Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Můžete mít milion, ale z ciziny si domů nezavoláte

aktualizováno 
V cizině se může snadno stát, že vám operátor po delším volání odpojí telefon. Hlídají si totiž klienty, u kterých hrozí komplikace, z vymáhání vysoké faktury.
Dovolená (c) profimedia.cz/corbis

Dovolená (c) profimedia.cz/corbis | foto: Profimedia.cz

Devětadvacátého června odpoledne se Roman Kasan pohodlně rozvaloval na pláži v Řecku. Přemítal o budoucí práci a odpovídal na dotazy kamarádů, ale i novinářů, proč se po šesti letech podnikání ve Spojených státech rozhodl prodat svoji softwarovou firmu americkému obrovi Computer Associates.

„Zrovna jste mne chytil na pláži u kontroly e-mailu přes GPRS... Já vždy tvrdil, že mobilní internet změní svět,“ byla jeho první odpověď v rozhovoru, který se mohl uskutečnit jen díky notebooku, mobilu a roamingu, tedy službě umožňující používat české mobilní číslo i v cizině.


O několik dní později a několik tisíc korun provolaných a prosurfovaných na internetu se Roman Kasan ozval znovu. Z řecké telefonní budky. „T-Mobile mi odstřihl telefon. Ještě během dovolené potřebuju vyřídit věci okolo prodeje firmy, soukromé záležitosti, být dostupný pro kolegy.

Zablokování mobilu v cizině je normální

Je tohle v Česku normální?“ ptal se rozzlobeně. Odpověď zní ano. I když T-Mobile ústy svého mluvčího Jiřího Hájka uznává, že v tomto konkrétní případě udělala jeho firma chybu, Romanovi Kasanovi se omluví a asi i nabídne kompenzaci.
Jeho odpojený telefon ukazuje základní problém, který u používání mobilu v cizině řeší celá Evropa. Roaming je stále velmi drahý.

„A to bez oprávněných důvodů,“ cituje čerstvou zprávu Evropské komise její mluvčí ve věcech informatiky, Martin Selmayr. Vysoké velkoobchodní ceny účtované zahraničním telekomem, přirážky k nim od domácího operátora, slevy z obratu, které nejsou přenášeny na zákazníka, a složité účtování jsou podle zprávy komise hlavní důvody vysokých cen. Na podzim Brusel spustí vlastní webové stránky srovnávající poplatky za roaming.


Z Evropy se za hovor domů s českým číslem nejčastěji platí mezi třiceti a čtyřiceti korunami za minutu. Účet se může rychle vyšplhat na násobky běžného vyúčtování a operátoři se oprávněně bojí špatných dluhů. „Riziko u roamingu je vyšší. Někteří zákazníci si totiž neuvědomí, že se platí jiné sazby za volání, data nebo i za příchozí hovory,“ říká Diana Dobálová, mluvčí Eurotelu. „Stává se, že se lidé nepodívají na ceny a jsou potom překvapeni výší faktur zahrnujících roamingové platby,“ doplňuje Petr Šindler z Oskara.

Noví klienti musí skládat zálohu


Všechny telefonní firmy mají proto u roamingu vypracovaný plán, jak si klienta pohlídat. U nových klientů vybírají zálohy nebo omezují volání, u všech pak hlídají výši účtu a mohou i telefony „vypínat“. Postup je v principu u všech mobilních firem stejný.
„Když jsem chtěl volat z Řecka do Států, nešlo to. Měl jsem nějaký Happy roaming, z kterého jsem nebyl vůbec happy,“ líčí Roman Kasan.

Noví klienti, pokud nesloží poměrně vysokou zálohu, smějí volat jen v rámci navštívené země nebo do Česka. T-Mobile říká této variantě Happy roaming, Eurotel Easy roaming. Kdo chce volat z ciziny kamkoliv, musí být povýšen mezi prověřené klienty. U Eurotelu to znamená platit účty včas po tři měsíce nebo složit zálohu pět tisíc, u T-Mobile je lhůta šest měsíců nebo pětitisícovou kauci, u Oskara je plný roaming po půl roce nebo je třeba složit kauci tři tisíce.


„Na zálohu jsem se ptal před dovolenou, nechtěli ji. Když jste už v cizině, těžko se záloha skládá v hotovosti na prodejně,“ říká Kasan. „Vůbec je nezajímalo, že mají od začátku povolené inkaso z mého účtu ve víc než dostatečné výši. Peníze si mohli kdykoliv stáhnout,“ dodává. Problém vyřešil kamarád, který v Česku složil pět tisíc v hotovosti.

Stačí, aby účet nečekaně vyrostl


Kolik dluží špatní klienti za mobil?

  • Český Telecom* 3,3 mld. Kč
  • Oskar** 0,25 mld. Kč
  • T-Mobile*** 1,6 mld. Kč
Dalším testem důvěry prochází vztah operátor-klient v okamžiku, kdy člověk začne telefon víc používat. Oskar si především hlídá, kolik zbývá z jistiny, Eurotel a T-Mobile sledují, jestli z účtu nemizí nezvykle mnoho peněz.


„Standardním postupem je kontaktování zákazníka a žádost o vyjasnění situace, případně složení mimořádné zálohy,“ vysvětluje Jiří Hájek z T-Mobile. „Pokud klient překročí několikanásobně zálohu, případně částka za nevyúčtované služby překročí průměr za poslední měsíce, může být po upozornění zablokován,“ doplňuje. Velmi podobné podmínky mají ve smlouvách i konkurenti.

V praxi má ověřování bonity klienta velmi rychlý spád. „29. června jsem dostal SMS zprávu, ať volám zákaznické centrum,“ vypráví Kasan. „Tam jsem vysvětlil, že mi telefon nikdo neukradl, a když budou potřebovat další zálohu, ať si peníze stáhnou podle potřeby z mého účtu,“ pokračuje. „Prvního července byly naše telefony zablokované, bez jakékoliv výzvy k další záloze, jak je ve smlouvě,“ uzavírá Roman Kasan, který nyní čeká na výsledek své stížnosti. „Byla to naše chyba, budeme se snažit o nápravu,“ říká Jiří Hájek.

* opravná položka k pochybným pohledávkám z obchodního styku, za skupinu ČTc včetně Eurotelu; ** pohledávky 180 a více dnů po splatnosti; *** pohledávky za zákazníky po splatnosti; Pramen: operátoři, kumulované údaje z výročních zpráv za rok 2004

Autor:




Nejčtenější

Funkční 18palcový OLED displej lze nyní srolovat do 3cm ruličky.
Za tři roky budou mít iPhony ohebný displej. Samsung ostrouhá

iPhone se podle zákulisních informací dohodl s LG na vývoji ohebného displeje pro budoucí iPhony. Samsung tak přijde o lukrativní byznys.  celý článek

Nokia 7
Nokia má novou sedmičku. Výbavou zaujme, cenou spíše ne

Další přírůstek do rodiny obnovené značky Nokia nese pořadovou číslovku sedm a vyplňuje prostor mezi střední třídou v podobě Nokie 6 a špičkovou Nokií 8. Její...  celý článek

Portfolio smartphonů Samsung
Devět letošních Samsungů, který je nejzajímavější?

Samsung letos na našem trhu uvedl celkem 9 různých modelů napříč řadami J, A, S a Xcover. Měli jsme v redakci unikátní příležitost nafotit je všechny pohromadě...  celý článek

Příchod sítí 5G je plánován na rok 2020
Nástup sítí 5G je zase o něco blíže. První vysílače jsou už postavené

Berlín Příchod sítí 5G je plánován až na rok 2020, ale k důležitým milníkům dochází už teď. Společnost Deutsche Telekom spustila první evropské vysílače umožňující...  celý článek

Smartphony OnePlus sbírají a odesílají některá uživatelská data na servery v USA
Populární smartphony šmírují uživatele. Denně odešlou desítky MB dat

Matematik a softwarový inženýr Chris D. Moore si všiml podivného chování svého smartphonu OnePlus 2. Zjistil, že telefon sbírá až podezřele podrobné informace...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační snímek
O2 zrychluje pevný internet. Ale jen nejvyšší tarif

Operátor O2 od 4. října navyšuje přenosovou rychlost Internetu na doma. Změna se ovšem týká pouze nejvyššího tarifu Premium, rychlost stahování se ze...  celý článek

Ilustrační fotografie
T-Mobile měl výpadek mobilního internetu

Mobilní internet v sítí T-Mobile v neděli večer nefungoval. Operátor o výpadku sám informoval zákazníky na sociálních sítích.   celý článek

Řídící jednotka stojanu Huawei technologie LTE/UMTS
Zcela mění technologii sítě, a tak převedou zákazníky ke konkurenci

Operátor Nordic Telecom poskytuje mobilní internet na starší technologii CDMA a atypické frekvenci 420 MHz. Nyní bude síť měnit a využije moderní technologii...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.