Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mobily ve ztraceném malajsijském boeingu prý vyzvánějí. Je to záhada

  11:27aktualizováno  11:27
Boeing 777-200ER malajsijských aerolinií se ztratil z radarů v sobotu v noci tamního času. Po třech dnech někteří příbuzní pasažérů zkusili vytočit jejich mobily a tvrdí, že začaly zvonit.

Záhada vyzvánějících mobilů na palubě zmizelého Boeingu malajsijských aerolinií | foto: Profimedia.cz

Další příbuzní pasažérů pak vypověděli, že našli jejich přístroje stále připojené k čínské sociální síti QQ. Jenže mobily nikdo nezvedá a na sociální síti neprobíhá jakákoliv aktivita (více zde).

Fotogalerie

Letadlo startovalo z mezinárodního terminálu letiště Subang (u Kuala Lumpuru) v sobotu tamního času krátce po půlnoci. Noční let směřoval do čínského Pekingu a na palubě byli především pasažéři čínské národnosti. Pozemní kontrola ztratila kontakt s letadlem zhruba po hodině letu, kdy se letadlo nacházelo nad Jihočínským mořem zhruba 160 kilometrů od malajsijské pevniny a směřovalo po své letové trase nad Vietnam.

Od té chvíle se nepodařilo najít trosky letounu, takže oficiálně je velký dopravní boeing zmizelý. Co se s letadlem mohlo stát, rozebírají podrobně kolegové na Technetu.

Poslední sekundy zmizelého Boeingu 777: výbuch, rvačka nebo kolaps?

Zpět ke zvonícím mobilům. Jakoukoliv aktivitu v tomto směru zatím žádný úřad oficiálně nepotvrdil. Podle listu Daily Mail vyzvání i mobily posádky. Je tedy možné, že to jsou jen nepotvrzené fámy, kterých ostatně celá událost přitahuje velmi mnoho.

Pokud telefony opravdu zvoní, znamená to, že jsou na příjmu, tedy nikoliv uprostřed moře (na hladině či pod ní). Dosah GSM sítě na frekvenci 900 MHz, která se v tamním regionu používá (stejná jako v Evropě či Česku), je teoreticky až 35 kilometrů (více zde). Telefon sice může najít i mnohem vzdálenější základnovou stanici mobilní sítě, ale hovor pak již uskutečnit nejde. Obvyklé je to právě na moři.

Z výše uvedeného vyplývá, že telefony pasažérů, pokud opravdu vyzvánějí, se nacházejí na pevnině, která je pokrytá signálem mobilní sítě, nebo blízko ní. Možná v Malajsii, možná ve Vietnamu, možná někde jinde. V každém případě, mobilní operátoři by telefony dokázali lokalizovat. Pokud tedy telefony fungují, operátoři potažmo úřady musí vědět, kde jsou. V případě mořské hladiny na hraně dosahu mobilních sítí s nepříliš velkou přesností, ale stále v řádu kilometrů čtverečních.

"Operátor dokáže určit polohu aktivního mobilního telefonu, pokud se nachází v jeho síti. A to s přesností na stovky metrů v hustě osídleném území. V místech, kde je základnových stanic méně samozřejmě přesnost určení klesá," uvádí mluvčí O2 Hany Farghali. V případě, že je zákazník operátora v roamingu, dokáže jeho domácí operátor zjistit jen zemi a síť, kde je mobil zákazníka přihlášen. Přesnou polohu zjistí jen tamní operátor," dodává Farghali.

Let Boeingu 777-200 Malajsijských aerolinií

Let Boeingu 777-200 Malajsijských aerolinií

Dále je nutné počítat s tím, že na palubě letadla musí být u mobilů vypnutá telefonní část, přístroje je možné používat jen v režimu "letadlo". Autor z vlastní zkušenosti ví, že asijští pasažéři jsou v tomto směru mnohem méně ukáznění než cestující v Evropě nebo v USA. A tak je možné, že část si jich mobil do režimu letadlo nepřepnula. Další možností je, že si z nějakých důvodů mobil opět aktivovali. Proč ho pak ale nezvedají? 

Od zmizení letadla uplynuly už více než tři dny, je tedy pravděpodobné, že baterie přístrojů by ještě mohly být nabité, u obyčejných mobilů to dnes mohou být i týdny, naopak u smartphonů to jsou spíš dny. Stačí ale vypnout mobilní data a výdrž se výrazně prodlouží. V letovém režimu pak smartphone vydrží na příjmu i mnoho dnů. Pak ale nebude bez záměrného (někým provedeného) přepnutí vyzvánět.

V případě havárie (nouzového přistání) do moře, je nanejvýš pravděpodobné, že by se telefon dostal do delšího kontaktu se slanou vodou a velmi rychle by přestal fungovat. Přestože by byl v blízkosti základnové stanice mobilní sítě a tedy "na signálu". 

Z výše uvedeného vyplývá několik možností:

  1. Letadlo z nějakých příčin přistálo. Někde, kde je signál mobilních sítí. Telefony vyzvánějí, ale pasažéři nemohou hovory přijmout. Mobily nemusí mít u sebe. Tato alternativa by ukazovala na únos.
  2. Letadlo havarovalo nad pevninou nebo do moře, ale velmi blízko pobřeží. Některé mobily pád vydržely a jsou zaregistrované do mobilní sítě. V případě pádu do moře by pravděpodobně musely zůstat v nějakém zavazadle, které zůstalo na hladině a ve větší míře by do něj nepronikla slaná voda.     
  3. Letadlo se rozpadlo v letové hladině 11 000 metrů a vzdušné proudy by zanesly část trosek s mobily někam, kde je mobilní signál. S ohledem na místo posledního kontaktu pozemní kontroly s letadlem a směru proudu větrů je to málo pravděpodobné.
  4. Vyzvánějící mobily pasažéři vůbec neměli s sebou na palubě a vyzvánějí u nich doma.
  5. Pasažéři, kterým mobil vyzvání, jej měli přesměrovaný na jiné číslo (mobil nebo pevnou linku).  
  6. Celé je to nesmysl, protože úřady (mobilní operátoři) by už dávno věděly, kde se vyzvánějící mobily nacházejí.

Autor:




Nejčtenější

Xiaomi Mi 6
Tato lahůdka mezi výkonnými smartphony stojí 12 tisíc, má to ale háček

Na českém trhu se objevil zajímavý supersmartphone od čínského Xiaomi. Za 12 tisíc nabídne bohatou výbavu, která se dá srovnat s nejvýkonnějšími telefony...  celý článek

Ilustrační snímek
Dovolená v Egyptě je vyšla draho. Operátor chtěl téměř 80 tisíc

Deset srpnových dní strávených v Egyptě se britskému páru výrazně prodražilo. Důvodem nebyly ovšem neplánované výdaje v místě pobytu, překvapení přišlo až po...  celý článek

Huawei Mate 10 Pro
Má skvělou výbavu a podle výrobce je lepší než iPhone X

Mnichov (od zpravodajů Mobil.iDNES.cz) Huawei v Mnichově představuje nové modely Mate 10. Trojice novinek patří ve svých segmentech na špičku. Ceny jsou překvapivě výhodné.  celý článek

iPhone 8 zakusil i klasickou ohybovou zkoušku. A uspěl, k nevratným deformacím...
iPhone 8 bodoval v crashtestech. Youtuber jej neohnul

Ve vodách chytrých telefonů známý youtuber Zachary Nelson prověřil sérií zatěžkávacích testů zbrusu nový iPhone 8. Telefonu uštědřil nespočet škrábanců,...  celý článek

IBM Simon
Takový smartphone jsme ještě netestovali. Rarita, která nedává smysl

V roce 1994 se začala psát komerční budoucnost chytrých telefonů. IBM Simon se stal prvním chytrým telefonem na trhu. Z dnešního pohledu je to především...  celý článek

Další z rubriky

Příchod sítí 5G je plánován na rok 2020
Nástup sítí 5G je zase o něco blíže. První vysílače jsou v Berlíně

Berlín Příchod sítí 5G je plánován až na rok 2020, ale k důležitým milníkům dochází už teď. Společnost Deutsche Telekom spustila první evropské vysílače umožňující...  celý článek

Google Pixel 2
Google kupuje zaměstnance mobilní divize HTC za více než miliardu

Google a HTC oznámili dohodu, díky které přejdou zaměstnanci HTC pracující na vývoji telefonu pod křídla amerického giganta.  celý článek

Scotty Allen s iPhonem 7, do kterého přidal sluchátkový port
Nadšenec se podomácku zbavil největší chyby nových iPhonů

Internetový kutil Scotty Allen se skutečně nezastaví před žádným obtížným úkolem. Poté, co si letos v dubnu podomácku sestavil z náhradních dílů funkční iPhone...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.