Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Nejmenší navigace je z Čech. Dynavix Atto s hlasem Pavla Lišky

aktualizováno 
Dynavix Atto je novinka českého výrobce navigací, která zaujme především miniaturními rozměry, povedeným designem a nízkou cenou. Může se ale pochlubit také mapami celé Evropy a při navigaci vás pobaví vtipné hlášky herce Pavla Lišky.

Dynavix Atto

Svůj hlas propůjčila novince i Ilona Svobodová.

Dynavix u modelu Atto zvolil trochu jinou strategii než většina současných výrobců. Můžeme tak zapomenout na co největší displej a nejnovější navigační funkce, tato novinka totiž láká především na nízkou cenu ve spojení s opravdu miniaturními rozměry. Máme tak před sebou nejmenší automobilovou navigaci na našem trhu.

Konstrukce a design, tohle se povedlo

Design navigace je jednoduchý a přitom velmi elegantní. Přední zcela hladká strana obsahuje pouze displej, který je vsazen do celočerného těla přístroje. Velmi se nám líbí také zaoblené hrany, které působí luxusním dojmem a díky nim navigace padne i výborně do rukou. Výhrady nemáme ani k dílenskému zpracování, které je na velmi dobré úrovni.

Dynavix Atto

Navigace Dynavix Atto nabídne rozměry 96 x 75 mm a tloušťku skutečně revolučních 11,95 mm. Hmotnost je pak na navigaci neuvěřitelných 106 g. Je to tak bezkonkurenčně nejmenší navigační přístroj do auta na našem trhu, který můžete bez problémů použít také jako přenosný MP3 přehrávač. Zařízení se krásně vejde do kapsy, a tak vás nic nebude nutit nechávat ho ve voze. V balení jsme však marně hledali nějaké pouzdro, které by uchránilo displej před poškrábáním při přenášení.

Ovládání - stačilo by jedno tlačítko

Navigace nabídne dvě tlačítka, jedno na horní straně k vypnutí a zapnutí systému, a pak také kolébku na pravém boku, kterou lze vypnout celé zařízení. Tento způsob je možná až zbytečně složitý a mnoho uživatelů by ocenilo jen jedno tlačítko, které používá většina výrobců. Naopak nám chyběla tlačítka pro regulaci hlasitosti. Není totiž nic příjemného, když během jízdy zjistíte, že vám současná úroveň zesílení nestačí, a jste nuceni ji nastavovat v menu.

Dynavix Atto

Ovládání navigace je však velmi snadné, a to především díky použití dotykového displeje s úhlopříčkou tři a půl palce a klasickým poměrem stran 4:3. Displej je samozřejmě aktivní, typu TFT, a tak ani za přímého slunce nebudete o údaje na něm ochuzeni. Nabídne antireflexní úpravu, rozlišení 320 x 240 pixelů a svými rozměry 72 x 54 mm zabírá většinu přední strany přístroje.

Dynavix Atto

Přední strana navigace je zcela hladká, na levém boku je slot pro paměťovou kartu formátu microSD a konektor pro sluchátka. Ten však narostl jen na méně standardních 2,5 mm, pro připojení běžných sluchátek se tak nevyhnete nákupu redukce. Na pravém boku se pak usídlilo již zmíněné vypínací tlačítko. Na boku je i miniUSB konektor, přes který se navigace nejen dobíjí, ale je ji také možné propojit s počítačem pomocí dodávaného USB kabelu. Navigace se zobrazí jako další pevný disk, na který je možné ukládat libovolná data do vnitřní 1GB paměti, případně na paměťovou kartu.

Navigace a mapové podklady - Dynavix 8 a TeleAtlas

O to hlavní, tedy navigaci, se stará aplikace Dynavix 8, v našem případě v nové verzi 3.2.1. Kromě již zmíněné možnosti volby hlasových pokynů nabízí tato nová verze 3D zobrazení důležitých budov, záznam projeté trasy a následnou tvorbu knihy jízd, databázi radarů s možností aktualizace a také zakázané úseky na mapě. Obsahuje i výběr mezi základním režimem nabídek a režimem pro profesionály, který zkušenějším uživatelům nabídne další možnosti nastavení. Stejně jako u Garminu, i majitelé Dynavixu si mohou navigaci přizpůsobit volbou barvy mapy nebo změnou symbolu autíčka.

Dynavix Atto

Zatímco předchozí modely Dynavixu se dodávaly ve dvou mapových verzích, tuto novinku seženete už jen s mapami kompletní Evropy. Mapové podklady jsou od Tele Atlasu, s kvalitou pokrytí našeho území ani našich sousedů tak nebudete mít žádné problémy. Konkrétně jsou pokryty tyto státy: Česká republika, Slovensko, Maďarsko, Slovinsko, Rakousko, Polsko, Chorvatsko, Velká Británie, Irsko, Belgie, Holandsko, Lucembursko, Německo, Francie, Španělsko, Portugalsko, Norsko, Švédsko, Dánsko, Finsko, Itálie, Švýcarsko, Turecko, Řecko, Estonsko, Lotyšsko, Litva, Albánie, Bělorusko, Rumunsko, Bosna a Hercegovina, Makedonie, Bulharsko, Moldávie, Srbsko a Černá Hora, Ukrajina.

Připevnit a najít cíl

V základním balení je velmi povedený držák, který je nejen designově povedený, ale dokonce i aktivní. Na předním skle drží pomocí přísavky, která nabídne velmi pevné uchycení a aretaci, a tak se zařízení ani při větších nerovnostech nepohne. Držák by mohl být jen trochu delší, u vozů s masivní přístrojovou deskou se budete muset trochu předklonit při ovládání, díky velkému displeji ale není nutné mít obraz příliš blízko. Dynavix konečně skončil s nevzhlednými husími krky, tento držák vám na předním skle ostudu rozhodně dělat nebude.

Dynavix Atto

Prvním krokem pro správnou navigaci je výběr cíle cesty. Zde nabídne Dynavix Atto několik možností. Samozřejmostí je zadání přesné adresy, kterou charakterizuje stát, město, ulice a číslo popisné. Menu pro zadávání přesné adresy se poměrně liší od jiných navigací, je podobné jako u Navigonů. Hlavním rozdílem je, že všechny položky jsou hned na jedné stránce, a tak vyplníte jen ty, které znáte, nebo jejich části. Navigace pak po chvíli hledání vybere všechny možnosti, které vašemu zadání odpovídají.

Dynavix Atto

Samozřejmostí je také databáze zájmových bodů. Díky nim najdete nejbližší nebo požadované služby, přepravu, nákupy, zábavu, kulturu, sport a rekreaci, stravování nebo například nocleh. Body zájmu umí Dynavix vyhledávat nejen v jednotlivých kategoriích. Vybrat si můžete také podle názvu, města, nejbližší body zájmu a také body na trase, kterou právě projíždíte. Do paměti přístroje můžete uložit také své oblíbené pozice. Je možné je zadávat formulářem pro přesnou adresu, ale také jako body zájmu. K dispozici je seznam posledních cílů nebo možnost zadat cíl cesty přesnými zeměpisnými souřadnicemi.

Vyjíždíme a Dynavix naviguje

Stačí jen najít ten správný cíl cesty, vybrat si mezi krátkou a rychlou trasou a pak již zařízení vypočte cestu a začne vás navigovat. Výpočet není nejrychlejší, s nalezením satelitů jsme však díky čipsetu MTK problémy takřka neměli. Mapa je poměrně jednoduchá, díky tomu ale velmi přehledná. Barevně jsou odlišeny silnice, vodní plochy, lesy, parky a také dálnice. Na mapě vidíte také nejbližší body zájmu, kolem kterých právě jedete, a nechybí ani 3D zobrazení důležitých budov.

Dynavix Atto

Měřítko mapy lze libovolně měnit dvojicí tlačítek plus a minus v horních rozích displeje. Během navigace se měřítko mění automaticky v závislosti na potřebném detailním zobrazení konkrétní situace. Tuto funkci lze však v menu vypnout, stejně tak i zobrazení bodů zájmu. Dynavix také umožňuje jednoduchou změnu barev pomocí předdefinovaných schémat a také je možné vybrat si jiný symbol autíčka. Navigace zobrazuje vzdálenost a také čas cíle. Ve spodním řádku se zobrazuje název ulice, ve které se právě nacházíte, vlevo pak detail nejbližší změny směru.

Dynavix Atto

Hlasová navigace je možná jen ve třech jazycích - češtině, slovenštině a angličtině. Standardní česká navigace od Ilony Svobodové je na dobré úrovni, hlas ale působí trochu přísným dojmem a nadšeni jsme nebyli ani ze skladby jednotlivých slov. Povely ke změně směru jízdy se ozvou jednou až dvakrát před každou operací a také před samotnou křižovatkou. Jednou z hlavních zbraní tohoto modelu jsou pak hlasové povely namluvené známým hercem Pavlem Liškou. Vedle známého hlasu překvapí také použité výrazy, které jsou, alespoň pro příznivce tohoto českého herce, poměrně vtipné. Během jízdy se tak setkáte s větami jako brzdi to, bacha tady měřej, švihej to na dálnici nebo toč volantem doprava.

Další funkce - dynamická navigace a multimedia

Dynavix Atto podporuje dopravní zpravodajství RDS-TMC a nechybí ani přijímač s anténou, obojí najdete v základním balení. Navigace využívá dostupných dopravních informací při výpočtu trasy, a pokud se na cestě nějaká nečekaná situace objeví, vzápětí na ni zařízení upozorní a trasu přepočte s ohledem na nové události. Aktuální informace je možné zobrazit přímo v menu, samozřejmě lze funkci TMC také zcela vypnout.

Dynavix Atto

Součástí navigace je multimediální přehrávač, který si poradí s hudbou, filmy a také s obrázky. Aplikace nabídne jednoduché ovládání a poměrně bohaté možnosti úprav a nastavení. Všechny soubory je možné umístit na paměťovou kartu formátu microSD. Při poslechu hudby nebo přehrávání filmů jste však limitováni kvalitou zvuku z malého reproduktoru v zadní části přístroje, který příliš neoslní. Pro kvalitnější poslech je tak možné připojit sluchátka, smířit se ovšem musíte jen s nestandardním 2,5 mm konektorem. Nechybí ani prohlížeč obrázků, digitální fotografie z vašeho fotoaparátu si tak můžete prohlédnout na větším displeji.

Co říci závěrem

Navigace Dynavix Atto nás zaujala už na první pohled svým designem a miniaturními rozměry, díky kterým si tuto novinku oblíbíte již na první pohled. Grafická navigace je na vysoké úrovni, standardní hlasová pak patří spíše k průměru. Pokud ovšem hledáte něco méně tradičního a rádi se při řízení i pobavíte, tou správnou volbou mohou být hlasové pokyny Pavla Lišky.

Mapové podklady jsou dostačující nejen pro Českou republiku, ale také pro cestování po celé Evropě. Drobnou výtku však máme k reakcím přístroje, které nebyly vždy nejrychlejší, a čas od času také navigace zamrzla. Příjem aktuální dopravní situace jsme pak ocenili, jeho možnosti jsou však limitovány současným stavem vydávání dopravních zpráv. Zaujala nás také cena kolem pěti tisíc korun.

Autor:




Nejčtenější

Fronty jsou typické také pro prodejny firmy Apple ve chvílích, kdy startuje...
Reklamní průmysl zuří. Apple přestal sdílet historii prohlížení uživatelů

Při příležitosti aktualizace operačního systému a vyhledávače Safari udělala minulý měsíc společnost Apple důležitý krok k ochraně soukromí uživatelů....  celý článek

Ilustrační snímek
Dovolená v Egyptě je vyšla draho. Operátor chtěl téměř 80 tisíc

Deset srpnových dní strávených v Egyptě se britskému páru výrazně prodražilo. Důvodem nebyly ovšem neplánované výdaje v místě pobytu, překvapení přišlo až po...  celý článek

Huawei Mate 10 Lite
První top model, který nestojí ani 10 000 Kč. Smiřte se ale s ústupky

O tom levnějším z nových top smartphonů firmy Huawei jsme se toho během mnichovské premiéry moc nedozvěděli. Novinka Mate 10 Lite přijde do prodeje dříve než...  celý článek

iPhone 8 zakusil i klasickou ohybovou zkoušku. A uspěl, k nevratným deformacím...
iPhone 8 bodoval v crashtestech. Youtuber jej neohnul

Ve vodách chytrých telefonů známý youtuber Zachary Nelson prověřil sérií zatěžkávacích testů zbrusu nový iPhone 8. Telefonu uštědřil nespočet škrábanců,...  celý článek

Ilustrační snímek
Geniální iPhonová finta. Odvezl si telefony za milion a čtvrt

Neobvyklou krádež řeší od 14. září newyorská policie. Pátrá po identitě muže, který si ze značkové prodejny Applu odvezl tři krabice plné iPhonů. Vydal mu je...  celý článek

Další z rubriky

Here auta společnosti Nokia mapují Česko.
Prodáno. Německé automobilky koupily mapy Nokie za 68 miliard

Německá skupina automobilek Daimler, Audi a BMW potvrdila odkup mapové služby HERE. Tuto informaci dnes zveřejnilo konsorcium automobilek, které tak potvrdilo...  celý článek

Automobilová navigace Iter Avto z 30. let dvacátého století
Autonavigaci znali už před osmdesáti lety, ale do cíle nedovedla

Navigace neodmyslitelně patří k výbavě moderního řidiče a někteří by bez ní nedojeli snad ani do práce. Snímání polohy a denní aktualizace jsou sice běžnou...  celý článek

Logo bezplatné navigace Waze
Google koupil navigační firmu Waze. Vyfoukl ji Applu i Facebooku

Ve světě mobilních aplikací není v poslední době nouze o skutečně velké akvizice. Další z těch opravdu velkých je prodej společnosti Waze. Tu koupil Google,...  celý článek

Rodičovská v životopisu: Patří tam, nebo ne?
Rodičovská v životopisu: Patří tam, nebo ne?

Sehnat práci s dítětem se dá, jen se na to musí správně.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.