Stupně vítězů

Stupně vítězů | foto: Profimedia.cz

Motorola začíná mít problémy, Samsung bude světová dvojka

  • 13
Během následujících dnů se výrobci mobilů pochlubí, jak se jim dařilo v letošním druhém čtvrtletí. Předběžné odhady hlásí velké problémy Motoroly a upevnění pozic Nokie a Samsungu.

Do konce loňského roku se zdálo, že Motorola má chuť i sílu ohrozit dominantní postavení Nokie jako největšího světového výrobce mobilů. Motorola těžila z početné rodiny přístrojů odvozených od legendární žiletky (Motorola Razr). Jenže lidem se tenký styl hranatých Motorol již pravděpodobně přejedl a od letošního roku to jde s touto americkou značkou z kopce.

Již výsledky za první čtvrtletí naznačily ústup z pozic. Motorola za první čtvrtletí prodala méně přístrojů než za stejné období loňského roku, naopak ostatní výrobci si polepšili. Jenže krize nekončí a Motorola předběžně hlásí ještě větší propad prodejů. Jestliže v prvním letošním čtvrtletí prodala přes 45 milionů mobilů, tak za druhé čtvrtletí to nemá být více než 36 milionů prodaných přístrojů. Pro porovnání, v roce 2006 Motorola prodala v prvním a druhém čtvrtletí 46 a 52 milionů přístrojů. Kompletní data najdete v tomto článku.

Podle agentury Reuters se naopak daří Nokii a na pozici světové dvojky se tlačí Samsung. Ten měl naopak loňský rok slabší a Motorola mu odskočila. Nyní, jak předběžné analýzy předpokládají, má Samsung šanci Motorolu dohnat. Některé zdroje uvádějí, že Samsung by měl mít po polovině letošního roku tržní podíl 14,2 procenta, naopak Motorola klesla až na 13,5 procenta. Růst analytici předpokládají i Sony Ericssonu, který se blíží k desetiprocentnímu tržnímu podílu.

Samsung tak v žebříčku Motorolu předběhne a stane se světovou dvojkou. První Nokia zvýší svůj náskok, čtvrtý Sony Ericsson se odpoutal od LG a blíží se Motorole a Samsungu. Pro porovnání si prohlédněte loňské výsledky za stejné období, kdy Motorola mířila směrem k vedoucí Nokii a Samsung nechala hluboko za sebou.

Bitva o zákazníky se přesunula na rozvojové trhy. Jen v Indii se každý měsíc připojí pět milionů nových zákazníků. A bitvu o ně vede s jasným náskokem Nokia, která, ač se to z našeho pohledu nemusí zdát, platí na rozvojových trzích za nejagresivnějšího snižovače cen. Motorola chtěla rozvojové trhy opanovat superlevným a stylovým modelem Motofone. Jenže úspěch se dostavil jen částečný. Na rozvojové trhy se chystají i další výrobci, především Sony Ericsson ohlásil brzké razantní rozšíření portfolia nejlevnějších mobilů.

Nokii se ale daří i na poli drahých přístrojů. Agentura Reuters vyzdvihuje model N95 a velmi dobře se prodává i Nokia 6300. Co na tom, že na pole tenkých mobilů vkročila Nokia až s výrazným zpožděním za svými konkurenty.

Kompletní výsledky prodejů mobilů za druhé čtvrtletí letošního roku budou známé během následujících dnů. Motorola o svých problémech dobře ví již teď a k nápravě situace by měl přispět nový šéf divize mobilních telefonů. Místo v únoru odstoupivšího Rona Garriquese přichází Stu Reed, který měl v Motorole na starosti logistiku a před tím pracoval u IBM. V každém případě bude mít hodně práce.