Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nezavěšujte: co se stane po liberalizaci telekomunikací

aktualizováno 
Z čeho mají strach společnosti deroucí se na otevřený telekomunikační trh?
Ve světě telekomunikací otevřených konkurenci uspějí ty společnosti, které se nebudou bát učit se od úspěšných a oprostí se starých zvyků a nepružnosti, dříve, než ostatní. Jestliže monopol SPT Telecom bude zachován jak je plánováno do r. 2001, zpozdí se náš telekomunikační trh o zhruba pět až deset let za trhy Velké Británie nebo Německa. Takové ztráty se těžko dohání. Na druhou stranu usnadní předvídat, co se stane.

Co je tedy třeba udělat proto, aby se český telekomunikační prostor stal atraktivním a funkčním alespoň po liberalizaci? Jaký tedy je návod na úspěch? Společnosti podnikající v telekomunikacích se budou muset zbavit čtyř strachů.

Strach č. 1 nebát se konkurence

Podnikatelé musí být schopni vytvářet podniky a nabízet služby které budou lepší než konkurence. Nové firmy jsou obvykle dynamičtější než bývalé monopoly a postupně ubírají bývalému monopolu podíl na trhu.

Strach č. 2 nebát se globalizace

V době, kdy je se email z Prahy do Vídně posílá přes USA protože je to levnější než přímé spojení nezbývá než začít podnikat regionálně nebo globálně a této globalizace využívat ve svůj prospěch. Investice do infrastruktury, mezinárodní konektivity a telekomunikačního software by měly otevřít cestu na zahraniční trhy snáze, než ozdravování továren s nekonkurenceschopnými produkty a managementem, kterému ujel na posledních deset let několikrát vlak inovace.

Strach č.3 nebát se podnikání a volného trhu

Čechy, jako nevýznamná země uprostřed Evropy mají šanci se prosadit jen inovací, exportem a akvizicí nových trhů. Vstupovat na otevřené zahraniční trhy se naučíme jen tím, že budeme schopni konkurovat i na domácím poli. Pro růst a expanzi je třeba mít schopné podnikatele a kvalitní společnosti. Právě v oblasti telekomunikací pár podobných společností již existuje. Další se objeví.

Strach č. 4 nebát se úspěchu a růstu.

Mnoho společností v oblasti telekomunikací se zastaví ve svém růstu tam, kde to vyhovuje jejich majitelům bez ohledu na další příležitosti.

Důvody, proč růst a expandovat do zahraničí jsou přitom nasnadě. Diverzifikace politických rizik spojených s podnikáním v jedné zemi, vize vybudování regionální společnosti, snaha být lepší než konkurence, znásobení obratu a zisku společnosti a další. Zdá se že nám schází podnikatelé typu Tomáše Bati nebo Johna Chamberse. Úspěch je stále důvodem k závisti a ne k následování.

Monopoly patří na Balkán

Zkušenost dokazuje, že telekomunikační monopoly ničí to nejcennější na svobodném trhu, inovaci a konkurenci malých a středních firem. Monopoly také zneužívají svého postavení a tahají z kapes uživatelů více peněž za své služby. Tak například měsíční poplatek za Internet v USA je jen 20 dolarů za neomezený přístup. Omezování konkurence na domácích trzích brání podnikatelům aby se naučili nejdříve soutěžit na domácím volném trhu. Pokud se některá ze společností pokusí prolomit monopol SPT Telecom před jeho oficiálním vypršením, měla by si zasloužit chválu a zvýšenou pozornost zákazníků.

Konvergence - zaměřme se na mozky

Liberalizací však hra teprve začíná. Konkurence povede ke snížení cen a společnosti budou nuceny sledovat dění a konkurenci na celém trhu. Inovace se stane nutností a její zanedbání bude znamenat konec podnikání. Hodnota společností a jejich růstový potenciál se přesune z hardware do "mozkových částí trhu". Dovolím si tvrdit, že hodnota se přesune ve dvou směrech:

(a) do softwarových a telekomunikačních společností specializujících se na konvergenci jednotlivých technologií, přístupu k sítím, zajišťující vyhledání nejlevnějšího přístupu do alternativních sítí a
(b) do společností soustřeďujících se na služby s přidanou hodnotou konečnému zákazníkovi. Oba druhy společností se stanou žádanými centry inovace a služeb, za které budou placeny velké marže.

Právě zde je, podle mého názoru, největší příležitost pro české podniky. Je jen na nás zda-li si opět necháme ujet vlak nebo ne.

Autor:




Nejčtenější

iPhone 8 Plus
iPhone 8 je tak výkonný, že tomu nevěřil ani tvůrce testu Geekbench

Výkon nového procesoru A11 Bionic od Applu vyrazil dech i tvůrci benchmarku Geekbench. Nedokáže pochopit, že smartphony s Androidem tak zaostávají.   celý článek

Funkční 18palcový OLED displej lze nyní srolovat do 3cm ruličky.
Za tři roky budou mít iPhony ohebný displej. Samsung ostrouhá

iPhone se podle zákulisních informací dohodl s LG na vývoji ohebného displeje pro budoucí iPhony. Samsung tak přijde o lukrativní byznys.  celý článek

Smartphony OnePlus sbírají a odesílají některá uživatelská data na servery v USA
Populární smartphony šmírují uživatele. Denně odešlou desítky MB dat

Matematik a softwarový inženýr Chris D. Moore si všiml podivného chování svého smartphonu OnePlus 2. Zjistil, že telefon sbírá až podezřele podrobné informace...  celý článek

iPhone X
Je to konec mýtické čtečky v displeji? Výrobci sázejí na obličej

Čtečka otisků integrovaná do displeje měla být jednou z hlavních letošních inovací na poli smartphonů. Technologie je ovšem natolik složitá, že výrobci od...  celý článek

Asus Zenfone 4 Selfie Pro
U volební urny neroztahujte selfie tyčku. Fotit však zakázáno není

Mobily budou hrát u právě probíhajících parlamentních voleb specifickou roli - spousta lidí si jimi bude dokumentovat svoji aktivitu při volbách. Co je ve...  celý článek

Další z rubriky

T- Mobile.
Pevný internet od T-Mobilu zlevnil. Zvýhodnění platí nově pro všechny

Možnost zřízení pevného internetového připojení za nižší měsíční paušál doposud T-Mobile podmiňoval nutností využívání či zřízení hlasového tarifu. Nyní...  celý článek

Ilustrační snímek
Zkontrolujte účet od operátora, na reklamaci roamingu jsou dva měsíce

Od 15. června nesmí operátoři při využití mobilních služeb v členském státě EU účtovat žádný příplatek k domácím sazbám. Český telekomunikační úřad proto...  celý článek

Vodafone nové logo
Vodafone spouští neomezené balíčky dat. Má k tomu nové logo

Mobilní operátor Vodafone mění na celoevropské úrovni svou tvář, má nové logo i slogan. Aby to česká pobočka řádně oslavila, připravila pro zákazníky i novou...  celý článek

PRAGMA personální agentura s.r.o.
Strojírenský dělník - lisař

PRAGMA personální agentura s.r.o.
Jihomoravský kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Zlínský kraj
nabízený plat: 20 000 - 25 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.