Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Navigace brzy ovládne reklama, firmy budou platit za pozici na mapě

  11:04aktualizováno  11:04
Navigační zařízení se brzy stanou zlatým dolem pro prodej reklamy. Jejich výrobci chtějí zpoplatnit zápisy v takzvaných bodech zájmů, díky kterým navigátory snadno vyhledají v okolí aktuální polohy například nejbližší benzinové stanice. Firmy by nově za takový zápis měly platit.

Výrobci navigátorů chtějí začít vydělávat na svém katalogu firem (ilustrační foto) | foto: Navteq

Sami uživatelé však rozdíl nepoznají. Nový přístup jim naopak používání navigátorů zpříjemní. Databáze zájmových bodů totiž bude neustále aktualizovaná a pokud se projekt uchytí, zcela jistě i pořádně nabobtná.

Nápad je technicky realizovatelný už nyní, zatím však výrobci navigací přemýšlejí, jak na tomto novém byznysu vydělat. Všichni se totiž shodují na tom, že reklama v navigaci je nevyhnutelná.

„Prozatím prakticky neexistuje komerční zápis do navigace a všechny benzinky, restaurace či hotely jsou v nich zdarma. Zpravidla tak nejde o ověřené informace. Teprve teď se rozjíždí projekt, který má takzvané body zájmu zmapovat a objevení se v navigaci zpoplatnit,“ uvedl Ivo Steiner, šéf marketingu českého zastoupení navigací Garmin.

Jednou z firem, která se snaží do těchto přístrojů proniknout, je Mediatel, vydavatel Zlatých stránek. V minulosti si na internetu firma nechala ujet vlak a lukrativní byznys on-line adresářů firem přenechala firmě Seznam.cz. Nyní se pokouší kombinací zápisů v tištěných katalozích, internetové databázi a záznamech v navigacích vrátit na výsluní.

„Myslíme si, že na nabídku umístění na elektronických mapách firmy uslyší. Je to byznys, do kterého se v Česku zatím nikdo nepustil,“ věří si šéf pro on-line služby Mediatelu Luboš Čipera. Právě jeho firma jedná nyní o poskytování komerční databáze s Garminem.

Navigátory budou komunikovat online

Vývoj adresáře pro navigace, který by byl v přístrojích nahrán a jednou za čas by se zaktualizoval, je první krok, který bude předcházet jejich neustálému připojení k internetu. Zařízení, do kterých lze dát SIM kartu, podobně jako do mobilního telefonu, se totiž teprve nyní začínají na tuzemském trhu objevovat.

V tomto ohledu mají před tradičními výrobci GPS přístrojů náskok výrobci mobilních telefonů. Ti totiž s telefony, jež umějí navigovat, přišli v Evropě o dva roky dříve než výrobci navigací, které se umějí připojit k internetu.

„Už teď je možné na základě polohy telefonu vyhledat na internetu dostupné služby v okolí. Například restaurace z průvodce Michelin nebo informace o památkách z Lonely Planet,“ říká šéf české Nokia Petr Kasa. Jeho zaměstnavateli z toho však žádné příjmy neplynou.

„Za Nokií může teď přijít kdokoli a říct, že nám chce dodávat informace do map. My jen prověříme jeho solidnost a necháme ho obsah vytvořit. Prozatím na tom byznys nestavíme, přestože v tom vidíme velkou budoucnost,“ dodává Kasa.

Nezmapovaný trh GPS reklamy tak zůstává volný například pro reklamní agentury. Ty však technologii prozatím považují za příliš málo rozvinutou.

„Určitě je v interaktivních médiích tohoto typu velká budoucnost. Na druhou stranu v Česku to stále zatím není úplně aktuální. Vezměte si, kolik lidí v Česku má a opravdu využívá navigaci. Je to stále zlomek lidí, na které by případné kampaně mohly být směřovány,“ myslí si Karel Duchek, ředitel české pobočky reklamní agentury Wunderman. Dnes je mezi lidmi zhruba 350 až 400 tisíc samostatných navigací.

Nejlépe má "našlápnuto" Google

Otálení se zpoplatněním inzerce v navigacích se pokusil využít technologický gigant Google, který v říjnu oznámil, že do mobilů vybavených jeho operačním systémem Android dá zdarma navigační software spolupracující s mapami Google Maps. - Navigační revoluce: Google představil svou navigaci, bude zdarma

Databáze firem zobrazených v těchto mapách je mnohem širší než v případě běžných navigací a na tyto záznamy jdou „navěsit“ další zpoplatněné služby.

Jediný, kdo mu v tomto ohledu může konkurovat, je finská Nokia. Jde totiž o jediného výrobce mobilů, který zároveň vlastní dodavatele mapových podkladů a může tak, stejně jako Google, své aktivity propojit.

Obě firmy nabízejí už nyní své mapy zdarma. U Nokie se platí jen za dodatek k mapám, zajišťující hlasovou navigaci pro řidiče.

„Do budoucnosti je zpoplatnění záznamů určitě cesta, ale nyní potřebujeme, aby se vůbec lidé naučili navigaci v mobilu používat,“ dodal Kasa.

Propojení inzerce a služeb GPS již více než dva roky funguje v USA. Podle analytické společnosti Gartner tam lidé letos za služby spojené s určením jejich polohy zaplatí 713 milionů dolarů. Příští rok to už bude už 1,3 miliardy. V Evropě to bude letos jen 316,5 milionu, za rok však útraty stoupnou na 877 milionů dolarů.

 Kolik lidé utratí za navigační služby
(komplexní výdaje na služby spojené s určením polohy)
 Region  2009  2010  2011
 Z. Evropa  303,5  820  1 782
 V. Evropa  13,6  59  130
 S. Amerika  714  1 299  1 863
 J. Amerika  12,7  32  120,5
 Asie  607,4  1 140,4  1 649
 Japonsko  524,7  830  1 073
 Stř. východ  22,7  93  170
 Afrika  2,8  12  44,5
 Celkem  2 201  4 285  6 833

Pozn.: Zaokrouhleno, v milionech dolarů

Zdroj: Gartner

Autoři: ,




Nejčtenější

iPhone 8 Plus
iPhone 8 je tak výkonný, že tomu nevěřil ani tvůrce testu Geekbench

Výkon nového procesoru A11 Bionic od Applu vyrazil dech i tvůrci benchmarku Geekbench. Nedokáže pochopit, že smartphony s Androidem tak zaostávají.   celý článek

Smartphony OnePlus sbírají a odesílají některá uživatelská data na servery v USA
Populární smartphony šmírují uživatele. Denně odešlou desítky MB dat

Matematik a softwarový inženýr Chris D. Moore si všiml podivného chování svého smartphonu OnePlus 2. Zjistil, že telefon sbírá až podezřele podrobné informace...  celý článek

Příchod sítí 5G je plánován na rok 2020
Nástup sítí 5G je zase o něco blíže. První vysílače jsou už postavené

Berlín Příchod sítí 5G je plánován až na rok 2020, ale k důležitým milníkům dochází už teď. Společnost Deutsche Telekom spustila první evropské vysílače umožňující...  celý článek

Fidget spinner mobil pořídíte za asi 350 korun.
Hit letošního roku už můžete mít i jako mobil. Stojí několik stovek

Hračka původně určená k relaxaci, fidget spinner, je hitem letošního roku. Její slávy využil výrobce z Hongkongu, který do ní vtěsnal celý funkční mobil....  celý článek

Asus Zenfone 4 Selfie Pro
U volební urny neroztahujte selfie tyčku. Fotit však zakázáno není

Mobily budou hrát u právě probíhajících parlamentních voleb specifickou roli - spousta lidí si jimi bude dokumentovat svoji aktivitu při volbách. Co je ve...  celý článek

Další z rubriky

Údajné snímky Motoroly X-Phone
Motorola připravuje velký návrat se smartphonem Moto X. Nebude z Číny

Někdejší přední výrobce mobilních telefonů Motorola chystá velký návrat na trh. Plánuje výrobu smartphonu s názvem Moto X, od kterého se očekává velká výdrž...  celý článek

Logo bezplatné navigace Waze
Google koupil navigační firmu Waze. Vyfoukl ji Applu i Facebooku

Ve světě mobilních aplikací není v poslední době nouze o skutečně velké akvizice. Další z těch opravdu velkých je prodej společnosti Waze. Tu koupil Google,...  celý článek

Motorkářská navigace TomTom Rider 40
Lahůdku pro motorkáře vyzkoušela vespařka

Dát otestovat navigaci pro drsné motorkáře holce s vespou chtělo zřejmě nemálo kuráže a trochu toho redakčního smyslu pro humor. Vyzkoušet si „opravdickou“...  celý článek

Utýrala holčičku v pěstounské péči. Musíme teď zpřísnit zákony?
Utýrala holčičku v pěstounské péči. Musíme teď zpřísnit zákony?

Tragický případ z minulého týdne nejspíš pohne českými zákony o pěstounské péči.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.