Vodafone je známý svými průzkumy zvanými Vodafone Zoom, ve kterých zkoumá chování, přání a potřeby různých skupin obyvatel. Ten poslední se zaměřil na to, jak vnímají Češi současnou situaci na mobilním trhu. Jsou pro vás důležité věrnostní systémy? Jaký je váš postoj k dlouhodobým závazkům a smlouvám? Na tyto a další otázky bylo dotázáno 400 respondentů.
Reklamní triky jsou pro nás běžné
Většina Čechů považuje různé reklamní triky za běžnou součást prodeje na českém trhu. Nejvíce triků se dle průzkumu používá v oblastech bankovnictví (86 %), u mobilních operátorů (65 %) a spotřebitelských soutěží (54 %).
Na tyto triky už někdy naletělo 45 % respondentů, kteří zjistili, že podmínky pod čarou nakonec nebyly tak výhodné, jak nabídka vypadala.
V jakém odvětví se používá nejvíce triků:
- bankovnictví (86 %)
- mobilní operátoři (65 %)
- spotřebitelské soutěže (54 %)
- auto-moto (35 %)
- elektronika (28 %)
Nabídky operátorů nejsou vždy srozumitelné, banky jsou na tom ale hůř
Více než polovina zákazníků (55 %) důkladně nerozumí nabídkám produktů a služeb na českém trhu. Nejméně srozumitelné jsou nabídky v oblastech: bankovnictví, pojišťovnictví, spotřebitelských úvěrů a mobilních operátorů.
Nejméně srozumitelné nabídky jsou v oblastech:
-
bankovnictví (88%)
-
pojišťovnictví (78%)
-
spotřebitelské úvěry (67%)
-
mobilní operátoři (40%)
-
cestovní ruch (13%)
Písemné smlouvy a dlouhodobé závazky nechceme...
Většině respondentů vadí písemné smlouvy na delší dobu, které podmiňují využívání zvýhodněných služeb operátorů. Naprosté většině Čechů pak připadají spotřebitelské smlouvy příliš komplikované.
Průzkum dále ukázal, že 13 % respondentů nečte důkladně smlouvy, které podepisují a 30 % smlouvu podepíše, přestože jí úplně nerozumí. Polovině všech dotázaných se už někdy stalo, že je prodávající nutil k podpisu smlouvy, kterou si předtím nestihli sami pozorně prostudovat (49 %) a 44 % se již někdy uvázalo smlouvou na delší období a následně toho litovalo.
Otázka: Míváte při podpisu spotřebitelské smlouvy strach, že jste přehlédli nějakou podmínku smlouvy, která vám může později zkomplikovat život?
...zato chceme odměny za věrnost
Téměř polovina respondentů má ke svému operátorovi „citový vztah“, přičemž nejčastěji mají citovou vazbu ke svému operátorovi zákazníci Vodafonu.
Přestože je většina respondentů u svého operátora více než 5 let, převažuje u nich pocit, že si jich jako dlouhodobých zákazníků už nikdo nevšímá. Odměny za věrnost mobilnímu operátorovi by ocenilo 97 % zákazníků a výhodný věrnostní program by byl dokonce důvodem pro změnu operátora pro polovinu z nich.
Ženy rozumí nabídkám operátorů více než muži
Ženy
-
Ženy nejčastěji konzultují nákupy bankovních služeb (71 %) nebo pojištění (63 %)
-
Jen 35 % žen považuje nabídky mobilních operátorů za komplikované
48 % žen už někdy naletělo na reklamštinu -
Citový vztah k mobilnímu operátorovi je u žen častější (49 %)
Muži
-
Muži se nejčastěji radí, pokud si vybírají bankovní produkty (63 %) a nebo automobily (52 %)
-
46 % mužů považuje nabídky mobilních operátorů za komplikované
-
42 % mužů se přiznalo, že už někdy naletělo na reklamštinu
-
46 % mužů uvedlo, že má ke svému mobilnímu operátorovi „citový vztah“
Jak je to “před“ a “po“ svatbě?
Před (svobodní)
-
Mají ke svému operátorovi blíže, 52 % uvedlo, že má ke svému mobilnímu operátorovi citový vztah.
-
Před podpisem spotřebitelské smlouvy jsou méně pozorní. Jen 84 % z nich si totiž smlouvu před podpisem pozorně přečte.
-
Častěji konzultují výběr zboží a služeb s někým zkušenějším (65 %).
Po (vdané a ženatí)
-
Věrnostní programy jsou pro ně důležitější, 53 % by kvůli výhodnému věrnostnímu programu neváhalo změnit mobilního operátora.
-
Milý personál je pro ně velmi důležitý, 90 % se díky příjemným prodavačům rádo vrátí do svého oblíbeného obchodu.
-
50 % z nich už někdy naletělo na reklamštinu.
Ke svému operátorovi mají nejblíže mladí lidé
Věková skupina 15-24 let
- Věrnostní programy jsou pro ně méně důležité. Pouze 40 % kvůli výhodnému loajalitnímu programu přešlo k jinému operátorovi.
- Mají ke svému operátorovi nejblíže. 57 % uvedlo, že má ke svému mobilnímu operátorovi citový vztah.
- Spotřebitelské smlouvy jsou pro ně nesrozumitelné. Pouze 62 % z nich důkladně rozumí smlouvě, kterou podepisuje.
- Výběr zboží nebo služeb často konzultují s někým zkušenějším (66 %). Jde především o bankovní služby (74 %) a pojištění (54 %).
Věková skupina 25-34 let
- Pro 86 % jsou věrnostní programy a odměny velmi důležité.
- 49 % připustilo, že by kvůli zajímavému věrnostnímu programu změnilo operátora.
- Personál je pro ně důležitý, dokáže ovlivnit jejich celkový názor na značku (80 %).
- Nutnost uvazovat se na delší dobu vadí 70 % dotazovaných.
- Je mezi nimi nejvíce těch, kteří již v minulosti naletěli na reklamštinu a jiné triky (49 %).
Věková skupina 35-44 let
- Věrnostní program je pro ně poměrně důležitý. 56 % by kvůli výhodnému věrnostnímu programu změnilo mobilního operátora.
- Citový vztah má ke svému mobilnímu operátorovi jen 40 % dotázaných.
- Nejvíce postrádají zájem firem o budování dlouhodobých vztahů se zákazníky (93 %).
- 94 % považuje spotřebitelské smlouvy za zbytečně komplikované a nesrozumitelné.
- Při podepisování smluv jsou nejpozornější. 92 % si smlouvu před podpisem nejprve důkladně přečte.
Věková skupina 45-54 let
- Věrnostní programy jsou pro 87 % dotázaných velmi důležité. 53 % by výhodný věrnostní program motivoval ke změně operátora.
- Příjemný personál je pro ně velmi důležitý. 90 % se obvykle vrací do obchodu, kde k nim byli prodavači milí.
- Možnost využívat zvýhodněné nabídky pouze po podpisu dlouhodobější smlouvy vadí 73 %.
- Na reklamštinu a jiné triky příliš často nenaletí, zatím se to stalo jen 38 % z nich.
- V nabídkách zboží a služeb na našem trhu se trochu ztrácí, pouze 37 % je považuje za přehledné a srozumitelné.
Základní informace o výzkumu |
Kdo: 400 respondentů Aktivní internetová populace 15-54 let Uživatelé mobilních telefonů Jak: Kde: Kdy: |
Nejzajímavější zjištění |
|