Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Navigace a jako bonus komunikátor – Fujitsu Siemens Pocket Loox T830

aktualizováno 
To, že ve spoustě PDA najdeme integrovaný GPS modul, už asi nikoho nepřekvapí. Fujitsu Siemens šlo ale ještě o malý kousek dál a zkombinovalo PDA s Windows Mobile, GSM/3G modulem a GPS navigací. Téměř vše, co můžeme v jediné krabičce chtít.

Fujitsu Siemens Pocket Loox T830 | foto: Fujitsu Siemens AG

Trend k all-in-one zařízením je v poslední době stále patrnější. Je otázkou, kam až budou uživatelé ochotni zajít. Kombinace více zařízení s sebou nese přece jen řadu kompromisů. Na druhou stranu, nosit s sebou pouze jednu krabičku není vůbec špatné.

Velký, ale výkonný komunikátor

Protože se dnes chceme věnovat Pocket Loox T830 především z toho pohledu, jak může posloužit jako navigace, ponecháme stranou pohled na toto zařízení jako na komunikátor. Nicméně, jak už jsme zmínili na začátku, v přístroji je integrován GSM/3G modul. Telefonním funkcím přístroje se však budeme věnovat v samostatném článku v následujících dnech.

Fujitsu Siemens Pocket Loox T830

Srdcem Fujitsu Siemens Pocket Loox T830 je procesor Intel Xscale PXA270 416 Mhz doplněný 64 MB paměti RAM a 128 MB ROM. Uživatelskou paměť pak doplňuje slot pro karty SD/MMC (jde o SD I/O slot, takže jeho prostřednictvím můžeme připojit i další příslušenství). Tahle sestava dává telefonu celkem únosnou rychlost, takže čekání na start aplikací není nijak rušivé.

Kde vzít mapy

V základní výbavě přístroje najdeme pouze základní program pro práci s GPS modulem – GPS Lokátor. Ten ale pro navigaci asi nikomu stačit nebude. Program nám zprostředkuje geografické informace z GPS modulu, zobrazí dostupné satelity a umožní nám i vytvořit si vlastní seznam POI (bodů zájmů).

Fujitsu Siemens Pocket Loox T830

K němu pak dokáže navádět, ovšem opět pouze směrem. Docela praktické třeba na turistiku, ale v autě nepoužitelné (nebo téměř nepoužitelné).

Proto bude třeba sáhnout po nějakém navigačním software. My jsme k testu dostali přístroj s mapami iGo umístěnými na SD kartě. Nicméně Fujitsu Siemens prozatím – pokud víme – žádný oficiální balíček nenabízí. Záleží tedy čistě na nás, který z navigačních systémů pro Windows Mobile zvolíme.

Pro zákazníky O2 se díky integrovanému 3G modulu otevírá ještě cesta využít O2 Navigace, která je pro Windows Mobile k dispozici. Problém je, že O2 Navigace vyžaduje připojení prostřednictvím APN wap, takže za datové přenosy budete platit i v případě, že máte aktivován tarif Data Nonstop. Tohle by mělo O2 opravdu přehodnotit.

Výbava pro navigaci

Tím asi nejdůležitějším pro použití Fujitsu Siemens Pocket Loox T830 jako navigace je GPS přijímač. Použit je velmi dobře citlivý SiRF GSC3F, který najdeme mimo jiné i v konkurenčních modelech iPAQ od HP. Tenhle zhruba rok starý modul je sice o něco méně citlivý než nejnovější SiFR III, ale i tak v přístroji fungoval velmi spolehlivě. Kromě zřejmého stínění a vnitřků budov rozhodně nebyl problém se signálem.

Fujitsu Siemens Pocket Loox T830

 Fujitsu Siemens Pocket Loox T830 Fujitsu Siemens Pocket Loox T830 Fujitsu Siemens Pocket Loox T830

            Fujitsu Siemens Pocket Loox T830 Fujitsu Siemens Pocket Loox T830

Snad jen čekání při studeném startu bylo na náš vkus trochu delší. Výrobce ale musíme pochválit za poměrně inteligentní práci s modulem. Pokud totiž chcete, lze nechat zapínání a vypínání modulu na operačním systému. Pokud tedy spustíte GPS Lokátor, případně nějaký navigační software, modul se automaticky zapne. Jakmile program ukončíte, modul se zase vypne. Díky tomu nakládá Fujitsu Siemens s energií i při navigaci poměrně úsporně.

Je trochu škoda, že součástí dodávky není držák do auta a nabíječka – přece jen stále svítící displej je pro navigaci nutností. Přitom právě on spotřebuje poměrně hodně energie. Řešení ale není složité - 126 x 64 x 21 mm umožňují použít některý z univerzálních držáků pro PDA nebo smartphony. Pro nabíjení (a také pro připojení k počítači) slouží mini USB konektor, takže klidně můžete použít některou z univerzálních nabíječek. Přesto si myslíme, že pokud má Fujitsu Siemens s přístrojem vážnější úmysly, o nějakém navigačním balení bude muset zauvažovat.

Displej a klávesnice

Přes relativně velké rozměry přístroje nezbylo mnoho místa na displej. Ten má úhlopříčku jen průměrných 2,4“ (6,1 cm) a rozlišení 240 x 240 bodů. Jedná se o dobře čitelný aktivní TFT displej, který dokáže zobrazit 65 536 barev. Malý displej je drobným handicapem, na druhou stranu, pořád je větší než u většiny smartphonů. Nutno také přiznat, že mapy na tomto displeji – ať jsme již použili iGo nebo O2 Navigaci – vypadaly docela dobře a byly dostatečně přehledné.

Fujitsu Siemens Pocket Loox T830

Fujitsu Siemens Pocket Loox T830 Fujitsu Siemens Pocket Loox T830 Fujitsu Siemens Pocket Loox T830

Fujitsu Siemens Pocket Loox T830 Fujitsu Siemens Pocket Loox T830 Fujitsu Siemens Pocket Loox T830

Fujitsu Siemens Pocket Loox T830 nabízí pro navigační použití (a nejen pro něj) velmi praktickou kombinaci dotykového displeje a qwerty klávesnice. Pravda je, že vzhledem k rozměrům displeje bylo nutné na mapu většinou klikat stylusem, protože trefit se prstem nebylo vždy snadné (tedy aspoň tím mým, ne právě útlým, prstem).

Klávesnice pod displejem nabízí sice hodně titěrná tlačítka, ale po pár dnech používání si na ně docela zvyknete. Hlavně při zadávání adres na mapě byla klávesnice výrazně rychlejší než při klikání na softwarovou klávesnici. Ostatní povely (začít navigaci, přepočítat trasu) se pak už dělají prostřednictvím dotykového displeje.

Přístroj pochopitelně podporuje i hlasovou navigaci. Poměrně hlasitý reproduktor se nachází na zadní straně. Pokud ho neumlčíte držákem, nebude asi v běžně hlučném autě žádný problém. Fujitsu Siemens Pocket Loox T830 je vybaven i Bluetooth, takže – pokud to vaše sada dovolí – můžete použít i reproduktor hands-free sady.

Fujitsu Siemens Pocket Loox T830

Fujitsu Siemens Pocket Loox T830 Fujitsu Siemens Pocket Loox T830 Fujitsu Siemens Pocket Loox T830

Fujitsu Siemens Pocket Loox T830 Fujitsu Siemens Pocket Loox T830 Fujitsu Siemens Pocket Loox T830

Navigace s mapami iGo 2006

Na SD kartě jsme dostali nainstalovány mapy iGo 2006 pro celou Evropu. Podobné mapy používá například přístroj MyGuide 3060 Go. Podle testů se zdá, že mapové podklady jsou totožné. Také uživatelské prostředí programu se prakticky neliší – v levém horním rohu se zobrazují navigační šipky, pravý okraj patří informačním ikonám, zbytek displeje patří mapě.

Fujitsu Siemens Pocket Loox T830

Fujitsu Siemens Pocket Loox T830 Fujitsu Siemens Pocket Loox T830 Fujitsu Siemens Pocket Loox T830

Fujitsu Siemens Pocket Loox T830 Fujitsu Siemens Pocket Loox T830 Fujitsu Siemens Pocket Loox T830

Ta umožňuje 2D i celkem podařený 3D pohled. Praktický je pak průlet křižovatkou v případě, že zvolíte 3D variantu. Na rozdíl od jednoúčelového přístroje v případě instalace na PDA můžeme ještě nastavit, jestli se aplikace má spustit na výšku nebo na šířku – u T830 to vzhledem ke čtvercovému displeji nemá valný smysl a naopak bychom se ochudili o přínos klávesnice.

V nastavení trasy máme poměrně dost možností. Nechybí zde velmi praktická volba ekonomické trasy – tedy jakéhosi logického kompromisu mezi nejkratší a nejrychlejší trasou. Při volbě nejrychlejší má totiž iGo poměrně silnou tendenci nutit vás najet co nejvíce kilometrů po dálnici. Výsledek volby ekonomické trasy je naopak více než uspokojivý – na všech našich testovacích trasách byl výsledek blízký optimální trase.

Fujitsu Siemens Pocket Loox T830

Fujitsu Siemens Pocket Loox T830 Fujitsu Siemens Pocket Loox T830 Fujitsu Siemens Pocket Loox T830

Fujitsu Siemens Pocket Loox T830 Fujitsu Siemens Pocket Loox T830 Fujitsu Siemens Pocket Loox T830

Občasné problémy jsou jen s databází jednosměrných ulic, zejména v Praze se nám dost často stávalo, že program nás nutil jet jednosměrkou. Přitom v některých místech nám poněkud unikala logika. Třeba na Starém městě nás program nutil jet jednosměrkou, která je jednosměrná snad už od císaře Karla. Naopak docela chaotickým Karlínem nás provedla navigace naprosto dokonale.

V nastavení trasy lze zamezit používání nezpevněných cest (pokud nemáte offroad velmi praktické), obratům do protisměru a používání placených silnic, dálnic a trajektů. V menu najdeme optimalizaci pro několik dopravních prostředků – od pěší po TIR. Přístroj ale z nastavení bere jen průměrnou rychlost a případné rychlostní limity, nedokáže ale například pro TIR optimalizovat trasu tak, aby třeba velký kamion projel. Za to ovšem nemůže T830, ale absence mapových podkladů.

Dobře je vyřešeno fungování aplikace iGo na pozadí – v menu si můžeme nastavit, jak se má aplikace chovat v případě, že je na pozadí nebo minimalizována. Můžete si tak nechat běžet hlasovou navigaci, i když třeba přístroj přehrává hudbu.

O2 Navigace – když se vám nechce nic kupovat

O2 Navigace je Wayfinder Mobile s menu tohoto kyslíkového operátora. Mapové podklady se v tomto případě stahují vždy k aktuální pozici prostřednictvím GPRS/3G datových přenosů. Díky tomu jsou mapové podklady relativně hodně aktuální.

Fujitsu Siemens Pocket Loox T830

Fujitsu Siemens Pocket Loox T830 Fujitsu Siemens Pocket Loox T830 Fujitsu Siemens Pocket Loox T830
Fujitsu Siemens Pocket Loox T830 Fujitsu Siemens Pocket Loox T830 Fujitsu Siemens Pocket Loox T830
Fujitsu Siemens Pocket Loox T830 Fujitsu Siemens Pocket Loox T830 Fujitsu Siemens Pocket Loox T830

Při instalaci na Windows Mobile zařízení navíc musíte překonat dvě základní překážky. Především nemůžete použít WAP Push SMS, kterou tyto přístroje nepodporují, a tak musíte stáhnout aplikaci ručně ze serveru O2. Dalším zádrhelem je fakt, že O2 Navigace vyžaduje připojení přes APN wap – budete si tedy muset vytvořit příslušný přístupový bod v připojeních a ten pak nastavit pro navigaci jako výchozí.

Problém je, že u těchto přístrojů můžete O2 Navigaci aktivovat jen za měsíční paušál, protože současná verze aplikace nedokáže on-line zakoupit prodloužení a jinou variantu O2 nenabízí. Tím se trochu ztrácí jedna z hlavních výhod O2 Navigace.

Fujitsu Siemens Pocket Loox T830

Fujitsu Siemens Pocket Loox T830 Fujitsu Siemens Pocket Loox T830 Fujitsu Siemens Pocket Loox T830

Fujitsu Siemens Pocket Loox T830 Fujitsu Siemens Pocket Loox T830 Fujitsu Siemens Pocket Loox T830

Mapové podklady jsou co do podrobnosti zhruba srovnatelné s mapami iGo, jen v tomto případě máte jistotu, že máte k dispozici nejnovější aktualizaci. Zmapování Česka je v případě Wayfinderu velmi slušné, trochu slabší jsou snad jen jihozápadní Čechy, jinak jsou ale k dispozici i poměrně malá města i větší vesnice na úroveň ulic, u krajských měst jsou k dispozici na většině ulic i čísla.

Na rozdíl od iGo umí O2 Navigace překonat i absenci RDS-TMC modulu, kterým Fujitsu Siemens Pocket Loox T830 není bohužel vybaven – dopravní informace totiž získává ze serveru O2 a dokáže podle nich optimalizovat trasu. Optimalizace ale podle našich zkušeností funguje o něco hůře než v případě RDS-TMC u přístrojů, které modulem disponují.

O2 Navigaci se budeme věnovat podrobněji v samostatném článku.

Všechno v jedné krabičce

Fujitsu Siemens Pocket Loox T830 je docela zajímavou variantou pro všechny, kteří si nechtějí pořizovat samostatnou navigaci – třeba proto, že ji nepoužívají denně, a tak se jim tato investice nevyplatí. Navíc spolu s navigací získáte v jedné krabičce komunikátor s qwerty klávesnicí, takže přístroj dobře poslouží i pro práci na cestách. Vyřídit si s jeho pomocí e-maily či najít potřebné informace na internetu není díky podpoře 3G žádný problém. Nakonec dodejme že za Fujitsu Siemens Pocket Loox T830 zaplatíte necelých 18 000 Kč včetně DPH.  

Autor:




Nejčtenější

Příchod sítí 5G je plánován na rok 2020
Nástup sítí 5G je zase o něco blíže. První vysílače jsou už postavené

Berlín Příchod sítí 5G je plánován až na rok 2020, ale k důležitým milníkům dochází už teď. Společnost Deutsche Telekom spustila první evropské vysílače umožňující...  celý článek

ZTE Axon M
Výjimečný rozevírací smartphone je tu, ale konstrukce je zvláštní

Na rozkládací smartphony s ohebnými displeji se čeká už nějaký ten pátek. Nové ZTE Axon M sice přináší rozevírací koncepci, ovšem ohebný displej nemá. To...  celý článek

iPhone 8 Plus
iPhony 8 nejdou na odbyt. Lépe se prodávají i loňské modely

O nové iPhony 8 není ve Spojených státech velký zájem. Dokonce se lépe prodává rok starý iPhone, který výrobce s nástupem modelu 8 zlevnil.  celý článek

Fotografické čipy Samsung ISOCELL
Už nebudou vykukovat. Samsung představil mobilní foťáky Isocell

Špičkové chytré telefony mnohým nahradí digitální kompakt. Z fotografických čipů pro smartphony se tak stává zajímavý segment a Samsung patří i v tomto směru...  celý článek

iPhone 8 Plus
iPhone 8 je tak výkonný, že tomu nevěřil ani tvůrce testu Geekbench

Výkon nového procesoru A11 Bionic od Applu vyrazil dech i tvůrci benchmarku Geekbench. Nedokáže pochopit, že smartphony s Androidem tak zaostávají.   celý článek

Další z rubriky

Here auta společnosti Nokia mapují Česko.
Prodáno. Německé automobilky koupily mapy Nokie za 68 miliard

Německá skupina automobilek Daimler, Audi a BMW potvrdila odkup mapové služby HERE. Tuto informaci dnes zveřejnilo konsorcium automobilek, které tak potvrdilo...  celý článek

Mapy.cz nyní přidávají možnost vyhledávat offline
Aplikace Mapy.cz předbíhá Google, už umí vyhledávat i off-line

Nová aktualizace aplikace Mapy.cz přináší několik zásadních změn. Tou nejzásadnější je možnost vyhledat nejbližší restauraci, bankomat, firmu a mnoho dalšího...  celý článek

Mio MiVue 388
Nová „černá skříňka“ pro řidiče: Mio MiVue 388 upozorní na radary

Stále populárnější kategorie kamer do automobilů se rozrostla o zajímavou novinku z dílen známého výrobce navigací Mio. Kamera zvládne videozáznam v kvalitě...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.