Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Motorola a Sony Ericsson mají problémy, letošní rok přeje korejským výrobcům

aktualizováno 
První čtvrtletí letošního roku se nese ve znamení vzestupu korejských výrobců, kterým se opravdu daří. Krok dokáže držet jen Nokia. Pokračují problémy Motoroly, ale nepříliš růžově to vypadá i se Sony Ericssonem.

Výrobci mobilních telefonů zveřejnily své výsledky za první čtvrtletí 2008 | foto: Strategy Analytics, Jan Lodl,  Mobil

První čtvrtletí roku není z pohledu výrobců mobilů příliš oblíbené. Po čtvrtém – vánočním – čtvrtletí totiž logicky přichází drobný ústup ze slávy a srovnávání s posledním čtvrtletím tak nevyznívá příliš dobře. Letošní první čtvrtletí to rozhodně potvrdilo. Oproti téměř 350 milionům prodaných telefonů ve čtvrtém čtvrtletí roku 2007 se v právě skončeném kvartále prodalo „jen“ 290 milionů kusů.

Není ale třeba házet flintu do žita, ve srovnání s prvním čtvrtletím loňského roku to znamená nárůst zhruba o 40 milionů prodaných telefonů. Zdá se tedy, že mobilní trh ještě odolává recesi. Je ale zároveň pravda, že doby dvojciferného růstu prodaných telefonů i zisku jsou minulostí a celkově trh spíše stagnuje.

Výsledky výrobců mobilních telefonů

U tradičního premianta všech předchozích výzkumů, tedy finské Nokie, ale není mnoho důvodů k oslavám. Firmě se sice nadále daří velmi dobře, avšak v severní Americe ztratila dle Strategy Analytics více než polovinu svého tržního podílu z roku 2006. Příliš se nedaří ani Nokia Siemens Networks. Celkově to tak pro Nokii znamená ztrátu jednoho procenta tržního podílu. V minulém čtvrtletí poprvé pokořila magickou čtyřicetiprocentní hranici. Přes původní předpoklady se Nokii podařilo udržet nad ní a dokonce svůj podíl mírně navýšila.

Pozici světové dvojky si celkem pohodlně drží Samsung. Přesto, že prodal méně než polovinu toho, co Nokia (46 milionů telefonů), roste zhruba dvakrát rychleji než celý trh. Zatím může být Nokia v klidu, rozhodně ale nemůže spát na vavřínech. Pokud bude růst Samsungu pokračovat, nemusela by její pozice už brzy být tak neochvějná. Samsung zabodoval zejména v domácím prostředí, kde se mu velmi dobře dařilo s 3G telefony. Naopak na rozvojových trzích (především Indie a Čína) se mu dařilo oslovit uživatele designem svých 2G přístrojů.

Výsledky výrobců mobilních telefonů

Třetí místo prozatím uhájila Motorola, ale její prodeje se propadají do stále větších a větších hlubin. Podle odhadů Strategy Analytics dosáhne na bronzovou příčku již v příštím čtvrtletí LG. Tržní podíl Motoroly klesl na 10 %, což je vůbec nejméně v historii. Navíc provozní ztráta mobilní divize se prohloubila o 12 %, což je skutečně varující. Výsledky Motoroly jsou horší, než byly výsledky Siemensu těsně před jeho koncem. Možná se tedy už brzy dočkáme konce další legendy. A možná, že nikoli jedné.

Ještě nedávno v Sony Ericssonu provázelo zveřejnění finančních výsledků množství úsměvů na všechny strany. Ale už minulé čtvrtletí naznačilo, že japonsko-švédský výrobce dosáhl maxima. Výsledky za první čtvrtletí jsou pro Sony Ericsson červeným vykřičníkem – meziroční růst prodejů spadl z 64 % na pouhá 2 % a na polovinu se snížila i provozní marže. Ta klesla z kvartálně z 13 % v 4Q 2007 na pouhých 7 % v aktuálním čtvrtletí.

Výsledky výrobců mobilních telefonů

Další pohasínající hvězdou se stává Apple, kterému se v Evropě nepodařilo ani zdaleka zopakovat fenomenální americký nástup (že by Evropané chtěli telefony a ne přehrávače hudby?). Již třetí čtvrtletí za sebou pokračuje Apple v poklesu, když se jeho tržní podíl aktuálně snížil na 0,6 %. Prodeje se propadly z 2,3 milionů kusů v minulém čtvrtletí na 1,7 milionů kusů za první tři měsíce roku 2008. Apple tak propadl o 26 % a v soutěži o nejhorší výsledek zdatně sekunduje Sony Ericssonu (- 28 %) a Motorole (- 33 %).

Výsledky výrobců mobilních telefonů


Kolik kdo prodal:

Prodeje
(v mil.)
2006 Q1 2007 Q2 2007 3Q 2007 Q4 2007 2007 Q1 2008
Nokia 347,5 91,1 100,8 111,7 133,5 437,1 115,5
Samsung 118,0 34,8 37,4 42,6 46,4 161,2 46,3
Motorola 217,4 45,4 35,5 37,2 40,9 159,0 27,4
LG 64,4 15,8 19,1 21,9 23,7 80,5 24,4
Sony Ericsson 74,8 21,8 24,9 25,9 30,8 103,4 22,3
Ostatní 196,7 43,1 40,1 45,7 56,7 184,3 46,4
Celkem 1018,8 252,0 257,8 285,0 332,0 1 125,5 282,3

Tržní podíl jednotlivých výrobců:

Tržní podíl
(v proc.)

2005 2006 Q1 2007 Q2 2007 3Q 2007 Q4 2007 2007 Q4 2008
Nokia 32,4 34,1 36,2 39,1 39,2 40,2 38,8 40,9
Samsung 12,6 11,6 13,8 14,5 14,9 14,0 14,3 16,4
Motorola 17,9 21,3 18,0 13,8 13,1 12,3 14,1 9,7
LG 6,7 6,3 6,3 7,4 7,7 7,1 7,2 8,6
Sony Ericsson 6,3 7,3 8,7 9,7 9,1 9,3 9,2 7,9
Ostatní 24,2 19,3 17,1 15,6 16,0 17,1 16,4 16,4
Celkem 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0

 
 

Nokia

Přestože výsledky Nokie nejsou zdaleka tak oslnivé jako v minulých čtvrtletích, jsou spíše jakýmsi jemným varováním, než vážnými problémy. Ostatně firma s provozní hotovostí téměř miliardy euro (25 miliard Kč) se o budoucnost asi obávat nemusí. Nokia navíc prodala 115,5 milionů kusů telefonů, což znamená nárůst o téměř třetinu ve srovnání se stejným obdobím loňského roku (ovšem oproti minulému čtvrtletí je to propad o 13 %).

Akcionářům asi velkou radost udělá také nárůst čistých tržeb, které se také meziročně zvedly o třetinu a dosáhly 12,7 miliard EUR (315 miliard Kč). O více než dobré kondici společnosti svědčí i to, že se provozní zisk zvýšil meziročně o polovinu a dosáhl 1,9 miliardy EUR (47 miliard Kč). Zvýšení provozní marže o téměř 5 % naznačuje, že se Nokii – podobně jako LG – daří prodávat zejména dražší telefony, na kterých je samozřejmě marže vyšší.

Nokia
(v mil. EUR)
Q1 2008 Q1 2008 Změna (%)
Prodeje 12 660 9 856 28
Zařízení a služby 9 263 8 163 13
Nokia Siemens Network 3 401 1 697
Provozní zisk 1 531 1 272 20
Zařízení a služby 1 883 1 252 50
Nokia Siemens Network -74 78
Provozní marže (%) 12,1 12,9
Zařízení a služby 20,3 15,3
Nokia Siemens Network -2,2 4,6

Samsung

Korejským firmám se opravdu letos daří a po dobrých výsledcích LG to potvrdil i Samsung. Ten ohlásil za první čtvrtletí letošního roku nárůst zisku o 37 %, přičemž příjmy se zvýšily téměř o pětinu. Největší podíl na tomto úspěchu měla divize LCD panelů, ale i telekomunikační divize. Její prodeje se zvýšily o 21 % a dosáhly 5,55 bilionů wonů (asi 90 miliard Kč) a provozní zisk se zvýšil o neuvěřitelných 53 % (necelých 15 miliard Kč).

Samsung
(v bil. KRW)
Q1 2007 Q4 2007 Q1 2008

Meziroční
změna %

Tržby
Telekomunikace 4,60 5,37 5,55 21 %
Provozní zisk
Telekomunikace 0,60 0,58 0,92 53 %

Motorola

Jak už jsme naznačili, v případě Motoroly jde zřejmě o labutí píseň. Výsledky její mobilní divize jsou skutečně tristní. Přitom zbytku firmy se poměrně daří, takže se dá očekávat razantní postup ze strany akcionářů. Za jediný rok se propadly prodeje mobilních telefonů o téměř 40 procent, když za ně Motorola utržila jen něco přes 3,3 miliardy dolarů (53 miliard Kč). To znamená prohloubení loňské provozní ztráty o dalších téměř 200 milionů dolarů, tedy na téměř 7 miliard Kč.

Motorola
(v mil. USD)
Q1 2007 Q4 2007 Q1 2008 Meziroční
změna (%)
2007
Prodeje
Mobilní zařízení 5 412 4 811 3 299 - 39 18 988
Provozní zisk
Mobilní zařízení -260 -388 - 418 -1 201

LG

Už v minulých čtvrtletích mohlo v jihokorejském Soulu bouchat šampaňské. Po prvním čtvrtletí letošního roku to spíše vypadá na velkou oslavnou koupel. Jak prodeje tak zisky totiž dosáhly rekordní úrovně v historii společnosti a poprvé v historii se podařilo předstihnout Sony Ericsson. Právě divize mobilních telefonů se na tomto růstu podílela největším dílem a sekundovat jí mohly pouze ploché obrazovky. Meziročně vzrostly prodeje celého LG o téměř 17 % a dosáhly 11,747 miliardy USD (184 miliard Kč), přičemž provozní zisk činil 634 milionů USD (téměř 10 miliard Kč).

Stejně jako celá společnost dosáhla rekordních výsledků i divize mobilních telefonů. Tržby za prodané mobilní telefony se meziročně zvýšily o 35,7 %. I LG se dařilo prodávat hlavně dražší a dobře vybavené modely, velký úspěch zaznamenalo Viewty (KU990), ale neztratily se ani Voyager a Venus. Velmi rychle rostly také prodeje 3G telefonů, které se ve Spojených státech a Koreji zvedly o 18 %. Také pro akcionáře LG je dobrou zprávou i rostoucí provozní marže, která dosáhla 13,7 %.

LG Electronics (mild KRW) 1Q 2007  čtvrtletní změna (%)
Mobilní telekomunikace
Prodeje 3 327 32,6
Mobilní telefony
Prodeje 3 195 35,7

Sony Ericsson

I když problémy Sony Ericssonu nejsou zdaleka tak fatální jako u Motoroly, na nějakou změnu ve strategii je už nejvyšší čas. Ve srovnání s loňským prvním čtvrtletím totiž stouply prodeje jen o 2 %, což je výrazně méně než průměr trhu. Sony Ericsson prodal celkem 22,3 milionů kusů telefonů, ovšem utržil za ně o téměř 200 milionů EUR méně – 2 702 milionů EUR (68 miliard Kč). To je propad o 8 %. Mírně se propadla i hrubá marže (o 1 %), ale hlavně provozní zisk. Ten se ve srovnání se stejným čtvrtletím roku 2007 snížil o 5 % a kvartálně dokonce klesl na polovinu.

Celkově to znamená, že Sony Ericsson byl předstižen LG a propadl se na poslední - páté - místo mezi největšími světovými výrobci.

Sony Ericsson
(v mil.)

Q1 2007 Q4 2007 Q1 2008 2007
Prodané kusy 21,8 30,8 22,3 103,4
Prodeje 2 925 3 771 2 702 12 916
Provozní marže 11,8 % 13 % 6,7 11,9 %
Provozní zisk 346 489 181 1 544
Autor:



Nejčtenější

Vytrolil T-Mobile, koupil doménu z reklamy a přesměroval ji na konkurenci

T-Mobile Hotel Růženka

Nová reklamní kampaň T-Mobilu se odehrává ve smyšleném horském hotelu Růženka. Ovšem když zkusíte doménu...

Nepoužívejte smartphony Huawei a ZTE, varují Američany FBI, CIA i NSA

Huawei Mate 10 Pro bude v USA k dostání u BestBuy

Huawei chtěl letos vzít útokem Spojené státy, a to s pomocí tamních klíčových operátorů. Z možné dohody však nakonec...



Vodafone kouzlí s neomezeným tarifem. Nestojí ani 500 korun

Vodafone nabízí ve svém e-shopu speciální neomezený tarif.

Pokud jste si chtěli pořídit neomezený tarif od Vodafonu, museli jste dosud počítat s měsíčním poplatkem ve výši...

Vše, co od smartphonu očekáváte, jen za 6 000. Test Honor 9 Lite

Honor 9 Lite

Honor 9 Lite je žhavou novinkou na českém trhu a také je potenciálním prodejním hitem. Smartphone s moderními funkcemi...

Huawei nehraje fér. Neprodávaná novinka má přes sto falešných recenzí

Huawei Mate 10 Pro

Huawei se snaží protlačit na obrovský americký trh. Ovšem proti jsou operátoři. Ve volném prodeji pak čínský gigant...

Další z rubriky

Huawei nehraje fér. Neprodávaná novinka má přes sto falešných recenzí

Huawei Mate 10 Pro

Huawei se snaží protlačit na obrovský americký trh. Ovšem proti jsou operátoři. Ve volném prodeji pak čínský gigant...

Tyto smartphony si budete kupovat na jaře. Zatím jsou tajné

Samsung Galaxy S9 a S9+

Na blížícím se veletrhu MWC v Barceloně se představí spousta mobilních novinek. A ty, které „nepřijedou“ do Barcelony,...

Xiaomi chce být jedničkou. Tímto modelem útočí na konkurenci cenou

Xiaomi Redmi 5 Plus

Do redakce nám dorazila jedna z novinek od Xiaomi představených před koncem loňského roku. Už tehdy se o příchodu...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!



Najdete na iDNES.cz