Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nejmodernější systém GSM je tu. Zavzpomínejte na první reklamy operátorů

aktualizováno 
Dnes je mobil běžná věc a sítě GSM téměř minulostí. V roce 1996 ale byl líčen jako "nejmodernější globální digitální síť". Podívejte se na dobové reklamy, které z vás měly udělat zákazníky prvních mobilních sítí v Česku.

"Nejmodernější gé-es-em. Moderní, komunikační, systém, budoucnosti," našeptává jedna z vůbec prvních reklam mobilního operátora Eurotel (dnes Telefónica O2). Tehdy tomu tak skutečně bylo. Dnes jsou dobové spoty často spíše úsměvné. Navíc se na nich podepsal čas a je znát, že reklamní agentury a jejich "kreativci" se často ještě rozkoukávali v pototalitní době.

Chybějící kreativita není problém jen operátorských reklam, v té době to byl standard. První reklamy Eurotelu se proto omezily jen na výčet superlativů, které měly lidem vnuknout představu, že k nim přichází něco nového, neokoukaného a technicky vyspělého.

Až později se ve spotech objevil i lidský rozměr: příběh, situace ze života, kterou by mobilní telefon mohl pomoci snadno vyřešit. "K úspěchu nestačí znát jen svůj cíl. Musíte si k němu najít i svou cestu," hlásala reklama krátce po startu Eurotelu v roce 1996. Dnes by byla jako stvořená k propagaci navigace v mobilu.

S příběhovou taktikou rovnou odstartoval druhý mobilní operátor v Česku. Známý spot se zapomenutými prstýnky a voláním sousedovi během obřadu pomohl Paegasu (dnes T-Mobile) k rychlému etablování se na tehdy mladém "mobilním" trhu.

Navíc již byla znát vyšší marketingová kvalita spotu, který jednoduchým trikem na jeho konci evokoval dojem, že mobilní telefon je už dostupný opravdu pro každého.

Poté začal Paegas pracovat na budování své značky. V "imidžovém" spotu, hodně hrajícím na lidské city, totiž nepropaguje nic jiného. Silnými pozitivními obrazy se pouze proplétá dobře promyšlený reklamní text a buduje v cílové skupině pocit, že u Paegasu se bude mít skutečně dobře.

Však kdo by neslyšel na slova typu "když chcete, aby se svět točil kolem vás" či "překonávat stále větší vzdálenosti a být si při tom blíž". Kvalitou by se reklama neztratila ani dnes.

Stejnou myšlenku firma rozvedla i v dalším spotu, který byl zároveň jednou z prvních propagací konkrétních služeb operátorů. Do pozice přátelské společnosti se Paegas rozhodl postavit zástupem reálných lidí, kteří pro něj pracují.

Nakolik skutečně reální byli, si asi každý domyslí sám. Každopádně tehdy jste se mohli zeptat "Petra na předplacenou Twist kartu" či "Lucie třeba na nové služby".

Podobně pojatý byl i následující spot, který měl za úkol zpopularizovat namísto infolinky a zákaznické péče v té době novou službu: asistenční linku. Paegas tehdy touto formou prodával novinku: možnost přes telefon nadiktovat fax, email, nebo SMS.

A pamatujete Oskara? Ten taktiku přátelské a vlídné firmy dotáhl ve svých legendárních reklamních spotech téměř k dokonalosti. Však kdo by si nevzpomněl na vůbec nejdelší reklamu, jakou snad český trh pamatuje: Telefonováci. Zahrála si v ní řada známých herců a vysílána byla vždy před hlavní zpravodajskou relací na jisté, tehdy už dostatečně populární televizní stanici.

Autor:




Nejčtenější

Koncept iPhone 5X
Líbil by se vám malý bezrámečkový iPhone?

Kdyby se Apple nikdy nerozhodl pro velké iPhony a dál vyráběl kompaktní modely, možná právě takto by vypadala letošní speciální edice. Jeho podobu navrhlo...  celý článek

Smartphony s obřími displeji jsou čím dál oblíbenější a to i proto, že výrobci...
Králové mezi přerostlými smartphony. Z kapes vytáhnou hodně peněz

Smartphony s obřími displeji jsou čím dál oblíbenější a to i proto, že výrobci minimalizují jejich rámečky. Velké phablety jsou tak kompaktnější než kdy...  celý článek

Navigace testuje majáky v pražskému tunelu
Mobil se neztratí ani v tunelu Blanka. Zkusili jsme testovací majáky Waze

Populární navigační aplikace Waze se v Praze možná dočká příjemného vylepšení. V tunelu, kde není dostupný signál z navigačních satelitů GPS, se bude...  celý článek

Xiaomi Mi A1
Raketové Xiaomi. Superlevné mobily útočí i na Česko

Čínské Xiaomi po loňském oslabení letos očekává rekordní prodeje. Podle odhadů vedení by celkový objem vyexpedovaných smartphonů měl dosáhnout 90 milionů kusů....  celý článek

Nové ovládací centrum umožňuje přidávat další funkce.
Nový Android má extrémně málo smartphonů. U Applu je to úplně jinak

Díky tomu, že Apple si sám vyvíjí software i hardware, je aktualizace iPhonů a iPadů velmi snadná. Naopak Android má roztříštěnou základnu přístrojů od tisíců...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Pražské metro pokryla wi-fi síť. Zatím pouze v šesti stanicích

V šesti stanicích metra spustil Pražský dopravní podnik (DPP) připojení k internetu prostřednictvím wi-fi. Cestující tak získají nejen přístup k dopravním...  celý článek

Ilustrační snímek
Šedí operátoři jsou problém. Shoduje se telekomunikační úřad i O2

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) podle výsledků nedávného testu mobilního trhu konstatuje, že v České republice není efektivní konkurence a bude zřejmě třeba...  celý článek

T-Mobile Streamon služba
Náhoda, nebo záměr? T-Mobile bleskově reaguje na neomezená data Vodafonu

T-Mobile bleskově zareagoval na novou nabídku datových neomezených balíčků Vodafonu. Službu Streamon představí ve stejný den, na kdy to naplánoval Vodafone.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.