Především ve chvíli, kdy jste od své elektronické pošty na hony vzdáleni, zjistíte, že neodkladně musíte odpovědět na došlý e-mail. Máte-li mobil s WAPem, není nic jednoduššího, než si zprávu přečíst, ale kdo pak má na miniaturní klávesnici doslova "datlovat" potřebnou odpověď? Určitým řešením mohou být služby některého z operátorů sítí, které se náhodou jmenují stejně - asistent. Ovšem než nadiktujete celé znění někdy poměrně dlouhého e-mailu, provoláte nemalou sumu. Právě proto přichází společnost GCWare s ojedinělou, bezplatně poskytovanou službou GCVoice.
Jediným požadavkem ze strany uživatele je mobilní telefon s podporou WAP služeb verze 1.1. Ta disponuje funkcí WTAI, která umožňuje přímé vytáčení telefonního čísla uvedeného na WAP stránkách. Není to však podmínkou, neboť tento krok můžete provést manuálně. Tím, že v technických specifikacích jednotlivých mobilů se o zmíněné funkci zpravidla nemluví, tak její přítomnost zjistíte u WAP prohlížeče až ve chvíli, kdy narazíte na WAP stránku, která ji využívá. Buď se v menu objeví položka ve stylu vytočit číslo nebo telefon začne samočinně vytáčet.
Jak GCVoice používat?
Na svém WAP prohlížeči si zobrazte stránku http://www.gcvoice.com, kde po úvodním logu dostanete na výběr, zda-li byste rádi poslali e-mail, dozvěděli se o funkci služby nebo o firmě samotné. Vzhledem k jednoduché obsluze můžete jít rovnou k odesílání zprávy. Z klávesnice mobilu musíte vyplnit adresu příjemce, eventuálně adresáta kopie, předmět a zvolíte speak. V tu chvíli telefon samočinně, popřípadě s vaší dopomocí, vytočí pražské telefonní číslo systému, kde po úvodním hlášení můžete začít nahrávat svůj vzkaz. Hlas projde filtrem a převede se do zvukového souboru gcvoice.wav. Ten pak bude ihned odeslán jako příloha e-mailu, opatřeného vámi zadaným předmětem, na adresu příjemce. Adresát tedy musí být vybaven počítačem se zvukovou kartou, aby si vzkaz poslechl.
Možná si říkáte, proč dotyčnému nezavolám rovnou, když za spojení zaplatím více méně stejně, ale praxe ukazuje, že tento způsob je výhodnější. Příjemce si odpověď pustí ve chvíli, kdy se mu to hodí, a navíc vy nemusíte provolat ani o vteřinu víc, než váš vzkaz trvá. Někdy se také může stát, že potřebujete odpovědět na e-mail někomu, jehož telefonní číslo neznáte. Důvodů je však mnohem víc a záleží už jen na vás, jaký druh komunikace si vyberete.
V blízké budoucnosti má být systém zdokonalen o užitečnou personalizaci. Každý uživatel dostane k dispozici vlastní e-mailový adresář. Nebude už tedy muset zadávat jednotlivé adresy příjemce a požadovaného člověka si snadno nalistuje v kontaktech. Zatím ještě probíhá testovací provoz a kapacita brány je omezena. Brzy bychom se však měli dočkat jejího znatelného rozšíření. Plánuje se rovněž zvýšení geografického pokrytí služby na území Evropy a spolupráce s mobilními operátory. Konkrétně od ledna 2001 bude doplněn o modemovou sadu pro GSM, takže se ke službě budete moci dostávat přes síť svého operátora a ne zprostředkovaně pevnou linkou. To je důležitý krok především z cenového hlediska.
Shrneme-li všechny vlastnosti představované služby GCVoice, tedy bezplatné používání, rychlé a zároveň spolehlivé doručování e-mailů a dobrou kvalitu zvukových záznamů, nelze než ji doporučit. Majitelům předplacených SIM karet bych však vzhledem k telefonním poplatkům navrhoval, aby ji do konce roku používali především v době mimo špičku, kdy ceny za volání na pevnou linku nejsou tak vysoké. Pak už spojení bude účtováno stejně jako v rámci mobilní sítě.