Na mobilech sdílíme vše. Včetně průjmu či zánětu spojivek, varují lékaři

Sdílení informací je v moderním světě důležité. Ne vše je ovšem tak růžové, jak se může zdát. Díky mobilům totiž sdílíme i to, čemu bychom se nejraději vyhnuli. Mobil je totiž skvělý nositel bakterií. Některé osobní věci se zkrátka stávají více veřejnými, než bychom si přáli, varují lékaři.
Na mobilu přežívá řada nebezpečných bakterií ohrožujících zdraví. Ilustrační

Na mobilu přežívá řada nebezpečných bakterií ohrožujících zdraví. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Jen si to přiznejme. Kolikrát se nám už stalo, že nám kamarád či člen rodiny půjčil svůj mobil s tím, že s námi chce druhá strana hovořit? Jenže zatímco sdílení fotek, hudby či filmů bereme jako samozřejmost, to, co jsme si právě přiložili k obličeji, bychom raději nechali majiteli telefonu.

"Když zkombinujete blízkost mobilu u uší, nosu a úst a bakterie milující teplo, může být výsledek zdraví škodlivý," říká Jeffrey Cain, prezident Americké akademie praktických lékařů a šéf rodinného lékařství v Dětské nemocnici Colorado.

"Některé věci, o nichž si myslíme, že jsou osobní, představují ve skutečnosti přesný opak," dodává s tím, že bakterie z telefonu mohou způsobit řadu nemocí, jako je průjem či zánět spojivek. Informoval o tom The Wall Street Journal (WSJ).

Na mobilu jsou i fekální bakterie

Pomoci může žraločí kůže

Varovné zprávy daly vzniknout i části byznysu pro zavedené servisní sítě mobilů. Ty nabízejí desinfekci povrchu mobilu, a to za ceny v řádu stovek korun. Zhruba do půl hodiny slibují zbavení mobilu všech bakterií. Není na škodu občas takovou službu využít, pomoci si ovšem můžete i sami.

Na trhu je totiž řada výrobků, které jsou k desinfekci povrchu mobilního telefonu určeny. Ne vždy jsou však tyto produkty bezpečné a mohou mobil i poškodit. Často se totiž liší představa o údržbě povrchu telefonu mezi samotným výrobcem a výrobci těchto čistidel, varují podle WSJ odborníci. Hrozí také, že volně dostupné prostředky neodstraní 100 procent bakterií.

Například Derek Meister z maloobchodní sítě Best Buy Geek doporučuje pro WSJ desinfekci na základě UV záření, jelikož lze pomocí něj zahubit bakterie bez toho, aby se bylo nutné jakkoli dotýkat telefonu. Zabrání se tak jeho poškození.

Vznikají také výzkumné týmy, které se začaly zabývat antibakteriálním povrchem. Ten by v budoucnu mohl mobilní telefony ochránit. Mezi takové týmy patří i společnost Sharklet Technologies, která se snaží využít mikroskopických struktur napodobujících kůži žraloka. Ta je známá svou jedinečnou odolností vůči bakteriím. Pokud vše půjde dobře, na trh by firma svůj produkt ráda uvedla už v druhé polovině roku 2013, uzavírá WSJ.

Redakce WSJ se proto rozhodla nechat otestovat osm náhodně vybraných mobilů. Laboratorní testy pak přinesly jasnou analýzu, co se na jejich povrchu nachází. Nepotvrdily sice přítomnost bakterie E.coli či stafylokoka, ale zjistily abnormálně vysoké množství koliformních bakterií, přesněji fekálních koliformních bakterií.

Původem fekálních koliformních bakterií, které během 24-48 hodin tvoří při teplotě 44 °C z laktózy kyselinu, jsou kromě trávícího traktu také průmyslová voda, rozkládající se rostlinný materiál či půda. Slouží jako indikátor kvality pitné vody a účinnosti dezinfekce.

"Z osmi telefonů testovaných v HML Labs se našlo zhruba 2 700 až 4 200 jednotek koliformních bakterií," uvádí server výsledky analýzy. Pro pitnou vodu je přitom v objemu 100 ml stanoven nulový limit. "Jsou to velmi špatné výsledky," řekl WSJ šéf laboratoří Donald Hendrickson s tím, že naznačují nedostatečnou hygienu majitelů telefonů. Patří k tomu i základní činnost v podobě mytí rukou.

Laboratoř současně otestovala čtyři různé metody čištění, včetně vody, alkoholu, speciálního čističe skla a volně dostupných čistících ubrousků. Jako nejúčinnější se ukázal alkohol, který odstranil téměř sto procent bakterií, nejméně účinná byla voda. WSJ však varuje, že některé čisticí prostředky mohou telefon i poškodit.

Rizikové předměty jsou i jinde

Podle WSJ přitom představují mobilní telefony mnohem vyšší riziko než jiné předměty, kterých se denně dotýkáme. Ve výčtu se objevuje například počítačová klávesnice, pero či pevná telefonní linka. Důvodů je hned několik: mobil nikdy není daleko od polštáře, taháme ho s sebou do fitcenter či ho pokládáme v restauraci na stůl.

"Dobrovolně se těmi malými tvorečky krmíme," upozorňuje Michael Schmidt, profesor a místopředseda mikrobiologie a imunologie na Lékařské univerzitě v Jižní Karolíně. "Všichni známe ony mastné fleky na dotykových displejích. A tam, kde je tuk, tam hrozí nebezpečí," doplňuje Schmidt s tím, že se lidé rádi chlubí svými novými elektronickými hračkami jako jsou tablety či právě dotykové mobily.

Podle Jeffreyho Caina je proto stejně pravděpodobné, že se lidé nakazí z mobilu či tabletu, jako třeba z rukojetí v koupelně. "To jsou nezamýšlené důsledky nových technologií, které jsme si ještě donedávna neuvědomovali. Stále tak neznáme všechna rizika, která jsou s tím spojena," varuje Cain.

Evergreen posledních let

Už z dřívějších zpráv přitom vyplynulo, že mobil je ideální živnou půdou pro řadu bakterií, včetně nebezpečné E.coli či zlatého stafylokoka. Předchozí studie například zjistila, že na mobilu je více bakterií než na záchodovém prkénku.

"Mobilní telefony, stejně jako mnoho dalších 'každodenních objektů' jako pevný telefon či počítačová klávesnice, poskytují bakteriím ideální útočiště," řekl tehdy ke studii Joanne Verran, profesor mikrobiologie z Manchesterské univerzity s tím, že mobilní telefony přicházejí do styku s více částmi našeho těla, a tím i širším spektrem bakterií než toaletní prkénko (více o studii čtěte zde).

Varování před nebezpečnými bakteriemi na mobilu se tak stalo jakýmsi evergreenem posledních let. Jen na Mobil.cz jsme tomuto tématu věnovali nejméně tři texty informující o různých studiích. Jejich výsledkem vždy bylo varování, že mobilní telefon obsahuje životu nebezpečné bakterie.