Navigace a rastrové mapy

Po našem článku s navigacemi jsem měl konzultaci s odborníky na téma navigace v rastrových mapách. Byl jsem ubezpečen, že i tam jde dobrá navigace a routing udělat. A jak? To se dozvíte právě v tomto článku.

V minulém článku jsem psal, že navigaci v rastrových mapách nelze vytvořit na základní bázi. Měl jsem v principu pravdu, ale situace je poněkud složitější a i u rastrových map lze routing a navigaci vytvořit.

Základní filozofie rastrových map vychází z obrázků, které jsou uspořádány do dlaždic a ty se podle posunu (buď uživatelsky, nebo na popud GPS přijímače a změny polohy) překreslují. Dále jsou rastrové mapy vybaveny vyhledávacím algoritmem a databází míst, ulic a obecně POI (points of interests). Rastrové mapy jako velké obrázky se instalují na paměťovou kartu a databáze zase do paměti RAM, která má (podle počtu bodů a míst, které jsou v ní uloženy) od jednotek kilo po desítky, až stovky kB. V tomto základním uspořádání je softwaru umožněno vykreslovat mapu (obrázky), vyhledávat místa v databázi objektů, zobrazovat přehled míst v seznamu, což je vše. Doplňkem může být orientace k bodu, tj. pouze orientace šipky ve čtyřech světových stranách k místu označeným vlajkou (flag).

Pokud ale budeme chtít pořádnou navigaci, nespokojíme se jen s výše uvedeným postupem. Potom budeme muset použít systém vektorových map, které se skládají z jednotlivých bodů úseček a které nám pak budou přesné ukazovat silnici, nebo ulici, po které jedeme a z které budeme navazovat na dalśí úseky v naší cestě. A to je právě ta nadstavba rastrových map. Do další úrovně rozlišení si totiž implementujeme vektorovou mapu, která se bude překrývat s mapou rastrovou a podle ní budeme navigaci a routing uskutečňovat.

Celý systém bude mít své výhody, ale i nevýhody. Takže se na ně podívejme:

Výhody:

Nevýhody:

  • navigace i u rastrových map
  • podkladovou mapou bude rastrová mapa se všemi podrobnostmi, POI, barevným podáním atp.

velká paměťová náročnost (rastrové mapy na kartě, vektorová mapa pro navigaci v RAM, nebo na kartě, databáze bodů v paměti RAM)

finanční náročnost (uživatel bude muset zaplatit jak rastrovou tak vektorovou část, což se podepíše na zvýšení ceny)

Jako hlavní výhodu, pokud přehlédneme paměťovou náročnost, vidím v tom, že navigace bude prováděna na podkladové mapě složenou z rastrů (dlaždic) tak, jak jsme zvyklí z papírových map, jen tam přibude ta navigace. Což bude zcela ideální kombinace jak pro orientaci, tak pro vzhled a počet orientačních bodů pro uživatele. Pro někoho je totiž vektorová  síť ulic nebo silnic na orientaci naprosto nepochopitelná. Pokud však v rastrové mapě uvidí zobrazen kostel, před kterým stojí, ihned ze zorientuje a bude vědět, v které ulici to vlastně je...

 

Témata: GPS, silnice, software