Podle analytiků zlevní i vestavěné navigace v automobilech (ilustrační foto)

Podle analytiků zlevní i vestavěné navigace v automobilech (ilustrační foto)

Navigací zdarma způsobila Nokia průlom. Ceny GPS zařízení poletí dolů

  • 518
Největší výrobce mobilů na světě včera nabídl své mapy a služby s nimi spojené zcela zdarma. Způsobil tím zřejmě největší průlom v historii tohoto odvětví. Podle analytiků nyní budou všechny firmy, které prodávají navigační zařízení, reagovat snížením svých cen.

Pokud máte jeden z posledních modelů telefonů Nokia vybavených navigací, nemusíte už platit za to, že vás přístroj vede například při cestě v autě. - čtěte Nokia vypaluje rybník Googlu. I ona nabídne svou navigaci zdarma

"Je to od Nokie velmi chytrý krok. Minimálně do doby, než s navigací zdarma přijde třeba Apple, bude pro ni včerejší rozhodnutí velkou konkurenční výhodou," uvedl pro MF DNES analytik společnosti Gartner Thilo Koslowski.

Podle něj může včerejší rozhodnutí finské firmy výrazně stlačit ceny všech navigací - včetně těch, které automobilky montují do vyšších tříd vozů.

"V budoucnosti bude přidaná hodnota navigací úplně jinde. Budou lidem říkat, kde nakoupí v určitém okamžiku nejlevněji nebo kde je zrovna nejlacinější benzin. Pokud výrobci aut své navigace výrazně nezlevní, budou jen velmi těžko obhajovat, proč lidé platí (více než deset tisíc korun, pozn. red.) jen za navedení z bodu A do bodu B," dodal Koslowski.

Průlomové rozhodnutí Nokie se včera okamžitě projevilo na ceně akcií firem TomTom a Garmin, které ovládají trh přenosných autonavigací. Garmin oslabil o více než čtyři procenta a TomTom propadl o více než deset procent.

Přestože navádění prostřednictvím jejich přístrojů je mnohem pohodlnější než u mobilních telefonů, právě tyto firmy dostanou od Nokie pravděpodobně největší zásah.

Výzva pro Google i Apple

Nabídnutí navigace zdarma je částečně reakcí Nokie na loňské velmi podobné oznámení americké internetové firmy Google. Ta v říjnu uvedla, že software pro navádění bude zdarma v nových telefonech vybavených jejím operačním systémem Android. Jako první toto zařízení uvedla na americký trh Motorola. Na evropském trhu, kde dominuje Nokia, však tato firma nemá silné postavení. - čtěte Navigační revoluce: Google představil svou navigaci zdarma

Kromě vrácení smeče Googlu je však včerejší oznámení také pokusem, jak odvrátit útok firem, jako například Apple, Research in Motion či Samsung, které v posledních několika letech ukusují z tržního podílu Nokie čím dál větší podíl.

Jihokorejští výrobci Samsung a LG již v minulosti dokázali z druhého a třetího místa celosvětových prodejů sesadit tradiční výrobce Motorolu a Sony Ericsson a nyní se rychle dotahují na první Nokii.

Zatímco Nokia loni čtvrtletí od čtvrtletí ztrácela mezi dvěma a třemi procenty klientů, zejména Samsung rostl o více než čtyři procenta. A právě nabídnutí lákadla v podobě GPS coby běžné součásti telefonů má tento vývoj zvrátit.

Počet telefonů s navigací poroste

Podle výzkumu společnosti Canalys využívalo na konci roku 2009 GPS navigaci v mobilu přibližně 27 milionů lidí. S včerejším oznámením Nokie potenciálně dochází k rozšíření této základny zhruba na 50 milionů. Celkově je dle firmy na trhu až 163 milionů mobilů s GPS, Nokia jich dodala nadpoloviční většinu.

Zařízení GPS dnes totiž skrývá celá řada mobilů, nicméně ve velké části z nich slouží jen k nalezení pozice uživatele a jejího zobrazení na mapě. Přestože mapy byly u Nokie zdarma, za navádění se platilo.

V budoucnu chce Nokia vybavovat zařízením pro navigování i telefony výrazně levnější než nyní. Podle informací MF DNES by měl už na jaře na český trh přijít telefon s GPS zhruba za 3 500 korun. Nyní prodává finská firma na tuzemském trhu 40 modelů telefonů, z nichž navigovat umí necelá polovina.