Na základě rozhodnutí Českého telekomunikačního úřadu z dubna letošního roku dojde k dalšímu snížení cen poplatků za ukončení hovoru v mobilní síti. Ty postupně klesají už od loňského roku, operátoři však své ceny nesnižují.
Již v lednu klesla cena za ukončení hovoru v mobilních sítích (tzv. terminační poplatek) o 35 haléřů na 1,96 koruny (více zde). Od 1. července se částka snižuje o dalších 29 haléřů na 1,66 koruny. To znamená, že operátoři ušetří na každé minutě hovoru 64 haléřů a ve srovnání s červnem minulého roku už dokonce korunu.
Stejně jako v lednu ovšem zákazníci neušetří. Tedy alespoň v případě, že nevolají přes službu Klikniavolej.cz. Ta jako jediná totiž oznámila, že snížení terminačních poplatků do svých cen promítne. I při volání z mobilu tak lze ušetřit a ne úplně málo.
Službu Klikniavolej.cz používá velká část uživatelů pro levnější volání do zahraničí. Ušetřit však lze i při volání v rámci Česka, a to zejména při používání předplacené karty některého z mobilních operátorů. Po snížení terminačních poplatků bude totiž stát volání z mobilu na mobil přes Klikniavolej.cz jen 4,90 Kč, SMS dokonce jen 91 haléřů.
Operátor | Tarif | Volání ve špičce | SMS | |
Klikniavolej.cz | 3,90 Kč (pevná) 4,90 Kč (mobil) | 0,91 Kč | ||
Telefónica O2 | Na!pište | 6,60 Kč | 1,90 Kč | |
Na!hlas | 5,50 Kč | 2,60 Kč | ||
T-Mobile | Twist Start | 5,90 Kč | 2,90 Kč | |
Twist ProSMS | 6,90 Kč | 1,90 Kč | ||
Twist Týden | 3,50 Kč | 1,90 Kč | ||
Twist Přátelé | 7,00 Kč (vybraná čísla 3,50 Kč) | 3,50 Kč (vybraná čísla 1,50 Kč) | ||
Twist Maxi* | 3,90 Kč | 1,90 Kč | ||
Twist Simple | 6,00 Kč | 3,00 Kč | ||
Vodafone | Nabitá karta (<349 Kč) | 6,05 Kč | 1,20 Kč | |
Nabitá karta (<699 Kč) | 5,04 Kč | 1,20 Kč | ||
Nabitá karta (<1149 Kč) | 4,04 Kč | 1,20 Kč | ||
Nabitá karta (<2099 Kč) | 3,42 Kč | 1,20 Kč | ||
Nabitá karta (>2100 Kč) | 3,03 Kč | 1,20 Kč | ||
Divoká karta** | 7,20 Kč | 2,40 Kč | ||
* Nutno dobít 600 Kč měsíčně **Volání do vlastní sítě 3 Kč |
Operátoři zlevňovat nemíní
Mobilní operátoři zatím podle všeho na snížení cen reagovat nebudou. Dá se očekávat, že se zachovají stejně jako v případě snížení poplatků v lednu letošního roku. Potvrzují to i slova tiskového mluvčího Telefónica O2 Martina Žabky: "Ve vysoce konkurenčním tržním prostředí je cena pro koncové uživatele určena hlavně standardními tržními mechanizmy. Cena za volání do jiných sítí je jen jednou z částí této mozaiky."
Podobně bude postupovat i T-Mobile, jehož mluvčí Martina Kemrová uvedla: "O postupném snižování terminačních poplatků víme delší dobu, takže už jsou v našich plánech promítnuta. Vzhledem k tomu, že terminační poplatky jsou v tvorbě cen jen jedním faktorem z mnoha, ceny plošně snižovat nebudeme."
Všichni čeští operátoři se shodují na tom, že zahrnují zákazníky slevami, a k jinému postupu už nevidí důvod. "Vodafone nečeká na nařízení o snížení propojovacích poplatků, své služby zlevňuje kontinuálně. Obecně hlavními faktory, které určují cenu telekomunikačních služeb v Česku, jsou konkurenční boj a mechanismus nabídky a poptávky," uvedla ve svém vyjádření Alžběta Weinfurtová, Senior PR Specialista Vodafone.