Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nikdy nebyl u Vodafonu. Přesto dlužil tisíce za nesjednané služby

aktualizováno 
Čtenář Petr zjistil, že dluží značnou částku Vodafonu za paušál, který si nikdy nesjednal. Ocitl se v registru dlužníků právě v době, kdy po měsících hledání našel a chtěl koupit vyhovující nemovitost.
Čtenář nechtěl věřit vlastním uším, když na lince Vodafonu slyšel, že skutečně dluží přes 11 000 korun (Ilustrační foto).

Čtenář nechtěl věřit vlastním uším, když na lince Vodafonu slyšel, že skutečně dluží přes 11 000 korun (Ilustrační foto). | foto: Profimedia.cz

Čtenář Petr (redakce zná jeho pravou identitu, ale nepřál si ji zveřejnit) zjistil svůj údajný dluh Vodafonu v okamžiku, kdy obdržel dopis od Českého telekomunikačního úřadu.

"Podle dopisu jsem si měl v období od 25.2. 2010 do 15. 5. 2010, tedy před více než rokem, objednat a neuhradit telefonní služby. Jelikož jsem si u Vodafone nikdy nic neobjednal, byl jsem přesvědčený, že šlo o omyl," napsal nám v mailové korespondenci.

Velmi krátce na to, v době, kdy u Vodafonu a ČTÚ zjišťoval na základě dopisu, o co se jedná, zjistil při žádosti o hypotéku, že je veden v registru dlužníku Solus a hypotéku na vyhlédnutou nemovitost nezíská. O omyl však nešlo. S nejvyšší pravděpodobnostní se stal obětí podvodu, kdy byly zneužity jeho osobní údaje k telefonickému sjednání paušálu u operátora Vodafone.

Vodafone se obejde bez podpisu i ukázání občanky

Petr se domnívá, že všechny jeho nesnáze začaly prodejem vozu. Na smlouvách, které si s kupujícím vyměnili, bylo k dispozici dostačující množství osobních údajů prodejce (rodné číslo, číslo občanského průkazu, datum narození), aby to postačovalo k telefonickému sjednání přechodu z předplacené karty na paušál u operátora Vodafone. Ten nevyžaduje podpis smlouvy.

"Převod předplacené karty na tarif umožňujeme provést telefonicky. Od zákazníka vždy požadujeme vedle jména, rodného čísla a adresy i číslo občanského průkazu, abychom ověřili, že nedošlo ke zneužití odcizeného dokladu. Občanský průkaz vždy kontrolujeme proti databázi kradených dokladů," popsala nám běžný postup Alžběta Houzarová z Vodafonu.

Ke sjednání paušálu tak nebylo potřeba nic, co by dokládalo skutečnou totožnost sjednávajícího, tedy ani podpis, ani nutnost ukazovat fyzickou podobu občanského průkazu. Někdo zkrátka využíval telefonické služby pod falešnou identitou čtenáře a neplatil je. Než Vodafone služby odpojil, stihl provolat 8 128 Kč.

V registru dlužníků snadno a rychle

K tomu se přidaly poplatky na vymáhání dluhu a právní zastoupení. Vznikl dluh jedenáct a půl tisíce korun. Upomínky údajně chodily na adresu, na které čtenář nebydlel, takže se o ničem nedozvěděl. Vodafone dal podnět k zanesení jména čtenáře do registru dlužníků Solus.

Čtenář dlouhou dobu nevěděl k případu nic jiného než číslo, na kterém byly sjednané služby provozovány. Po zadání čísla do vyhledávače čekalo Petra překvapení. "Našel jsem inzerát na prodej automobilu, podaný 22. 3. 2010 (to již spadalo do dlužného období), kde bylo v kontaktech inkriminované telefonní číslo. Předmětem inzerátu byl automobil odpovídající rokem výroby, značkou i obsahem motoru vozu, který jsem sám prodal na přelomu ledna a února 2010," napsal.

To v očích čtenáře potvrdilo domněnku, že pachatelem je kupující vozu, který měl potřebné množství osobních údajů. Kauzu nyní vyšetřuje policie.

Vodafone začal kauzu urychleně řešit mimo jiné i na popud redakce Mobil.cz. Zdá se, že se brzy prokáže nevina čtenáře, který již byl smazán z databáze dlužníků. Případ tak snad bude mít šťastný konec, ovšem ušlý nákup nemovitosti, čas strávený na úřadech a psychickou újmu čtenáři nikdo nenahradí.

Řešení v dohledu?

Vodafone přislíbil revizi celého procesu: "Tento případ nás mrzí a bohužel ukazuje, že i náš způsob kontroly lze obejít. Celý proces zrevidujeme, abychom podobné riziko maximálně omezili. V daném případě jsme údaje z registru Solus nechali odstranit, o čemž je informován i ČTÚ. Zároveň Vodafone poskytl veškerá potřebná data a asistenci Policii ČR, která podvod na zákazníkovi a společnosti Vodafone vyšetřuje," řekla nám Alžběta Houzarová.





Nejčtenější

KRACK: Key Reinstallation Attacks
Nepříjemné překvapení: I vaše wi-fi je zranitelná, odhalili experti

Bezpečnostní odborníci varují: zabezpečení bezdrátového připojení wi-fi pomocí WPA2 nelze považovat za bezpečné. Výzkumníci upozorňují, že zranitelností...  celý článek

Nokia 9
Skvělý start, hodnotí analytici návrat Nokie na trh

Návrat značky Nokia na trh byl doprovázen řadou analýz, které předpovídaly úspěch, nebo naopak krach. Nakonec to vypadá, že se návrat legendární značky může...  celý článek

Huawei Mate 10 Lite
První top model, který nestojí ani 10 000 Kč. Smiřte se ale s ústupky

O tom levnějším z nových top smartphonů firmy Huawei jsme se toho během mnichovské premiéry moc nedozvěděli. Novinka Mate 10 Lite přijde do prodeje dříve než...  celý článek

iPhone 8 zakusil i klasickou ohybovou zkoušku. A uspěl, k nevratným deformacím...
iPhone 8 bodoval v crashtestech. Youtuber jej neohnul

Ve vodách chytrých telefonů známý youtuber Zachary Nelson prověřil sérií zatěžkávacích testů zbrusu nový iPhone 8. Telefonu uštědřil nespočet škrábanců,...  celý článek

Huawei Mate 10 Pro
Tak nízkou cenu nikdo nečekal. Huawei Mate 10 Pro zatopí konkurenci

Huawei představil v Mnichově nový špičkový smartphone Mate 10. Překvapí hned v několika ohledech. Stejně jako nové iPhony má neuroprocesor, který se sám učí,...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Pražské metro pokryla wi-fi síť. Zatím pouze v šesti stanicích

V šesti stanicích metra spustil Pražský dopravní podnik (DPP) připojení k internetu prostřednictvím wi-fi. Cestující tak získají nejen přístup k dopravním...  celý článek

Ilustrační snímek
O2 zrychluje pevný internet. Ale jen nejvyšší tarif

Operátor O2 od 4. října navyšuje přenosovou rychlost Internetu na doma. Změna se ovšem týká pouze nejvyššího tarifu Premium, rychlost stahování se ze...  celý článek

Ilustrační snímek
Zkontrolujte účet od operátora, na reklamaci roamingu jsou dva měsíce

Od 15. června nesmí operátoři při využití mobilních služeb v členském státě EU účtovat žádný příplatek k domácím sazbám. Český telekomunikační úřad proto...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.