Lze očekávat, že trend nástupu malých asijských výrobců bude mít vzestupný charakter. Skutečnost, že je systém Google Android otevřenou platformou, jejíž zdrojový kód je k dispozici zdarma, totiž dosti ulehčuje asijským společnostem snahu uvést levný smartphone nižší a střední třídy.
Největším odbytištěm je pro výrobce mobilů aktuálně Čína a Indie, tedy dvě nejlidnatější země světa, kde poptávka po telefonech narůstá až geometrickou řadou. A právě v těchto regionech mělo v uplynulém období doslova žně trio v tuzemsku téměř zcela neznámých výrobců: Micromax, Spice a Yulong Coolpad.
Tito spolu s dalšími, kterých je ale dle výzkumu Strategy Analytics přes dvě stovky, totiž celosvětově v prvním čtvrtletí tohoto roku prodali okolo 48 milionů mobilů. Pětadvacítka nejúspěšnějších je přitom zodpovědná za objem 21 milionů kusů.
Těmto neznámých výrobcům se taktikou hromadné výroby s minimálními zisky, která dovoluje nasazení velmi nízkých cen, tak pomalu ale jistě daří odsouvat v nejlidnatějších zemích velké hráče jako jsou Sony Ericsson a Motorola na druhou kolej.
V jejich nabídce najdeme zejména dvousimkové telefony, nechybí však ani zmíněné telefony s androidem. V nabídce Spice jsou aktuálně dva takové, běží na verzi 2.1 nebo 2.2 FroYo a jejich výbava pak zahrnuje opravdu jen to nejnutnější (HVGA dotykový displej, wi-fi, GPS, 2.0 Mpix fotoaparát, FM rádio, možnost použít telefon jako wi-fi hotspot). Mezi chystanými smartphony již ale je čtyřpalcový displej nebo 1 GHz procesor, podpora 3G, pětimegový foťák nebo miniHDMI konektor.
Micromax sází zejména na velmi jednoduché telefony s dvojicí šuplíků pro SIM a bez operačního systému. Yugon Coolpad mimo takových nabízí smartphony s OS Windows CE 5.0. Výrobce ale čile spolupracuje se všemi třemi čínskými operátory a tak má právě Yugon šanci stát se v nejlidnatější zemi světa velmi rychle silným hráčem.
Jak svižně a zda-li vůbec si podobní výrobci najdou cestou k nám, není v tuto chvíli jasné. Jisté ale je, že jejich krajanské ZTE nebo Huawei u nás už své první modely nabízejí a v případě Huawei již můžeme říci, že mohou poměrem cena/výkon svým konkurentům z dílen zavedených výrobců docela zatopit.