Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nákup mobilu u operátorů se podle nich stále vyplatí

aktualizováno 
Až dosud platilo, že nákup mobilu u operátora je nevýhodný - ceny totiž patřily k bezkonkurenčně nejvyšším na trhu a přístup k zákazníkům také nebyl nejlepší. Dnes si ale pořídíte mobil na splátky, pojištěný proti krádeži a prodavači jsou rádi, že si u nich něco koupíte. V budoucnu snad poklesnou také stále vysoké ceny.

Mobilní operátoři stále ještě patří k největším koncovým prodejcům mobilních telefonů v České republice. Jejich podíl na trhu ale oproti minulosti klesá – proto začínají více dbát o zákazníka, který u nich nakupuje, a dokonce začínají nabízet i služby, které by od nich loni ještě nikdo nečekal. Přitom prodej mobilů není to, co by operátory živilo.

Na co lákají zákazníky?

Nepochybně jste zaznamenali reklamní kampaň RadioMobilu, která informuje o možnosti pro stávající uživatele sítě T-Mobile pořídit si výhodně nový mobilní telefon. Nejde o novinku, program Extra (dříve Bonus) existuje již spoustu let. Eurotel sice nyní v reklamách propaguje služby multimediálních zpráv, ale podobný program nabízí také (Mobil plus, opět již několik let). V poslední době Eurotel umožnil zákazníkům pořídit si vybrané drahé telefony na splátky (platí se přímo Eurotelu, nikoliv splátkové firmě) a včera přidal další novinku – mezinárodní pojištění mobilu proti krádeži či loupeži.

Podobné služby přitom až dosud byly doménou nezávislých distribučních sítí. Pojištěním lákala zákazníky síť PhoneHouse, vyřízení splátek přímo při koupi bylo s výjimkou operátorských prodejen několik let již také samozřejmostí a nabídkami na výhodné zakoupení novějšího mobilu vás bombardovala klasická poštovní schránka vždy, když jste si někde koupili telefon a nechali tam adresu (většinou při aktivaci paušálního programu). Do značkových prodejen operátorů se pro mobil chodilo jenom tehdy, když byl člověk líný najít si levnější prodejnu s větší nabídkou služeb.

Oficiální ceny telefonů u Eurotelu a RadioMobilu totiž byly (a pořád ještě jsou) suverénně nejvyšší. Mnohdy byly nevýhodné i tzv. dotované ceny. K nim je totiž potřeba připočítat nesmyslný aktivační poplatek za uzavření smlouvy na dva roky. U některých modelů jste se tak dostali na úroveň ceny mobilu v nezávislé distribuční síti, kde se nemusíte k ničemu zavazovat. Existují samozřejmě mobily za dotované či akční ceny, které jsou výhodné, ale musíte zvážit, zda taková cena odůvodňuje úpis k operátorovi nejčastěji na dva roky. Výjimkou byl již od počátku Český Mobil. Ten prodává telefony neblokované, za konkurenční ceny, a když už po vás chce v poslední době u některých výhodných nabídek úpis, tak je to na pár měsíců a bez vyděračského aktivačního poplatku.

Provoz prodejen je nákladný

Eurotel a RadioMobil se v současnosti nesnaží zatraktivnit svou nabídku mobilů jen kvůli tomu, že by tito operátoři chtěli být jejich největšími prodejci (což ostatně stále jsou). Prodeje v jejich značkových prodejnách totiž začaly v poslední době klesat. To by operátory nemuselo trápit – větší problém to je pro distributory mobilů, protože prodeje klesají obecně. Operátoři navíc vydělávají nepoměrně více na hovorném a dalších službách. Jenže jejich prodejny už stojí a je třeba zaplatit drahý personál, byť ten má i jiné úkoly než prodávat telefony. Nemluvě o nájmech za lukrativní místa v historických centrech měst. To vše se již dříve podepisovalo na vysokých cenách za mobily – nyní to ale začíná být problém.

A zavírat prodejny kvůli ztrátovosti nejde. Na zákazníky by to nepůsobilo nejlépe, a navíc slouží i jako kontaktní místa pro další služby (výměny SIM, aktivace a nastavení služeb, rady zákazníkům), které nejsou přímo výdělečné. Podle Eurotelu se v jeho značkových prodejnách děje 40 až 70 % aktivací paušálních programů a 30 až 50 % prodejů předplacených sad Go. Prodejen Eurotelu je přibližně 90, dealerských míst několik tisíc. Podle Eurotelu jsou značkové prodejny navštěvovány nejvíce ze čtyř důvodů - kvalitě obsluhy, garanci služeb a servisu, komplexních služeb a speciálním nabídkám. Ty jsou v současnosti největší zbraní značkových prodejen oproti nezávislým distributorům. Těm totiž operátoři platí část aktivačního poplatku. Když se speciální nabídka týká jenom značkových prodejen, je možné tento poplatek odpustit a na hospodaření operátora se to nijak neprojeví.

V duchu svého loga může "být vysmátý" Český Mobil. Ten sice již několik prodejen otevřel – a také na adresách, kde nájmy nepatří k nejnižším, ale z historických důvodů nemá v prodejní síti utopené velké náklady; prodejen není tolik a navíc má levné mobily, které přitahují zákazníky. Není výjimkou, že u něj nový mobil nakupuje zákazník Eurotelu či RadioMobilu, zatímco obráceně se to téměř neděje. Prodejny Českého Mobilu sice slouží také jako kontaktní místo, jenže jeho zákazníci byli od začátku vedeni k používání telefonického či internetového kontaktu, a tak nepřítomnost prodejny tak nepociťují.

Je na čase zlevnit

Eurotel a RadioMobil v tuto chvíli zkrátka musejí svou nabídku mobilů zatraktivnit. Zatím se snaží nabízet služby především svým existujícím zákazníkům a doufají, že ti tak překousnou větší ceny telefonů. Do budoucna to však není udržitelné – vždyť proč si kupovat sadu Go v prodejně, když na webu Eurotelu je k dispozici levněji (pomíjíme fakt, že samotný telefon z vybrané sady je jinde k dispozici ještě výhodněji).

Prodej mohou zachránit ještě atraktivní mobily prodávané pod značkou operátora nebo sítě, které není možné sehnat jinde. To ale vydrží jenom chvíli – jako příklad může posloužit Eurotel DataPhone či T-Mobile MDA. Nyní je tento chytrý telefon pouze v nabídce operátorů, brzy jej nabídne pod značkou Qtek ve své síti GSMobil. Dříve nebo později na to operátoři budou muset přijít: nezachrání je speciální služby pro kupce mobilů, ty nabízí i nezávislá konkurence. Řešením je zlevnění mobilů na konkurenceschopné ceny.





Nejčtenější

Xiaomi Mi A1
Raketové Xiaomi. Superlevné mobily útočí i na Česko

Čínské Xiaomi po loňském oslabení letos očekává rekordní prodeje. Podle odhadů vedení by celkový objem vyexpedovaných smartphonů měl dosáhnout 90 milionů kusů....  celý článek

Navigace testuje majáky v pražskému tunelu
Mobil se neztratí ani v tunelu Blanka. Zkusili jsme testovací majáky Waze

Populární navigační aplikace Waze se v Praze možná dočká příjemného vylepšení. V tunelu, kde není dostupný signál z navigačních satelitů GPS, se bude...  celý článek

Microsoft Lumia 950 XL
Microsoft připravil dárek pro nejvěrnější fanoušky mobilních Windows

Mobilní Windows už nejsou pro Microsoft prioritou, jejich vývoj ukončil. Přesto americký gigant vydal stejně jako pro počítače aktualizaci Fall Creators Update.  celý článek

Koncept iPhone 5X
Líbil by se vám malý bezrámečkový iPhone?

Kdyby se Apple nikdy nerozhodl pro velké iPhony a dál vyráběl kompaktní modely, možná právě takto by vypadala letošní speciální edice. Jeho podobu navrhlo...  celý článek

Smartphony s obřími displeji jsou čím dál oblíbenější a to i proto, že výrobci...
Králové mezi přerostlými smartphony. Z kapes vytáhnou hodně peněz

Smartphony s obřími displeji jsou čím dál oblíbenější a to i proto, že výrobci minimalizují jejich rámečky. Velké phablety jsou tak kompaktnější než kdy...  celý článek

Další z rubriky

Úvod do nové webové aplikace Google Photos
Prahli po exkluzivních tapetách, získali neomezené úložiště u Googlu

Možnost ukládat bezplatně neomezené množství fotografií a videí v plném rozlišení na Google Photos je výsadou uživatelů referenčních smartphonů společnosti...  celý článek

Za nový iPhone 8 si nechal na ruku vytetovat logo T-Mobilu
Chtěl iPhone zdarma a tak si nechal vytetoval logo T-Mobilu

Neobvyklý způsob, jak si pořídit nový mobil, zvolil muž z USA. Domluvil se s ředitelem T-Mobilu, že si nechá vytetovat logo tohoto operátora na ruku výměnou za...  celý článek

KRACK: Key Reinstallation Attacks
Nepříjemné překvapení: I vaše wi-fi je zranitelná, odhalili experti

Bezpečnostní odborníci varují: zabezpečení bezdrátového připojení wi-fi pomocí WPA2 nelze považovat za bezpečné. Výzkumníci upozorňují, že zranitelností...  celý článek

Ferrari 458 4,5 SPIDER
Ferrari 458 4,5 SPIDER

r.v. 2012, naj. 22 200 km, benzín
4 999 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.