Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Myslíte si, že s O2 voláte o víkendu zdarma? Nenechte se mýlit!

aktualizováno 
Zkraťte svůj pracovní týden a prodlužte si víkend, hlásá masivní reklamní kampaň operátora O2. O tom, že volné jednotky dostanete až po vyčerpání vlastních volných minut však již operátor mlčí. Podobně se chová i T-Mobile u svého nekončícího volání a smskování.

Víkednová volání zdarma nejsou tak výhodná, jak se zdají být | foto: Michal Hron, Mobil

Pátek, sobota, neděle. Na masivní reklamu operátora O2 s víkendovými hovory zdarma si zkrátka vzpomene téměř každý z nás. Pokud jste však reklamě slepě věřili, může vás váš budoucí účet nemile překvapit.

Operátor se totiž ve své kampani zapomíná zmiňovat o faktu, že "v rámci služby Dlouhý víkend čerpá zákazník nejdříve volné minuty nebo kredit, které jsou součástí zvýhodněného tarifu nebo tarifního balíčku."

Tuto skutečnost se dočtete pouze v úplných podmínkách akce dostupných na webu operátora. A ani k nim nemáte jednoduchou cestu. "Aby to člověk našel, musí se hodně snažit," píše pan Karel Říha z Brna, který nás na pochybení operátora upozornil.

Za dárek si řádně zaplatíte

Pan Říha je zároveň jednou z mnoha obětí reklamního tlaku. Na úvod svého emailu doslova píše, že by nás "rád upozornil na pozoruhodnou skutečnost, která by mohla zajímat mnoho lidí." Dle něj by se o tom měli dovědět co nejdříve, aby nenaletěli, jako on.

Celý problém spočívá v tom, že víkendová volání zdarma se aktivují až po provolání vlastních volných minut v rámci vašeho tarifu. "To je dost podstatné omezení, o kterém ale nikdo neví," píše ve svém emailu.

"Všichni vesele a mnohdy zbytečně volají o víkendu a netuší, že si provolávají vlastní peníze, které pak budou ve všedních dnech vyčerpány!" dodává s tím, že největší problém je v neuvádění tohoto omezení operátorem v reklamních materiálech.

"Tuto informaci se skoro nikde nedočtete. V letácích ani brožurách není vůbec, i když čtete vše (i to, co je napsané malým písmem), nenajdete to. V prodejnách vám to nikdo neřekne," rozčiluje se Říha.

Nekalá soutěž? Podle právníků ano i ne

Též neodpustil svůj závěrečný soud: "Samozřejmě chápu proč. Ale toto přesně splňuje požadavky klamavé reklamy. Je to nekalá soutěž nejhrubšího zrna," uvádí.

Právníci oslovení serverem Mobil.cz již volí střízlivější pohled. Dle nich se o nekalosoutěžní jednání jednat může, ale i nemusí. Rozhodně dle slov jednoho z nich je to minimálně neetické a společnosti Telefónica O2 to jistě nedělá dobré jméno.

S vyjádřením přišlo již i Sdružení obrany spotřebitelů (SOS). "Obracejí se na nás spotřebitelé, kteří se cítí být reklamou O2 oklamáni či dokonce poškozeni," uvádí ve včera vydané tiskové zprávě Ivana Picková z SOS.

O2 se brání, informace jsou prý dostupné

"V žádném případě se nejedná o klamavou reklamu, kde by byly uváděny nepravdivé informace. Zákazník má vždy možnost být řádně seznámen s celou nabídkou," komentuje situaci Martin Žabka z O2.

"Vždy je odkazováno na zdroj dalších informací a s podmínkami služby jsou zákazníci vždy seznámeni při aktivaci služby. Přesné podmínky nabídek jsou uvedeny na internetu," dodává s tím, že pokud zákazník nemá přístup k internetu, může využít bezplatnou linku 800 02 02 02.

"Nebo navštívit značkovou prodejnu, kde získá všechny potřebné informace. Všechny reklamní kampaně O2 jsou vždy v souladu se zákonem," říká Žabka.

SOS se domnívá, že operátor klame

"Aby šlo o klamavou reklamu, společnost nemusí uvést vysloveně nepravdivé informace. Stačí, když je opomenuta podmínka, která může podstatným způsobem ovlivnit rozhodnutí spotřebitele," vyvrací Žabkova slova SOS.

"Proto se SOS obrátilo s podnětem na dozorové orgány a Radu pro reklamu, aby posoudili, zda se v tomto případě nejedná o zakázanou klamavou reklamu nebo reklamu neetickou," píše se ve zmiňované tiskové zprávě.

T-Mobile je na tom podobně

Sdružení obrany spotřebitelů své výhrady směřuje i k akci operátora T-Mobile, v níž nabízí 5000 volných minut a SMS v rámci vlastní sítě zdarma. Zde se opakuje problém v neuvádění podstatné informace, že bonusové jednotky jsou čerpány až po provolaní vlastních volných minut či vyčerpání volných SMS.

„Abychom předešli dalším stížnostem spotřebitelů, namísto společností Telefónica O2 a T-Mobile upozorňujeme, že služby ‘Víkendová volání zdarma‘ i ‚Nekončící volání a SMSkování‘ je možné využít až poté, co zákazník vyčerpá nejdříve své volné minuty nebo kredit,“ uvedl Tomáš Liškutín z SOS.

„Je zajímavé, že ačkoliv nabídky obou společností jsou obdobné, více stížností zaznamenáváme na O2,“ dodal Liškutín. To je však logické, jelikož v případě T-Mobile je nabídka nevýhodná pouze v případě volání do cizích sítí. Navíc platí po celý týden.

Po provolání vlastních jednotek tak můžete narozdíl od O2 čerpat bonusové jednotky i v pracovní dny. Shodou náhod se nám však dostal do rukou měsíčník Dialog, který dostávají zákazníci T-Mobile ke svému měsíčnímu vyúčtování, a u vábničky na "Nekončící voání a SMSkování" stojí jasně - ač male - napsáno:

"Volné minuty poskytnuté v rámci nabídky lze využít až po vyčerpání volných minut zahrnutých v daném tarifu."

Autor:




Nejčtenější

Microsoft Lumia 950 XL
Microsoft připravil dárek pro nejvěrnější fanoušky mobilních Windows

Mobilní Windows už nejsou pro Microsoft prioritou, jejich vývoj ukončil. Přesto americký gigant vydal stejně jako pro počítače aktualizaci Fall Creators Update.  celý článek

iPhone X
iPhonů X bude zoufale málo. Vyprodáno může být za pár minut

Uvedení iPhonu X se blíží, předobjednávky Apple spustí za několik dnů a první kusy zamíří ke koncovým zákazníkům už 3. listopadu. Telefonů však bude ve...  celý článek

iPhone X
Je to konec mýtické čtečky v displeji? Výrobci sázejí na obličej

Čtečka otisků integrovaná do displeje měla být jednou z hlavních letošních inovací na poli smartphonů. Technologie je ovšem natolik složitá, že výrobci od...  celý článek

Vedoucímu hotelové služby explodoval v kapse košile Samsung Galaxy Grand Duos.
V kapse košile ucítil teplo, krátce poté jeho samsung explodoval

Nepříjemné chvilky zažil o poslední zářijové sobotě 47letý hotelový provozní Yulianto, v náprsní kapse jeho košile mu totiž explodoval telefon Samsung Galaxy...  celý článek

Navigace testuje majáky v pražskému tunelu
Mobil se neztratí ani v tunelu Blanka. Zkusili jsme testovací majáky Waze

Populární navigační aplikace Waze se v Praze možná dočká příjemného vylepšení. V tunelu, kde není dostupný signál z navigačních satelitů GPS, se bude...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Dovolená v Egyptě je vyšla draho. Operátor chtěl téměř 80 tisíc

Deset srpnových dní strávených v Egyptě se britskému páru výrazně prodražilo. Důvodem nebyly ovšem neplánované výdaje v místě pobytu, překvapení přišlo až po...  celý článek

Ilustrační snímek
Šedí operátoři jsou problém. Shoduje se telekomunikační úřad i O2

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) podle výsledků nedávného testu mobilního trhu konstatuje, že v České republice není efektivní konkurence a bude zřejmě třeba...  celý článek

Ilustrační snímek
Zkontrolujte účet od operátora, na reklamaci roamingu jsou dva měsíce

Od 15. června nesmí operátoři při využití mobilních služeb v členském státě EU účtovat žádný příplatek k domácím sazbám. Český telekomunikační úřad proto...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.