Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na vlastní kůži: jak (špatně) se řídí s telefonem v ruce

aktualizováno 
Řízení s telefonem v ruce trestá silniční zákon připsáním bodů, spousta šoférů si ale pořád myslí, že tuto činnost zvládají zcela bez problémů. Vyrazili jsme proto na testovací okruh a porovnali, jak řidičské umění ovlivňuje hovor s handsfree sadou a bez ní.

Test uspořádal T-Mobile na okruhu v České Lípě-Sosnové. Zapojilo se do něj přes dvacet novinářů a přinesl jasné výsledky: bez použití handsfree se reakce řidičů prodlužují až o třetinu.

To jsme si ostatně vyzkoušeli na vlastní kůži. Každá ze tří disciplín se skládala ze dvou jízd - jedné s držením telefonu v ruce, druhé s použitím jednoduché handsfree sady. Ve všech případech nám celou jízdu znepříjemňovala hosteska všetečnými dotazy.

Jedna ruka chybí

Nastupujeme do automobilu, přijímáme hovor a vyrážíme na cestu. Prvotního slalomu se zalekl jen málokdo z nás. Kužele však na svém místě příliš dlouho nevydržely. Telefon v ruce, prudké šikany a nutnost řazení je příliš velká zátěž pro nejednoho řidiče.

K tomu si musíte připočíst i fakt, že se od vás očekávají odpovědi na dotazy typu "jakou barvu trenek máte na sobě" či "co jste měl k obědu". S autem, které řídíte, navíc jedete poprvé v životě. Než si to ale stačíte pořádně uvědomit, zaměstná vás pravotočivá šikana.

Přeřadit na trojku při závodění na čas s telefonem v ruce je nadlidský úkol. Hosteska vás přitom stále vyzývá k tomu, abyste odpovídali. "Já nemám multitasking, nejsem ženská," poznamenává vtipně po své jízdě kolega. Pod jeho výrok by se přitom podepsali všichni.

Zejména na úseku s kluzkou plochou simulující každoroční ledovou nadílku máme co dělat. Vyhnout se na ní řadě kuželů zvládáme bezezbytku všichni, vyjet ale tou správnou "branou", to už je kumšt. Někteří (já) ji projíždějí mistrovsky bokem, a to bez shození jediného kužele. Samozřejmě jsem to takto neplánoval...

Uhlazenější jízda byla znatelná

Po odjetí okruhu s telefonem v ruce usedáme do nového automobilu a na ucho nasazujeme handsfree. Trasa je stejná, hosteska na telefonu stále stejně neodbytná, a přesto je tu jeden rozdíl - jízdy jsou mnohem uvolněnější. Řazení je hračkou, jen ta kluzká plocha je stále kluzká.

Testování přitom proběhlo hned ve třech disciplínách. Po stanovišti nazvaném Škola bezpečné jízdy se v mžiku ocitáme před připraveným kompaktním SUV Suzuki Vitara, se kterým nás čeká rychlostní test s pevným startem. Delší a užší slalom, levá táhlá šikana a nakonec ostře vlevo zpět na startovní rovinku.

I zde je scénář stejný - jedna jízda s handsfree, druhá bez. I hosteska už má připravené své dotazy. Jeden po druhém vyrážíme na dráhu. A výsledek? Bez použití handsfree jsme průměrně o 9 procent pomalejší než s ním. A to většina z nás jede skutečně na hraně.

Jízda zručnosti dokázala nejvíce

Největší rozdíl se ukázal při precizní "jízdě zručnosti": při telefonování bez handsfree jsme trasu absolvovali za dobu v průměru o třetinu delší. U školy bezpečné jízdy, kterou jsme absolvovali jako první, byl rozdíl časů v průměru 7 % v neprospěch řidičů bez handsfree.

Byl zde však také znát menší počet chyb řidičů, kteří telefonovali s handsfree. Obdobné chyby přitom ve ztížených jízdních podmínkách zpravidla vedou k vážným dopravním nehodám. Podle statistik ministerstva dopravy je nevěnování plné pozornosti řízení nejčetnější a také jednou z nejtragičtějších příčin dopravních nehod.

"Dlouhodobě se snažíme apelovat na řidiče, aby při telefonování za volantem využívali handsfree," uvádí Jitka Pacolová z T-Mobilu. "Test jasně prokázal, že je k tomu pádný důvod: rozdíl v reakcích řidičů při telefonování s a bez handsfree je zřetelný. Nezanedbatelným aspektem je také vyšší počet chyb, jichž se řidiči bez handsfree dopouštějí," dodává.

Testy jen tak naoko

Nutno však podotknout, že testy nebyly zcela korektní. Aby se dokonale dokázalo, že řízení s telefonem v ruce je nebezpečnější než s handsfree, museli bychom stejnou trasu absolvovat vždy se stejným vozem, což v první námi absolvované jízdě splněno nebylo. Zajímavé by bylo také porovnání s jízdou bez jakéhokoli způsobu telefonování, jelikož ani handsfree není zcela bezpečné. 

Test jízd operátor uspořádal v rámci úspěšného projektu jaXmobilem, jenž T-Mobile spustil v roce 2005. Test je zároveň součástí probíhající kampaně T-Mobilu nazvané Call & Drive.

Autor:




Nejčtenější

Příchod sítí 5G je plánován na rok 2020
Nástup sítí 5G je zase o něco blíže. První vysílače jsou už postavené

Berlín Příchod sítí 5G je plánován až na rok 2020, ale k důležitým milníkům dochází už teď. Společnost Deutsche Telekom spustila první evropské vysílače umožňující...  celý článek

iPhone 8 Plus
iPhone 8 je tak výkonný, že tomu nevěřil ani tvůrce testu Geekbench

Výkon nového procesoru A11 Bionic od Applu vyrazil dech i tvůrci benchmarku Geekbench. Nedokáže pochopit, že smartphony s Androidem tak zaostávají.   celý článek

Smartphony OnePlus sbírají a odesílají některá uživatelská data na servery v USA
Populární smartphony šmírují uživatele. Denně odešlou desítky MB dat

Matematik a softwarový inženýr Chris D. Moore si všiml podivného chování svého smartphonu OnePlus 2. Zjistil, že telefon sbírá až podezřele podrobné informace...  celý článek

Ilustrační snímek
Geniální iPhonová finta. Odvezl si telefony za milion a čtvrt

Neobvyklou krádež řeší od 14. září newyorská policie. Pátrá po identitě muže, který si ze značkové prodejny Applu odvezl tři krabice plné iPhonů. Vydal mu je...  celý článek

Funkční 18palcový OLED displej lze nyní srolovat do 3cm ruličky.
Za tři roky budou mít iPhony ohebný displej. Samsung ostrouhá

iPhone se podle zákulisních informací dohodl s LG na vývoji ohebného displeje pro budoucí iPhony. Samsung tak přijde o lukrativní byznys.  celý článek

Další z rubriky

KRACK: Key Reinstallation Attacks
Nepříjemné překvapení: I vaše wi-fi je zranitelná, odhalili experti

Bezpečnostní odborníci varují: zabezpečení bezdrátového připojení wi-fi pomocí WPA2 nelze považovat za bezpečné. Výzkumníci upozorňují, že zranitelností...  celý článek

Google koupil Apple za 9 miliard dolarů?
Svět se nestačil divit. Google koupil Apple, psaly burzovní zprávy

O menší šok na burze se postaral známý akciový index světa, Dow Jones. Omylem totiž vydal falešnou zprávu, že firma Google koupila za směšných 9 miliard dolarů...  celý článek

Fidget spinner mobil pořídíte za asi 350 korun.
Hit letošního roku už můžete mít i jako mobil. Stojí několik stovek

Hračka původně určená k relaxaci, fidget spinner, je hitem letošního roku. Její slávy využil výrobce z Hongkongu, který do ní vtěsnal celý funkční mobil....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.