Cena mobilního telefonu nemusí nutně korespondovat s jeho kvalitou, jak se často předpokládá. Výrobci dodávají na trh celých čtrnáct procent vadných výrobků, nikoli dvě až čtyři procenta, jak praví jejich vlastní statistiky. Telefony značky Nokia trpí poruchovostí výrazně častěji, než by odpovídalo postavení jejich výrobce jako jasné jedničky na trhu.
Průzkum, který zpochybňuje platnost obecně přijímaných představ veřejnosti o situaci na telekomunikačním trhu, zveřejnil ve svém posledním čísle německý měsíčník Connect. Největší telekomunikační časopis v Evropě (přesný náklad ovšem neuvádí), považovaný za nejvlivnější sdělovací prostředek svého druhu v Německu, shromáždil data od 24 000 německých koncových uživatelů mobilních telefonů.
Motorola na chvostu (poruchovost)...
Connect neuvádí bližší podrobnosti o metodice svého průzkumu; jeho výsledky nicméně přinášejí některé nečekané údaje. Například v žebříčku poruchovosti dvaadvaceti srovnávaných telefonů obsadila první tři místa modely Nokia - 9110i, 7110 a 8850. Ty museli jejich majitelé reklamovat nejčastěji – v 37,2 %, respektive 29,1 a 24,6 % případů. Pověst finského telekomunikačního obra tak zachraňoval telefon 3310, u něhož poruchovost činila pouze 6,4 procenta. Lepšího výsledku dosáhl pouze telefon Philips Savvy, u něhož respondenti průzkumu nehlásili jedinou závadu.
I ve statistice výrobců si nejlépe vedl právě nizozemský Philips s osmi procenty hlášených poruch. Druhá příčka z celkových deseti patří francouzskému Alcatelu, následovanému trojicí japonských výrobců Mitsubishi Electric, Sony a Panasonic. (Pro srovnání - posledně jmenovaný výrobce byl v nedávno zveřejněném podobném průzkumu mezi českými manažery hodnocen jako druhý nejspolehlivější.) Až po nich následují renomované firmy Siemens, Ericsson a Nokia; startovní pole pak uzavírají francouzský Sagem se světovou mobilní dvojkou, americkou Motorolou.
... i na špici (servis)
Američané však naopak mají nejrychlejší servis – na opravu nefunkční Motoroly čeká německý zákazník v průměru jen osm dní. Pod průměrnou čekací dobu deseti dnů se dostaly ještě Nokia a Panasonic, naproti tomu opravené Sagemy dostanete až po více než třech týdnech, stejně jako telefony Trium od Mitsubishi Electric.
Průzkum také ukázal, kteří výrobci v Německu rozbité telefony opravují, a od kterých se při reklamaci zákazník dočká zbrusu nového telefonu. Domácí Siemens vyměňuje takových přístrojů nejvíce, téměř tři čtvrtiny, zatímco Nokia, která figuruje na opačném konci žebříčku, naopak v sedmdesáti procentech případů volí opravu.
Průzkum měsíčníku Connect se soustředil i na kategorizaci poruch u čtyř největších výrobců – Nokie, Motoroly, Siemensu a Ericssonu. Hlášené poruchy se nejčastěji týkaly displeje, s výjimkou švédského Ericssonu, jejž nejvíce zlobily kryty. S těmi naopak neměl problémy Siemens, kterému zase větší starosti než konkurenci přidělávaly baterie. Nokia trpěla procentuálně největším podílem problémů s displejem, které představovaly přes 30 procent celkového počtu poruch u tohoto výrobce. Naopak jeho klávesnice hodnotili Němci relativně lépe než u tří největších konkurentů.