Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na tísňové linky v Ostravě se vždy dovoláte. Již 15 let

aktualizováno 
Krizová situace. Například zloděj v domě. Jste vyděšení. Co teď?! Přemýšlíte, moc to nejde. Náhle si vzpomenete na číslo. Rychle, kde je mobil, odemknout klávesnici. Ty... mobile!!!! Konečně se to povedlo! Vytáčíte. Bohužel špatné číslo. Operátor vás nemůže přepojit, pouze poradí číslo správné.

Centrum tísňového volání Ostrava | foto: Rosťa Jančar, Rosťa Jančar,  Technet.cz

Něco nehraje? Kdepak, v Česku docela běžné. V Ostravě s vámi operátor situaci vždy vyřeší nebo vás přepojí na vedle sedícího kolegu. Nehrozí, že pouze doporučí správné číslo. Anebo že operátoři tísňové linky jsou vytíženi a vy vyčkáváte na "plechové hubě", až na vás dojde řada.

Centrum tísňového volání Ostrava

Operátor Policie ČR

Při železničním neštěstí ve Studénce se lidé z mobilů dovolali právě sem. Profesionalitu organizace záchranných prací z ostravského Centra tísňového volání (CTV) ocenil český premiér Topolánek i polský premiér Tusk.

Inspirací pro vznik článku byla skutečná událost

Nikomu podobnou zkušenost nepřejeme zažít: po setmění, na jednom pražském sídlišti, napadl psa redaktora pitbul. Jeho majitel byl navíc podnapilý a agresivní. Číslo 112 redaktor nechtěl volat. Věděl o tom, že se může také dovolat na opačný konec republiky, odkud přivolání pomoci trvá dlouho. A tak ve stresu vytočil první číslo, na které si vzpomněl. Po čase, ve kterém vteřina trvá hodinu, konečně uslyšel hlas. Sdělil problém a bál se napadení majitelem i psem. 

Hlas ve sluchátku řekl, že ve stresu volá špatné číslo, a doporučil správné číslo na Policii ČR (158). Pomoc prý operátor nemůže zajistit ani přepojit na správnou složku záchranného systému (byl listopad 2007).

Naštěstí se mezitím majitel pitbula zalekl telefonátu a svého psa zalehl a donutil napadeného Rexe pustit. Taktika zajíc následně slavila úspěch. Rex napadení a pokousání přežil, operace a následná vyšetření stála kolem čtyř  tisíc (pes je věc, trestný čin je od pěti tisíc). Nakonec nebezpečný pitbul z okraje sídliště zmizel...

Ironií je, že už před 15 lety začal vznikat v Česku unikátní systém, Centrum tísňového volání Ostrava. Většinou se tam vždy dovoláte. Snadno se nabízí otázka, zda by lepší organizace záchranných složek při příjmu tísňových volání, jejich užší spolupráce a integrace na jednom místě při větším rozšíření na území Česka zrychlily záchranu a poskytnutí pomoci občanům více, než je tomu doposud.

V Ostravě se vždy dovoláte

Pouze v jednom městě si nemusíte pamatovat všechna čísla tísňových volání. To proto, že podobně organizované a technologicky vybavené pracoviště je v ČR zatím ojedinělé a ojedinělé je doposud i v rámci Evropy.

Centrum tísňového volání Ostrava

Operátoři všech tísňových linek sedí v jediné místnosti

V Ostravě sedí společně v jednom sále operátoři hasičů, záchranky a obou policií.  Ať vytočíte jakékoliv číslo tísňové linky, vždy se dovoláte do jediné místnosti Centra tísňového volání (CTV). Pokud se jedná o práci policie a vy jste vytočili správně 158, operátor s vámi situaci vyřeší. Pokud se spletete a voláte číslo 150 (hasiči) nebo spoléháte na evropské tísňové číslo 112, obsluha vás stiskem jediného tlačítka přepojí na vedle sedícího kolegu.

Centrum tísňového volání Ostrava

Operátorky záchranky

"A co když mají všichni operátoři Policie ČR hovor," ptá se redakce. "Hovor s vámi přepadne na volného operátora, náš systém to umožňuje," odpovídá Ing. Petr Berglowiec, ředitel CTV Ostrava. "Operátor událost převezme, zapíše všechny potřebné údaje a takto založenou událost přepošle datovou větou na dispečerské pracoviště (obrazovku) složky, které událost náleží, případně všem složkám najednou, pokud se na řešení události budou podílet. V Ostravě se vždy dovoláte. A navíc se vám nestane, že uslyšíte, zavolejte si 158, to je Policie, když jste ve stresu volali jiné číslo," dodává Ing. P. Berglowiec.

Všichni operátoři mohou být na jediné přetížené tísňové lince

Na jednu věc je ředitel Berglowiec hrdý. Všichni operátoři ve směně, všech 11 lidí,  můžou být na jediné přetížené tísňové lince pouze díky organizaci tísňového volání. Poprvé se to stalo při povodních v roce 1997. Tehdy připadalo 95 % hovorů na hasiče. Tehdy všichni operátoři ve směně CTV fungovali jako operátoři hasičů. Místo obvyklých tří dispečerů hasičů bylo díky organizaci tísňových linek ve směně najednou 11 operátorů. Situace se opakovala v roce 2008 při železničním neštěstí ve Studénce.

Centrum tísňového volání Ostrava

Operátoři hasičů. Technologie jim dokonce otevírá vrata garáže na hasičských stanicích.

Rychlost a operativnost je dána předáváním informací

Díky osobnímu kontaktu operátorů je řešení složitých krizových situací snadnější. Operátor nemusí nikam telefonovat, stačí se otočit ke kolegovi druhé složky a začít řešit. To ale nestačí. V Centru se používá hned několik softwarových aplikací na předávání informací. Proto má každý operátor nejméně dva monitory, výjimkou nejsou i čtyři monitory u operátorů hasičů. To proto, že hasiči jsou odpovědní i za příjem tísňových volání na linku 112.

Centrum tísňového volání Ostrava

Čtyři monitory zaručují přehlednost.

Tísňové volání funguje jako nezávislý ostrov

Pro bezpečný chod CTV je uzpůsobeno vše. Jsou zde robustní záložní systémy elektrické energie, počítačové systémy jsou nejméně zdvojeny.

Centrum tísňového volání Ostrava

Řídicí počítačové systémy

Operátoři pracují ve dvanáctihodinových směnách. Při práci nemohou být operátoři příliš vzdáleni od pracovního stolu. Mají nablízku šatny, toalety i sprchy, mrazák se zásobami potravin, mikrovlnku a další zázemí. Prostě CTV funguje jako soběstačné pracoviště.

A to není vše. Za skleněnou stěnou je prostor pro krizové řízení města. Technika umožňuje pořádání videokonference s dalšími záchranáři, dokonce i se záchranáři v nedalekém Polsku.

Centrum tísňového volání Ostrava

Pracoviště krizového řízení města Ostravy - dispečerské pracoviště

Centrum tísňového volání Ostrava

Velkoplošná inteligentní dotyková obrazovka v místnosti krizového řízení města

Jak funguje CTV Ostrava

 Složka  Přijímá číslo Hovory ze sítě  Počet operátorů
 Hasiči  150

 pevná - Ostrava
 mobily - celý kraj

 3
 Evropské tísňové číslo  112  pevná + mobily - celý kraj  Hovory přijímají operátoři hasičů
 Záchranka  155  pevná - Ostrava
 mobily- celý kraj
 3
 Policie ČR  158  pevná - Ostrava
 mobily- Ostrava
 2
 Městská policie  156  pevná - Ostrava
 mobily- Ostrava
 3

CTV funguje 15 let

V roce 1992 vypsalo Město Ostrava výběrové řízení na rekonstrukci a propojení tehdejších operačních pracovišť tísňových linek tak, aby si dispečerská pracoviště jednotlivých složek záchranného systému mohla bez problému vyměňovat data a hlasové informace. Při výběrovém řízení byla nejnižší nabídka za 270 milionů korun. Na tu ale město nemělo. Hledalo se řádově levnější řešení. Našlo se. Jsou jím společné prostory operátorů hasičů, záchranky a obou policií. Přijímají se zde hovory všech tísňových linek a na místo odtud posílají okamžitě pomoc. Navíc je hned vedle, za skleněnou stěnou, sál pro krizové řízení města. Právě tato myšlenka vznikla před 15 lety, kdy se začala realizovat.

Centrum tísňového volání Ostrava

Operátorka Městské policie Ostrava

Město vydalo za CTV z rozpočtu přibližně jen třetinu nákladů, které by stálo propojení a modernizace stávajících dispečerských pracovišť. Za stavební rekonstrukci prostor a technologické vybavení zaplatilo 82 milionů.

Učili zde i záchranáře z USA

Když byl systém krátce v provozu, přijela do Ostravy skupina záchranářů z Pittsburghu z USA s tím, že místní operátory bude učit organizaci záchranných prací. Po příjezdu do CTV se z učitelů stali žáci, kteří obdivovali úroveň jeho organizace a technologického řešení... Od této doby zde byl na návštěvě i na zkušené nejeden tým ze zahraničí.

Centrum tísňového volání Ostrava

Operátor Policie ČR

Rodí se nové Integrované bezpečnostní centrum pro celý kraj

Ostatní kraje a města ostravské záchranáře chválí. V Ostravě se již chystá nástupce CTV - IBC (Integrované bezpečnostní centrum). V něm bude Krajské centrum tísňového volání s 31 operátory všech složek. V případě rozsáhlé krizové situace se může naráz na jedné lince ocitnout až 31 operátorů...




Nejčtenější

Nový „levný“ iPhone má být hit. Prodat se ho má 100 milionů

Trojice iPhonů pro rok 2018

Apple chystá na letošní rok tři nové iPhony. Jedním z nich má být levnější model, který nebude mít OLED displej. A...

Nepoužívejte smartphony Huawei a ZTE, varují Američany FBI, CIA i NSA

Huawei Mate 10 Pro bude v USA k dostání u BestBuy

Huawei chtěl letos vzít útokem Spojené státy, a to s pomocí tamních klíčových operátorů. Z možné dohody však nakonec...



Vodafone extrémně vylepšuje rodinné tarify. Zadarmo přidává 8 GB a VDSL

Vodafone (ilustrační fotografie)

Není obvyklé, aby operátor výrazně vylepšil tarif a nesáhl na cenu. V případě inovovaných rodinných tarifů Red+ tomu...

Teď přijde řada na naše peníze. V Číně totiž končí zlaté časy

Xiaomi Mi 6

Čínský trh s chytrými telefony je největší na světě, ale loni se podle všeho dostal do potíží. Po letech růstu přišel...

Lidé si stěžovali na špatný signál. Rušil ho těžař bitcoinů

(Ilustrační snímek)

Newyorští zákazníci amerického operátora T-Mobile si stěžovali na znatelný šum během telefonních hovorů. Ukázalo se, že...

Další z rubriky

Vlajkové lodi Androidu nejsou žádný velký hit. A trápí je problémy

Google Pixel 2 XL a Pixel 2

Googlu se zatím s jeho smartphony moc nedaří. První generace Pixelů příliš úspěšná nebyla a ta druhá to zatím zcela...

Výrobce mobilů potupně smazal vlastní anketu, nelíbily se mu výsledky

Ilustrační snímek

Toto se Xiaomi moc nepovedlo. Výrobce se na sociální síti Twitter zeptal svých fanoušků, zda se jim líbí grafická...

Ruským vojákům zakážou smartphony, povolí jen obyčejné tlačítkové mobily

Ilustrační snímek

V rukách ruských vojáků by se měly již brzy objevit jen nejjednodušší mobily bez fotoaparátu. Ruské ministerstvo obrany...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz