Dovolená (c) profimedia.cz/corbis

Dovolená (c) profimedia.cz/corbis | foto: Profimedia.cz

Můžete mít milion, ale z ciziny si domů nezavoláte

  • 41
V cizině se může snadno stát, že vám operátor po delším volání odpojí telefon. Hlídají si totiž klienty, u kterých hrozí komplikace, z vymáhání vysoké faktury.

Devětadvacátého června odpoledne se Roman Kasan pohodlně rozvaloval na pláži v Řecku. Přemítal o budoucí práci a odpovídal na dotazy kamarádů, ale i novinářů, proč se po šesti letech podnikání ve Spojených státech rozhodl prodat svoji softwarovou firmu americkému obrovi Computer Associates.

„Zrovna jste mne chytil na pláži u kontroly e-mailu přes GPRS... Já vždy tvrdil, že mobilní internet změní svět,“ byla jeho první odpověď v rozhovoru, který se mohl uskutečnit jen díky notebooku, mobilu a roamingu, tedy službě umožňující používat české mobilní číslo i v cizině.

O několik dní později a několik tisíc korun provolaných a prosurfovaných na internetu se Roman Kasan ozval znovu. Z řecké telefonní budky. „T-Mobile mi odstřihl telefon. Ještě během dovolené potřebuju vyřídit věci okolo prodeje firmy, soukromé záležitosti, být dostupný pro kolegy.

Zablokování mobilu v cizině je normální

Je tohle v Česku normální?“ ptal se rozzlobeně. Odpověď zní ano. I když T-Mobile ústy svého mluvčího Jiřího Hájka uznává, že v tomto konkrétní případě udělala jeho firma chybu, Romanovi Kasanovi se omluví a asi i nabídne kompenzaci.
Jeho odpojený telefon ukazuje základní problém, který u používání mobilu v cizině řeší celá Evropa. Roaming je stále velmi drahý.

„A to bez oprávněných důvodů,“ cituje čerstvou zprávu Evropské komise její mluvčí ve věcech informatiky, Martin Selmayr. Vysoké velkoobchodní ceny účtované zahraničním telekomem, přirážky k nim od domácího operátora, slevy z obratu, které nejsou přenášeny na zákazníka, a složité účtování jsou podle zprávy komise hlavní důvody vysokých cen. Na podzim Brusel spustí vlastní webové stránky srovnávající poplatky za roaming.

Z Evropy se za hovor domů s českým číslem nejčastěji platí mezi třiceti a čtyřiceti korunami za minutu. Účet se může rychle vyšplhat na násobky běžného vyúčtování a operátoři se oprávněně bojí špatných dluhů. „Riziko u roamingu je vyšší. Někteří zákazníci si totiž neuvědomí, že se platí jiné sazby za volání, data nebo i za příchozí hovory,“ říká Diana Dobálová, mluvčí Eurotelu. „Stává se, že se lidé nepodívají na ceny a jsou potom překvapeni výší faktur zahrnujících roamingové platby,“ doplňuje Petr Šindler z Oskara.

Noví klienti musí skládat zálohu

Všechny telefonní firmy mají proto u roamingu vypracovaný plán, jak si klienta pohlídat. U nových klientů vybírají zálohy nebo omezují volání, u všech pak hlídají výši účtu a mohou i telefony „vypínat“. Postup je v principu u všech mobilních firem stejný.
„Když jsem chtěl volat z Řecka do Států, nešlo to. Měl jsem nějaký Happy roaming, z kterého jsem nebyl vůbec happy,“ líčí Roman Kasan.

Noví klienti, pokud nesloží poměrně vysokou zálohu, smějí volat jen v rámci navštívené země nebo do Česka. T-Mobile říká této variantě Happy roaming, Eurotel Easy roaming. Kdo chce volat z ciziny kamkoliv, musí být povýšen mezi prověřené klienty. U Eurotelu to znamená platit účty včas po tři měsíce nebo složit zálohu pět tisíc, u T-Mobile je lhůta šest měsíců nebo pětitisícovou kauci, u Oskara je plný roaming po půl roce nebo je třeba složit kauci tři tisíce.

„Na zálohu jsem se ptal před dovolenou, nechtěli ji. Když jste už v cizině, těžko se záloha skládá v hotovosti na prodejně,“ říká Kasan. „Vůbec je nezajímalo, že mají od začátku povolené inkaso z mého účtu ve víc než dostatečné výši. Peníze si mohli kdykoliv stáhnout,“ dodává. Problém vyřešil kamarád, který v Česku složil pět tisíc v hotovosti.

Stačí, aby účet nečekaně vyrostl

Kolik dluží špatní klienti za mobil?

  • Český Telecom* 3,3 mld. Kč

  • Oskar** 0,25 mld. Kč

  • T-Mobile*** 1,6 mld. Kč

Dalším testem důvěry prochází vztah operátor-klient v okamžiku, kdy člověk začne telefon víc používat. Oskar si především hlídá, kolik zbývá z jistiny, Eurotel a T-Mobile sledují, jestli z účtu nemizí nezvykle mnoho peněz.

„Standardním postupem je kontaktování zákazníka a žádost o vyjasnění situace, případně složení mimořádné zálohy,“ vysvětluje Jiří Hájek z T-Mobile. „Pokud klient překročí několikanásobně zálohu, případně částka za nevyúčtované služby překročí průměr za poslední měsíce, může být po upozornění zablokován,“ doplňuje. Velmi podobné podmínky mají ve smlouvách i konkurenti.

V praxi má ověřování bonity klienta velmi rychlý spád. „29. června jsem dostal SMS zprávu, ať volám zákaznické centrum,“ vypráví Kasan. „Tam jsem vysvětlil, že mi telefon nikdo neukradl, a když budou potřebovat další zálohu, ať si peníze stáhnou podle potřeby z mého účtu,“ pokračuje. „Prvního července byly naše telefony zablokované, bez jakékoliv výzvy k další záloze, jak je ve smlouvě,“ uzavírá Roman Kasan, který nyní čeká na výsledek své stížnosti. „Byla to naše chyba, budeme se snažit o nápravu,“ říká Jiří Hájek.

* opravná položka k pochybným pohledávkám z obchodního styku, za skupinu ČTc včetně Eurotelu; ** pohledávky 180 a více dnů po splatnosti; *** pohledávky za zákazníky po splatnosti; Pramen: operátoři, kumulované údaje z výročních zpráv za rok 2004