Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Namísto vyhraného melounu vás zřejmě čeká vysoký účet za mobil…

aktualizováno 
Účastníky melounové soutěže RadioMobilu o milionové výhry může čekat nepříjemné překvapení. To až zjistí, že za soutěžní SMS zaplatí pět korun namísto předpokládané standardní ceny. Podle Sdružení obrany spotřebitelů RadioMobil nedostatečně informuje zákazníky o ceně. RadioMobil tvrdí, že cenu rozhodně netají a možností jak ji zjistit nabízí dost. Pro jistotu se ale zamyslí nad tím, jestli by nemohl informování zlepšit.

Denní losování o statisícové ceny a týdenní o miliony je jedním z největších předvánočních taháků sítě T-Mobile a jejím hlavním předvánočním reklamním námětem. Jak by řekl RadioMobil, melouny se na nás valí jeden za druhým. Jenže nyní to vypadá, že by se tíha melounů mohla RadioMobil i zavalit. Vánoční soutěži se totiž podívalo na zoubek Sdružení ochrany spotřebitelů a RadioMobilu vytýká, že nedostatečně informuje zákazníky.

Princip soutěže je jednoduchý – každý den odešlete textovou zprávou heslo, které zjistíte na internetu, v adventním kalendáři, kterým RadioMobil obdaroval statisíce svých zákazníků, nebo prostřednictvím speciálního SMS info kanálu. Když máte štěstí a budete vylosováni, získáte některou z cen (více na www.melounysevali.cz). RadioMobil přímo avizuje v reklamní kampani, že čím více textových zpráv pošlete, tím větší máte šanci na výhru. Jenže už nikde se v reklamních spotech či inzerátech nedozvíte, že odeslaná textová zpráva vás nestojí standardní cenu podle vašeho tarifu, ale 5 korun bez DPH. S většinou tarifních programů přitom posíláte textovku za jednu korunu bez DPH.

„Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS) se na základě dostupných podkladů domnívá, že Radiomobil zde nedostatečnými informacemi uvedl řadu spotřebitelů v omyl a způsobil jim tím škodu v nemalé výši,“ říká Karel Pavlík, místopředseda republikového výboru Sdružené obrany spotřebitelů. „Informace musejí být poskytnuty určitým a srozumitelným způsobem s přihlédnutím k zásadám dobré víry a ochraně osob, což znamená, že spotřebitel účastnící se soutěže si může v dobré víře myslet zcela automaticky, že do hry sází svou cenu za sms, ale ve skutečnosti bude mít účtováno více,“ prohlásil pro Večerník Praha ze 14. 12. advokát Tomáš Sokol.

„Nesouhlasím s tím, že bychom poškozovali zákazníky nebo je nedostatečně informovali,“ řekl deníku Mobil.cz tiskový mluvčí RadioMobilu Jiří Hájek. Připustil ale, že se RadioMobil zamyslí nad informováním o této soutěži a vyhodnotí, zda by nemohl něco zlepšit. „Zřídili jsme pro účastníky soutěže speciální infolinku, webové i wapové stránky a všechny informace jsou dostupné i v prodejnách,“ informoval nás Hájek. Největší výtky Sdružení spotřebitelů se týkají adventního kalendáře, kde o ceně za textovou zprávu není ani zmínka. Hájek to vysvětluje tím, že v době výroby ještě nebyla známá cena za textovou zprávu. Kalendáře ve stotisícovém nákladu prý měly dlouho výrobní lhůty.

„Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS) se na základě dostupných podkladů domnívá, že Radiomobil zde nedostatečnými informacemi uvedl řadu spotřebitelů v omyl a způsobil jim tím škodu v nemalé výši, domnívá se Pavlík. Podle něj by totiž zákazníci v případě, že by od začátku znali cenu za odesílanou zprávu, tolik soutěžních textovek neposílali. „SOS se proto otevřeným dopisem obrátilo na generálního ředitele společnosti Radiomobil, a. s., ve kterém požaduje jeho vyjádření, zejména zda společnost uznává nedostatečné informování v této věci a zda spotřebitelům, které uvedla v omyl, nahradí škodu,“ dodává Pavlík.

Namátkou jsme při psaní článku shlédli několik televizních reklam RadioMobilu a nikde jsem informaci o ceně za odeslanou zprávu nezaznamenali. Cena není uvedena ani ve třech variantách tiskových inzerátů RadioMobilu, které jsme náhodně vybrali a které jsou zaměřeny přímo na soutěž, nebo je na nich soutěži věnována podstatná část. Je vskutku zarážející, že cena není ani u celostránkových inzerátů, kde jsou poměrně obšírně vysvětlována pravidla a principy fungování soutěže. Přitom by stačilo uvést do závorky informaci cena za odeslanou SMS je 5 Kč bez DPH.

Možná si říkáte, že když chce někdo soutěžit, tak by si měl přečíst přesné znění pravidel. Jenže ruku na srdce, neudělalo to velké množství z vás a mnozí si až do přečtení tohoto článku myslelo, že platí standardní cenu. Je totiž pravda, že RadioMobil i na svých webových stránkách věnovaných soutěži o ceně neinformuje, přestože se stránky jeví jako obsahující všechny podstatné informace. A to by se tam informace o ceně vešla několikrát. Protože nepředpokládáme, že tyto stránky v této podobě přežijí pondělí, pro jistotu jsme si je uložili (aktuální originál je zde).

Nedomníváme se, že by RadioMobil neinformoval o ceně neinformoval schválně. I když je zřejmé, že prostoru ve svých reklamních materiálech a spotech měl více než dost. Spíše se domníváme, že jenom někdo nemyslel v souvislostech a až do konce. Teď se s tím bude RadioMobil vypořádat. Podle některých lidí z RadioMobilu je proti němu v současnosti vedena informační kampaň. Nikoliv ovšem ze strany konkurenčních operátorů, ale třeba Sazky.

Rozhodně se nechceme pouštět do spekulací ohledně toho, čeho jsou schopní lidé okolo šéfa Sazky Aleše Hušáka schopní, tím se ostatně v minulosti zabývalo dost jiných médií. Nicméně se domníváme, že za problémy si RadioMobil může svým postupem sám. Konkurenční Eurotel totiž v podobné esemeskové hře chce jenom cenu podle tarifu uživatele. Nikdo mu tak nemůže nic vytýkat a nehrozí mu ani statisíce nespokojených uživatelů, kteří o vyšší ceně neměli ani ponětí a vedle zklamání z toho, že nevyhráli, budou navíc oprávněně naštvaní.





Nejčtenější

Huawei Mate 10 Pro
Tak nízkou cenu nikdo nečekal. Huawei Mate 10 Pro zatopí konkurenci

Huawei představil v Mnichově nový špičkový smartphone Mate 10. Překvapí hned v několika ohledech. Stejně jako nové iPhony má neuroprocesor, který se sám učí,...  celý článek

Za nový iPhone 8 si nechal na ruku vytetovat logo T-Mobilu
Chtěl iPhone zdarma a tak si nechal vytetoval logo T-Mobilu

Neobvyklý způsob, jak si pořídit nový mobil, zvolil muž z USA. Domluvil se s ředitelem T-Mobilu, že si nechá vytetovat logo tohoto operátora na ruku výměnou za...  celý článek

Huawei Mate 10 Lite
První top model, který nestojí ani 10 000 Kč. Smiřte se ale s ústupky

O tom levnějším z nových top smartphonů firmy Huawei jsme se toho během mnichovské premiéry moc nedozvěděli. Novinka Mate 10 Lite přijde do prodeje dříve než...  celý článek

Huawei Mate 10 Pro
Má skvělou výbavu a podle výrobce je lepší než iPhone X

Mnichov (od zpravodajů Mobil.iDNES.cz) Huawei v Mnichově představuje nové modely Mate 10. Trojice novinek patří ve svých segmentech na špičku. Ceny jsou překvapivě výhodné.  celý článek

Ilustrační snímek
Dovolená v Egyptě je vyšla draho. Operátor chtěl téměř 80 tisíc

Deset srpnových dní strávených v Egyptě se britskému páru výrazně prodražilo. Důvodem nebyly ovšem neplánované výdaje v místě pobytu, překvapení přišlo až po...  celý článek

Další z rubriky

Nahradí otisky prstů skener obličeje?
Měla to být největší inovace roku, ale nezvládl ji ani Apple

Dlouhé měsíce se o ní mluvilo, měl ji mít Samsung S8, pak to měla být klíčová vlastnost nového iPhonu. Jestliže výrobci už umí displeje zahnout a roztáhnout...  celý článek

Příchod sítí 5G je plánován na rok 2020
Nástup sítí 5G je zase o něco blíže. První vysílače jsou v Berlíně

Berlín Příchod sítí 5G je plánován až na rok 2020, ale k důležitým milníkům dochází už teď. Společnost Deutsche Telekom spustila první evropské vysílače umožňující...  celý článek

Microsoft Lumia 950 a 950 XL
Microsoft konečně přiznal, že jsou Windows na mobilech mrtvá

Viceprezident Microsoftu v sérii příspěvků na Twitteru potvrdil konec mobilních Windows. Softwarový gigant už nějakou dobu nemá v přípravě žádné hardwarové ani...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.