kterému byl přisuzován status „možný zabiják herních konzolí“, skončil v propadlišti ději. Již čtyři měsíce od zahájení prodeje výrobce snížil ceny Xperie Play řádově o tisíce korun.

Přitom Xperie Play měla oproti N-Gage výhodu v rozměrném dotykovém displeji a také ovládací tlačítka nenarušovala vzhled telefonu, zpřístupnila se totiž až po vysunutí displeje. Úspěch herní xperii však nezaručila ani certifikace PlayStation od mateřské společnosti Sony.

Nintendo by se tak mělo minimálně poučit z dřívějších neúspěchů, které tuto mobilní kategorii od jejích počátků provázejí. Zásadní otázkou nicméně je, zda ke svému vstupu využije partnerství s některým ze zaběhnutých mobilních výrobců, nebo se vydá svou vlastní cestou. Zatímco v prvním případě by odpadly nemalé náklady na vývoj nového produktu, ve druhém by měla firma při vývoji ideální podoby telefonu volnější ruce.

Úspěch by totiž firmě mohla zajistit především možnost vkládat do jejího nového produktu herní cartridge z archivu hráčů. A prosazení příslušného slotu by se nemuselo Nintendu v případě partnerství s některým z OEM výrobců podařit. Je tedy na zvážení samotné firmy, která z možností pro ni bude schůdnější. Sama musí také zvážit, zda pro ni bude mít vstup na mobilní trh, na kterém se začínají kvůli sílící čínské konkurenci trápit i zavedení výrobci, nějaký přínos.

Autor:


Nejčtenější

Takto vypadá boj o zákazníky: pětkrát více dat a úhrada smluvní pokuty

Slovenský operátor O2 navýšil základní data u vybraných tarifů

Od revoluce v roce 2013 zažívá český mobilní trh spíše menší otřesy, zákazníci operátorů toužící po neomezeném tarifu s...

Konkurence se trefuje do „předražených“ nových iPhonů

Všechny tyto produkty Xiaomi stojí stejně, jako nový model iPhone XR

Na vysoké ceny novinek od Applu reagovali konkurenti poněkud posměšnými nabídkami. Ukazují v nich, co všechno z jejich...



Feministky kritizují nové iPhony. Jsou moc velké na ženskou ruku

iPhone XS/XS Max

Od doby, kdy Apple upustil od malých smartphonů, úhlopříčka nových modelů prudce narůstá. Nejnovější model ve verzi Max...

Toto je prapředek vašich smartphonů. První android slaví 10 let

T-Mobile G1

Prvnímu mobilnímu telefonu s operačním systémem Android je 10 let. Stroj známý jako T-Mobile G1 byl totiž představen...

Prohlédněte si nejlepší a nejdražší iPhone. Máme ho jako první

iPhone XS Max

Stejně jako v předchozích letech jsme se i letos vypravili do Německa, abychom mohli vyzkoušet nejnovější smartphone od...

Další z rubriky

Boj o nejsilnější mobilní procesor se přiostřuje. Na špici míří Huawei

Kirin 980 je prvním 7nm čipsetem od Huaweie

S letošními špičkovými smartphony se naplno rozjel i závod o nejrychlejší procesor. Zavedeným hráčům totiž přibyl...

Smartphonová válka přinese bláznivý říjen. Tyto novinky budou stát za to

Podoba Huawei Mate 20 Pro

Na rozdíl od předchozích let bude podzim bohatý na novinky. Na trhu panuje válka, a tak výrobci musí představovat nové...

Honor chrlí nové modely. Evropskou premiéru v Praze bude mít fotomobil 8X

Honor 8X

Čínský výrobce Honor vytrvale zásobuje střední střídu novými modely, a zatímco se letní novinky ještě ani nestihly v...

Najdete na iDNES.cz