Kapesních počítačů se kupuje rok od roku méně a méně. Dokazuje to i poslední průzkum společnosti IDC, podle kterého se prodalo celosvětově za třetí kvartál letošního roku 1,1 miliónu zařízení, což činí patnáctiprocentní pokles oproti čtvrtletí minulému a téměř o třetinu meziročně. Pokles prodeje byl zaznamenán již po jedenácté za sebou.
Zajímavé je odůvodnění čím dál nižšího zájmu o klasické kapesní počítače. Podle Ramona Llamase, analytika IDC, za ním stojí nedostatek nových představených modelů či kapesních počítačů uvedených v poslední době na trh. Dosavadní odhady hovořily přitom pouze o tom, že se zákazníci přeorientovávají na smartphony či komunikátory z důvodů jejich větší užitné hodnoty, jak jste se mohli dočíst v souhrnu prodeje za druhý kvartál.
Co se výrobců týče, žádné velké změny se v žebříčku prvních pěti největších prodejců nedějí. Jasně jim dominuje Palm, který sice zaznamenal o 8,2 procenta nižší prodej oproti stejnému období vloni, přesto si však drží přes 40 procent tržního podílu.
Následuje HP, který však prodal oproti loňsku nejméně navigací z první pětky výrobců PDA a to o celých 40 procent. Přišel i o část podílu na trhu a to z 25 procent na 21,8 procenta.
Třetí Dell rovněž výrazně ztratil, když prodal o 34 procent handheldů méně. Co se tržního podílu týče, dotáhl se na něj Mio, který však meziročně prodal o pět procent více výrobků.
Na poslední příčce figuruje Sharp, který prodal ve třetím kvartálu sice pouze 40 tisíc kapesních počítačů, meziročně si však polepšil o více než 200 procent. Ostatní výrobci udali 160 tisíc zařízení a patří jim 14,5 procent na trhu, ještě vloni to byl přitom téměř dvojnásobek.
Propad prodeje je nejvíce vidět u dvou lídrů v oblasti PocketPC kapesních počítačů. Dell novinku nepředstavil již druhý rok a podle všeho to zatím nehodlá měnit, HP již dříve oznámil, že se postupně přeorientuje na víceúčelovější zařízení než jsou PDA, což dokazuje například nedávno představeným komunikátorem iPAQ rw6815.