Na vlastní kůži: jak (špatně) se řídí s telefonem v ruce

Řízení s telefonem v ruce trestá silniční zákon připsáním bodů, spousta šoférů si ale pořád myslí, že tuto činnost zvládají zcela bez problémů. Vyrazili jsme proto na testovací okruh a porovnali, jak řidičské umění ovlivňuje hovor s handsfree sadou a bez ní.

Test uspořádal T-Mobile na okruhu v České Lípě-Sosnové. Zapojilo se do něj přes dvacet novinářů a přinesl jasné výsledky: bez použití handsfree se reakce řidičů prodlužují až o třetinu.

S hands-free je telefonování za jízdy výrazně bezpečnější

To jsme si ostatně vyzkoušeli na vlastní kůži. Každá ze tří disciplín se skládala ze dvou jízd - jedné s držením telefonu v ruce, druhé s použitím jednoduché handsfree sady. Ve všech případech nám celou jízdu znepříjemňovala hosteska všetečnými dotazy.

Jedna ruka chybí

Nastupujeme do automobilu, přijímáme hovor a vyrážíme na cestu. Prvotního slalomu se zalekl jen málokdo z nás. Kužele však na svém místě příliš dlouho nevydržely. Telefon v ruce, prudké šikany a nutnost řazení je příliš velká zátěž pro nejednoho řidiče.

S hands-free je telefonování za jízdy výrazně bezpečnější

K tomu si musíte připočíst i fakt, že se od vás očekávají odpovědi na dotazy typu "jakou barvu trenek máte na sobě" či "co jste měl k obědu". S autem, které řídíte, navíc jedete poprvé v životě. Než si to ale stačíte pořádně uvědomit, zaměstná vás pravotočivá šikana.

Přeřadit na trojku při závodění na čas s telefonem v ruce je nadlidský úkol. Hosteska vás přitom stále vyzývá k tomu, abyste odpovídali. "Já nemám multitasking, nejsem ženská," poznamenává vtipně po své jízdě kolega. Pod jeho výrok by se přitom podepsali všichni.

S hands-free je telefonování za jízdy výrazně bezpečnější

Zejména na úseku s kluzkou plochou simulující každoroční ledovou nadílku máme co dělat. Vyhnout se na ní řadě kuželů zvládáme bezezbytku všichni, vyjet ale tou správnou "branou", to už je kumšt. Někteří (já) ji projíždějí mistrovsky bokem, a to bez shození jediného kužele. Samozřejmě jsem to takto neplánoval...

Uhlazenější jízda byla znatelná

Po odjetí okruhu s telefonem v ruce usedáme do nového automobilu a na ucho nasazujeme handsfree. Trasa je stejná, hosteska na telefonu stále stejně neodbytná, a přesto je tu jeden rozdíl - jízdy jsou mnohem uvolněnější. Řazení je hračkou, jen ta kluzká plocha je stále kluzká.

Testování přitom proběhlo hned ve třech disciplínách. Po stanovišti nazvaném Škola bezpečné jízdy se v mžiku ocitáme před připraveným kompaktním SUV Suzuki Vitara, se kterým nás čeká rychlostní test s pevným startem. Delší a užší slalom, levá táhlá šikana a nakonec ostře vlevo zpět na startovní rovinku.

S hands-free je telefonování za jízdy výrazně bezpečnější

I zde je scénář stejný - jedna jízda s handsfree, druhá bez. I hosteska už má připravené své dotazy. Jeden po druhém vyrážíme na dráhu. A výsledek? Bez použití handsfree jsme průměrně o 9 procent pomalejší než s ním. A to většina z nás jede skutečně na hraně.

Jízda zručnosti dokázala nejvíce

Největší rozdíl se ukázal při precizní "jízdě zručnosti": při telefonování bez handsfree jsme trasu absolvovali za dobu v průměru o třetinu delší. U školy bezpečné jízdy, kterou jsme absolvovali jako první, byl rozdíl časů v průměru 7 % v neprospěch řidičů bez handsfree.

Byl zde však také znát menší počet chyb řidičů, kteří telefonovali s handsfree. Obdobné chyby přitom ve ztížených jízdních podmínkách zpravidla vedou k vážným dopravním nehodám. Podle statistik ministerstva dopravy je nevěnování plné pozornosti řízení nejčetnější a také jednou z nejtragičtějších příčin dopravních nehod.

S hands-free je telefonování za jízdy výrazně bezpečnější

"Dlouhodobě se snažíme apelovat na řidiče, aby při telefonování za volantem využívali handsfree," uvádí Jitka Pacolová z T-Mobilu. "Test jasně prokázal, že je k tomu pádný důvod: rozdíl v reakcích řidičů při telefonování s a bez handsfree je zřetelný. Nezanedbatelným aspektem je také vyšší počet chyb, jichž se řidiči bez handsfree dopouštějí," dodává.

Testy jen tak naoko

Nutno však podotknout, že testy nebyly zcela korektní. Aby se dokonale dokázalo, že řízení s telefonem v ruce je nebezpečnější než s handsfree, museli bychom stejnou trasu absolvovat vždy se stejným vozem, což v první námi absolvované jízdě splněno nebylo. Zajímavé by bylo také porovnání s jízdou bez jakéhokoli způsobu telefonování, jelikož ani handsfree není zcela bezpečné. 

Test jízd operátor uspořádal v rámci úspěšného projektu jaXmobilem, jenž T-Mobile spustil v roce 2005. Test je zároveň součástí probíhající kampaně T-Mobilu nazvané Call & Drive.

Autor:
  • Nejčtenější

V květnu se zřejmě vrátí ikonická Nokia 3210, kdysi to byl přelomový model

24. března 2024  8:01

Současný vlastník značky Nokia na poli mobilních telefonů, firma HMD (Human Mobile Devices –...

Banka spustila mobilní datové balíčky. Funguje to i zákazníkům z Česka

26. března 2024  12:06

Virtuální banka Revolut spouští virtuálního celosvětového operátora. Zákazníci si mohou kupovat...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z bídného začátku roku se radují. Vypadá to na velký návrat

21. března 2024  7:02

Zřejmě to vypadá na velký návrat. Huawei začíná drtit své domácí konkurenty, přitom jeho produkty...

Trvalo to. Nový nejlepší fotomobil světa konečně koupíte i v Česku

26. března 2024  7:02

Konečně nastává situace, že nejlepší fotomobil v žebříčku DxO Mark je dostupný i na našem trhu....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pochlubili se, že se pochlubí. Značky ze sebe dělají slibotechny

25. března 2024  7:02

Jedním z trochu nečekaných trendů veletrhu MWC v Barceloně se stala oznámení o tom, že firmy nějaké...

Nová cenově dostupná stylovka vás může dostat na fotbalové Euro

29. března 2024

Vivo má nový smartphone střední třídy, který má velké ambice. Za rozumnou cenu nabídne nejen dobrou...

Toho telefonu je pouze pro Čínu škoda. Udělal by parádu i u nás

28. března 2024  12:06

Xiaomi má nový trhák. Model Civi 4 Pro trhá předprodejní rekordy, ale jen na domácím čínském trhu....

U foťáků se blýská na lepší časy, naznačuje výsledek testu nového xiaomi

28. března 2024  7:02

Čínská značka Xiaomi trochu na poli fotomobilů v uplynulých letech tápala. Ukazuje to mimo jiné...

Kartónek Steva Jobse se vydražil za neuvěřitelnou sumu

28. března 2024

Vizitku slavného ředitele společnosti Apple si někdo pořídil za pořádný balík peněz. Přidanou...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...