Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Největší výrobci zavírají továrny (druhá část)

aktualizováno 
Pokud se domníváte, že Sony Ericsson T200, T230 nebo Motorolu C300 vyrobil ten, kdo je uvedený na krabici, tak se bohužel mýlíte. Ve skutečnosti některé modely pochází od třetích výrobců označovaných jako OEM nebo ODM.

Trh stlačuje ceny neustále dolů a několik stokorun, které dokáže výrobce na mobilním telefonu ušetřit, může rozhodnout o úspěchu nebo neúspěchu produktu. Výrobci na tento trend zareagovali externím zajištěním výroby (outsourcingem). Některé firmy používají třetí výrobce k zajištění velké části svého portfolia, jiným slouží pouze k zaplnění mezery v aktuální nabídce. Tímto způsobem se podle Nikkei Electronics Asia (NE Asia) vyrábí třetina světové produkce mobilních telefonů.

V první části dvoudílného seriálu Největší výrobci zavírají továrny jsme si představili některé trendy ve výrobě nejen mobilních telefonů. Přinesli jsme také seznam telefonů, které nevyrobil ten, kdo je uvedený na krabici. Dnes si představíme konkrétní podoby sdílení výroby a pokusíme se nastínit budoucnost outsourcingu ve vývoji mobilních telefonů.

Důležitá je kvalita

Přesto, že někteří skalní fanoušci mohou být zklamaní, že jejich vysněný telefon ve skutečnosti vyrobil někdo jiný, jediným důležitým kriteriem je cílová kvalita produktu, jeho vlastnosti a stále významnější design.

Kvalitu výroby mohou firmy zajistit i v případě, že samotný produkt nevyrábí a za tímto účelem se také vynakládají velké investice. Přesto zůstávají detaily o způsobu výroby, stejně jako použitá technologie, čipová sada nebo softwarová platforma pro koncového zákazníka relativně nedůležitou informací.

Rozdíl mezi OEM a ODM

V souvislosti s externí výrobou se často zmiňují zkratky OEM a ODM. Jejich význam i zápis je podobný, a tak se často pletou. OEM (z angl. Original Equipment Manufacturer) je výrobce, který vyvíjí i vyrábí vlastní produkty a prodává je dalším společnostem pro brandování a distribuci.

Tato zkratka se ovšem používá také jako sloveso a v některých anglických materiálech se tak můžete dočíst, že: „company OEMs this product.“ Tento zápis znamená, že některá firma koupí kompletní výrobek od výrobce OEM.

ODM (Original Design Manufacturer) je výrobce, který navrhuje a vyrábí produkty na základě specifikací jiné společnosti. Specifikace obsahuje základní charakteristiky produktu, podle které ODM výrobce vytvoří konkrétní design a vyrobí telefon.

Motorola C200

V některých případech také ODM vyrábí telefony podle prototypu představeného na některém veletrhu. Právě ODM představuje stále větší podíl světové produkce telefonů. V roce 2002 se jednalo o 30 milionů kusů, v roce 2003 50 milionů. Podle některých předpovědí bude v roce 2005 vyrobena pětina světové produkce mobilních telefonů ODM výrobci.

V případě ODM je výsledný výrobek dílem větší spolupráce obou firem než u OEM, kde zákazník (známý výrobce) nemá téměř žádnou kontrolu nad vlastnostmi produktu.

Rozhodnout, jestli je některý výrobce ODM nebo OEM, může být ovšem obtížné, protože firmy mohou pro konkrétní produkty volit různé způsoby výroby. Jedna továrna tak může fungovat jako OEM i ODM. Navíc i v případě OEM výroby musí zadavatelská firma kontrolovat kvalitu produktu. Některé společnosti také vytváří své vlastní produkty (např. BenQ) a zároveň vyrábí jako OEM nebo ODM.

Mobily "made in Taiwan"

Za kolébku externí výroby lze označit Taiwan. Podle průzkumu Nikkei Market Access poroste během roku 2004 produkce mobilních telefonů na Taiwanu o 85% ve srovnání s rokem 2003. Celkové množství telefonů „made in Taiwan“ překoná v tomto roce hranici 70 milionů kusů (72,69 mil.).

Výrobci na Taiwanu zaznamenávají od roku 2001 raketový nárůst množství objednávek a některá svá želízka v této zemi ková Motorola, Sony Ericsson, Siemens, NEC i Panasonic.

Největším Taiwanským OEM výrobcem je společnost BenQ díky zakázkám pro Motorolu a NEC. Podle NE Asia plánuje BenQ výrobu také pro finskou Nokii. Dalšími velkými hráči jsou na Taiwanu Arima, která spolupracuje se společností Sony Ericsson a Quanta (Siemens, Panasonic). Jako OEM zde produkuje další firma Compal telefony pro americkou Motorolu.

Co bude dál?

Velký komerční úspěch mohou zakázkoví výrobci dosáhnout jedině tak, že se jim podaří získat zakázky od velkých firem, nebo dokáží prodávat stejný design velkému počtu menších. V obou případech budou mít lepší postavení nadnárodní společnosti, protože trhy v různých částech světa potřebují odlišné výrobky.

Esko Hannula, viceprezident společnosti Elcoteq, se domnívá, že jediná společnost nemůže být natolik silná, aby dokázala dostatečně rychle reagovat na změny poptávky na tak dynamickém trhu, jako jsou právě mobilní telefony. Větší perspektivu tak lze předpovídat mezinárodní síti smluvních partnerů, kteří se budou specializovat na jednotlivá odvětví výroby.

Trend směřuje k CDM

Podle NE Asia tak v budoucnosti vznikne trochu odlišný model výroby označovaný jako CDM (Collaborative Design and Manufacturing). Za účelem udržení konkurenceschopnosti produktového portfolia budou muset designové společnosti růst do globálních rozměrů nebo se úzce specializovat na určité platformy a kategorie produktů a usilovat o úzkou spolupráci s globálním výrobcem.

Velcí výrobci telefonů pravděpodobně budou partnerství s ODM dále prohlubovat. Kromě ojedinělých kusů, které slouží k zaplnění mezer v portfoliu nebo low-endů, tak možná začnou sdílet výrobu celých produktových řad. Tento způsob například zvolila Motorola pro řadu telefonů C200, C201, C205. 

Pokud vás zajímá, jak může nabídka takové outsourcingové firmy vypadat, podívejte se na stránky www.cellon.com. Možná mezi platformami, kterým chybí pouze kryty najdete základ některého nového telefonu s logem Philips.

Autor:




Nejčtenější

Ilustrační snímek
Dovolená v Egyptě je vyšla draho. Operátor chtěl téměř 80 tisíc

Deset srpnových dní strávených v Egyptě se britskému páru výrazně prodražilo. Důvodem nebyly ovšem neplánované výdaje v místě pobytu, překvapení přišlo až po...  celý článek

Ilustrační snímek
Pražské metro pokryla wi-fi síť. Zatím pouze v šesti stanicích

V šesti stanicích metra spustil Pražský dopravní podnik (DPP) připojení k internetu prostřednictvím wi-fi. Cestující tak získají nejen přístup k dopravním...  celý článek

Huawei Mate 10 Lite
První top model, který nestojí ani 10 000 Kč. Smiřte se ale s ústupky

O tom levnějším z nových top smartphonů firmy Huawei jsme se toho během mnichovské premiéry moc nedozvěděli. Novinka Mate 10 Lite přijde do prodeje dříve než...  celý článek

Za nový iPhone 8 si nechal na ruku vytetovat logo T-Mobilu
Chtěl iPhone zdarma a tak si nechal vytetoval logo T-Mobilu

Neobvyklý způsob, jak si pořídit nový mobil, zvolil muž z USA. Domluvil se s ředitelem T-Mobilu, že si nechá vytetovat logo tohoto operátora na ruku výměnou za...  celý článek

Huawei Mate 10 Pro
Tak nízkou cenu nikdo nečekal. Huawei Mate 10 Pro zatopí konkurenci

Huawei představil v Mnichově nový špičkový smartphone Mate 10. Překvapí hned v několika ohledech. Stejně jako nové iPhony má neuroprocesor, který se sám učí,...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Smartphony za hubičku koupíte i v Česku. Připravte se ovšem na ústupky

Pořízení chytrého telefonu nemusí být nákladnou záležitostí, jste-li ochotni učinit řadu ústupků. Výběr je velmi široký, levných modelů, které zůstávají ve...  celý článek

Honor 9i
Špičkový huawei se čtyřmi foťáky má stát jen devět tisíc korun

Řada Mate 10 bude mít premiéru v pondělí 16. října. Obsahovat má tři modely, kdy ten nejlepší má stát přes 30 tisíc korun. Naopak ten základní s přídomkem Lite...  celý článek

IBM Simon
Takový smartphone jsme ještě netestovali. Rarita, která nedává smysl

V roce 1994 se začala psát komerční budoucnost chytrých telefonů. IBM Simon se stal prvním chytrým telefonem na trhu. Z dnešního pohledu je to především...  celý článek

Jobs Contact
Manažer prodeje pro JM a Olomouc (25.000 - 35.000 Kč)

Jobs Contact
Jihomoravský kraj, Olomoucký kraj
nabízený plat: 25 000 - 35 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.