Prodeje mobilních telefonů ve 2. čtvrtletí 2011

Prodeje mobilních telefonů ve 2. čtvrtletí 2011 | foto: Data: Strategy Analytics & archiv Mobil iDNES.cz, Jan Lodl,  Mobil.iDNES.cz

Náskok Nokie už téměř zmizel. Samsung se rychle dotahuje

  • 75
Možná už v příštím čtvrtletí Nokie přijde o pozici světové jedničky. Samsung totiž dále posiluje a jeho ztráta se rychle zmenšuje. Na trhu smartphonů je už Nokia až na třetím místě, předstihl ji Apple i Samsung a rychle se k ní blíží RIM i HTC.

Právě skončené čtvrtletí potvrdilo trend, který zaznamenáváme již několik měsíců. Nokia je na nejlepší cestě ztratit pozici světové jedničky. Zatímco většina hlavních výrobců mobilních telefonů v uplynulém čtvrtletí zvýšila počet prodaných kusů, Nokia zaznamenala dramatický pokles, když prodala v kvartálním srovnání téměř o pětinu méně. Mílovými kroky se tak na ni tlačí Samsung, který má dobré vyhlídky stát se již do konce roku největším výrobcem na světě.

Prodeje mobilních telefonů ve 2. čtvrtletí 2011

Prodeje mobilních telefonů ve 2. čtvrtletí 2011

Podle údajů společnosti Strategy Analytics se za minulé čtvrtletí prodalo na svém světě celkem 361,1 milion kusů telefonů. To je o 11 milionů více než v prvním čtvrtletí letošního roku a o necelých 50 milionů víc než ve stejném období roku 2010. Trh mobilních telefonů se tak rostl v meziročním srovnání o 13 %. Přes tento růst Nokia zaznamenala pokles prodejů o 20 milionů kusů. Prodala tedy stejně jako ve třetím čtvrtletí roku 2006, jenže tehdy se na celém světě prodalo o 100 milionů telefonů méně.

Prodeje mobilních telefonů ve 2. čtvrtletí 2011

Prodeje mobilních telefonů ve 2. čtvrtletí 2011

Smartphony rychle rostou. Apple už prodává nejvíc

Hlavním motorem růstu trhu jsou chytré telefony, které si rychle získávají sympatie uživatelů. Zatímco ještě v minulém čtvrtletí prodala nejvíc chytrých telefonů Nokia, nyní už jí patří až třetí místo. Nejvíce smartphonů prodal Apple (20,3 miliony) a před Nokii (16,7 milionu) se dostal Samsung s 19,2 miliony kusů. Nokia má přitom již jen malý náskok na RIM s telefony BlackBerry (13,2 miliony) a HTC (12,1 milionu).

Prodeje mobilních telefonů ve 2. čtvrtletí 2011

Na trhu tak stále silnější roli hrají firmy, které se soustředily výhradně na telefony s operačním systémem. Ostatně celkem se na světě prodalo 110 milionů chytrých telefonů. Tyto přístroje již tvoří třetinu trhu. Kromě Apple tak rychle rostou i další výrobci, nicméně i v případě Samsungu už činí tržby za chytré telefony většinu příjmů telekomunikační divize. Nokie, která ještě v minulém čtvrtletí prodala téměř 25 milionů chytrých telefonů, propadla na 16,7 milionu. Zdá se, že výměna šéfa finskému výrobci příliš neprospěla.

Prodeje mobilních telefonů ve 2. čtvrtletí 2011

Nokia zažívá strmý pád

Jakkoli platí, že černé vize o krachu Nokie jsou trochu přitažené za vlasy, je zřejmé, že ve Finsku by měli rychle začít bít na poplach. Právě skončené čtvrtletí dopadlo pro (zatím) největšího výrobce mobilních telefonů na světě doslova tragicky. Tržní podíl Nokie klesl na pouhých 25 procent, což je nejhorší číslo od roku 1999. Přitom ještě v polovině roku 2008 patřilo Nokii více než 40 procent trhu.

Prodeje mobilních telefonů ve 2. čtvrtletí 2011

Po pár nadějných čtvrtletích se navíc Nokia opět ocitla v červených číslech. Ztráta sice není dramatická, ale jen potvrzuje, že se výrobci nepodařilo zachytit změny, kterými trh prošel. Velmi patrné je to zejména na trhu chytrých telefonů. Poměrně ostře hodnotí vyhlídky Nokie Neil Mawston ze společnosti Strategy Analytics: "Nezajímavé portfolio dotykových telefonů, korekce zásob v Asii a západní Evropě, společně s poklesem zájmu uživatelů o platformu Symbian a neúspěch na americkém trhu, to jsou hlavní příčiny ztráty dosud výsadního postavení Nokie."

Samsung se chystá na první místo

Zatímco Nokia prodala o 20 milionů telefonů méně, Samsung počet prodaných kusů zvýšil o 6 milionů. Dávno pryč jsou doby, kdy Nokia prodala za jediné čtvrtletí stejně, jako Samsung za celý rok. V současné době je rozdíl mezi oběma výrobci pouhých 14,5 milionu kusů, a pokud Nokia rychle nezmění svůj přístup, můžeme se již v následujících čtvrtletích dočkat změny na pozici největšího výrobce mobilních telefonů na světě. Stane se tak vůbec poprvé od masivního nástupu technologie GSM. Z pohledu tržního podílu už Samsungu zbývá získat pouhé 4 procentní body.

Prodeje mobilních telefonů ve 2. čtvrtletí 2011

Jihokorejský gigant je tak jediným příkladem z tradičnějších výrobců, který se dokázal přizpůsobit změněným podmínkám na trhu. Jak ale upozorňují Strategy Analytics, posílení významu chytrých telefonů v portfoliu Samsungu může být i tak trochu východiskem z nouze. V segmentu telefonů bez operačního systému totiž Samsung čelí silné konkurenci ze strany čínských výrobců jako je ZTE, Huawei či TCL-Alcatel. Zejména v Asii jejich podíl rychle roste a kromě Nokie pociťuje tento zesílený tlak i Samsung.

LG přešlapuje na místě

Prodeje mobilních telefonů ve 2. čtvrtletí 2011

Mnohem menší spokojenost s uplynulým čtvrtletím je ale zřejmě u druhého z korejských výrobců. I když v kvartálním srovnání zaznamenalo LG drobný nárůst prodaných kusů (0,3 miliony), meziroční srovnání ukazuje propad o 19 procent. Strategy Analytics připisují tuto ztrátu především telefonům bez operačního systému. Zatímco prodeje smartphonů se u LG zvýšily, tzv. feature phone LG byly téměř zcela vytlačeny z trhu ZTE a dalšími čínskými značkami.

Zázrak jménem Apple pokračuje

Již v minulém čtvrtletí předstihl Apple Nokii v zisku a i v tomto čtvrtletí zůstává jednoznačně nejziskovějším výrobcem mobilů na světě. Americkému výrobci se podařilo udržet zájem uživatelů nejen o samotný hardware, ale i o další služby. Apple tak poprvé překročil hranici 20 milionů prodaných telefonů, což v meziročním srovnání znamená více než zdvojnásobení objemu.

Prodeje mobilních telefonů ve 2. čtvrtletí 2011

Celkově patří Applu na trhu čtvrté místo, ale s 6 procenty tržního podílu ztrácí pouze jediný procentní bod na LG. Vzhledem k rychlému růstu Applu, který ještě na začátku roku 2009 prodával necelé 4 miliony iPhonů, lze očekávat, že již v příštím čtvrtletí se Apple stane třetím největším výrobcem na světě a dostane se před LG.

Číňanům se už smát nemůžeme

Prodeje mobilních telefonů ve 2. čtvrtletí 2011

I když jsou výsledky Apple ohromující, jednoznačným vítězem se zdají být čínské firmy. Dlouho vysmívaná značka ZTE se stala již koncem minulého roku pátým největším výrobcem na světě a její prodeje rostou podobnou rychlostí jako prodeje Apple. V současnosti drží již 5 procent světového trhu a za Apple zaostala o necelé 2 miliony prodaných telefonů. Také ZTE v meziročním srovnání zdvojnásobila počet prodaných kusů. Zdá se, že LG by se rychle mohlo propadnout ze třetího místa až na páté a možná ještě hlouběji.

RIM roste mírně, HTC nabralo dech

Hned za hranicí "velké pětky" světových výrobců začíná být pořádně těsno. Jen relativně malý kousek za ZTE se nachází jak výrobce BlackBerry, tak taiwanské HTC, které výrazně profituje z nárůstu poptávky po smartphonech, na které se od začátku soustředí. Kanadská společnost RIM zaznamenává pokles poptávky po svých telefonech již druhé čtvrtletí za sebou. V meziročním srovnání prodala sice o 2 miliony kusů víc, ale ve srovnání s předchozím čtvrtletím ztratila více než milion. Díky vysoké průměrné prodejní ceně a lukrativnímu firemnímu segmentu, na který se zaměřuje, zůstává ale výrobce stále velmi ziskový.

Prodeje mobilních telefonů ve 2. čtvrtletí 2011

Ve strmém růstu pokračuje HTC. Ještě na začátku roku 2010 prodalo pouhých 3,3 miliony kusů mobilů, ale v uplynulém čtvrtletí to bylo již 12,1 milion kusů, tedy čtyřikrát více. Za RIM tak HTC zaostává o pouhý milion kusů. Na LG sice výrobce ztrácí zdánlivě nedosažitelných 12 milionu kusů, jenže jen ve čtvrtletním srovnání prodalo HTC o více než 2 miliony kusů víc, takže překvapení bychom neměli vylučovat.

Motorola stále přes Sony Ericssonem

Dva tradiční výrobci mobilních telefonů se stále potácejí v problémech. Skomírající Motorola se již na začátku letošního roku vrátila před Sony Ericsson, nad kterým se zřejmě stahují mračna. Oba výrobci se snažili v uplynulém čase soustředit na chytré telefony. V případě Motoroly, která prodala za uplynulé čtvrtletí 11 milionů telefonů, už činní smartphony téměř polovinu (4,4 miliony). Motorola tak zvyšuje své prodeje stabilně od začátku loňského roku.

Prodeje mobilních telefonů ve 2. čtvrtletí 2011

Prodeje mobilních telefonů ve 2. čtvrtletí 2011

Naopak pozitivní tendence se nepotvrdila u Sony Ericssonu. Japonsko-švédské konsorcium se zhruba po roce vrátilo do červených čísel a v kvartálním srovnání prodalo o půl milionu telefonů méně. Ve srovnání se stejným obdobím loni šlo dokonce o propad 2,5 milionu kusů. Tržní podíl Sony Ericssonu se tak smrskl na pouhé 2,1 procento.