Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Mobilní operátory neměníme - máme k nim citový vztah

aktualizováno 
Většina z nás má stejného mobilního operátora již více než 5 let. Vyplývá to z nedávného průzkumu Vodafone Zoom, který se tentokrát zaměřil na to, co si o mobilním trhu myslí Češi. Průzkum dále ukázal, že většina zákazníků má pocit, že si jich jako dlouhodobých zákazníků už nikdo nevšímá.

Mobilní operátoři

Vodafone je známý svými průzkumy zvanými Vodafone Zoom, ve kterých zkoumá chování, přání a potřeby různých skupin obyvatel. Ten poslední se zaměřil na to, jak vnímají Češi současnou situaci na mobilním trhu. Jsou pro vás důležité věrnostní systémy? Jaký je váš postoj k dlouhodobým závazkům a smlouvám? Na tyto a další otázky bylo dotázáno 400 respondentů.

Reklamní triky jsou pro nás běžné

Většina Čechů považuje různé reklamní triky za běžnou součást prodeje na českém trhu. Nejvíce triků se dle průzkumu používá v oblastech bankovnictví (86 %), u mobilních operátorů (65 %) a spotřebitelských soutěží (54 %).

Na tyto triky už někdy naletělo 45 % respondentů, kteří zjistili, že podmínky pod čarou nakonec nebyly tak výhodné, jak nabídka vypadala.

V jakém odvětví se používá nejvíce triků:

  • bankovnictví (86 %)
  • mobilní operátoři (65 %)
  • spotřebitelské soutěže (54 %)
  • auto-moto (35 %)
  • elektronika (28 %)

Otázka: V jakém odvětví se podle Vás používá nejvíce triků?


Nabídky operátorů nejsou vždy srozumitelné, banky jsou na tom ale hůř

Více než polovina zákazníků (55 %) důkladně nerozumí nabídkám produktů a služeb na českém trhu. Nejméně srozumitelné jsou nabídky v oblastech: bankovnictví, pojišťovnictví, spotřebitelských úvěrů a mobilních operátorů.

Nejméně srozumitelné nabídky jsou v oblastech:

  • bankovnictví (88%)
  • pojišťovnictví (78%)
  • spotřebitelské úvěry (67%)
  • mobilní operátoři (40%)
  • cestovní ruch (13%)

Otázka: V jaké z následujících oblastí vám připadají nabídky zboží a služeb nejkomplikovanější?


Písemné smlouvy a dlouhodobé závazky nechceme...

Většině respondentů vadí písemné smlouvy na delší dobu, které podmiňují využívání zvýhodněných služeb operátorů. Naprosté většině Čechů pak připadají spotřebitelské smlouvy příliš komplikované.

Průzkum dále ukázal, že 13 % respondentů nečte důkladně smlouvy, které podepisují a 30 % smlouvu podepíše, přestože jí úplně nerozumí. Polovině všech dotázaných se už někdy stalo, že je prodávající nutil k podpisu smlouvy, kterou si předtím nestihli sami pozorně prostudovat (49 %) a 44 % se již někdy uvázalo smlouvou na delší období a následně toho litovalo.

Otázka: Míváte při podpisu spotřebitelské smlouvy strach, že jste přehlédli nějakou podmínku smlouvy, která vám může později zkomplikovat život?
Otázka: Míváte při podpisu spotřebitelské smlouvy strach, že jste přehlédli nějakou podmínku smlouvy, která vám může později zkomplikovat život?  


...zato chceme odměny za věrnost

Téměř polovina respondentů má ke svému operátorovi „citový vztah“, přičemž nejčastěji mají citovou vazbu ke svému operátorovi zákazníci Vodafonu.

Přestože je většina respondentů u svého operátora více než 5 let, převažuje u nich pocit, že si jich jako dlouhodobých zákazníků už nikdo nevšímá. Odměny za věrnost mobilnímu operátorovi by ocenilo 97 % zákazníků a výhodný věrnostní program by byl dokonce důvodem pro změnu operátora pro polovinu z nich.

Otázka: Jak dlouho jste u svého mobilního operátora?
Otázka: Jak dlouho jste u svého mobilního operátora?


Ženy rozumí nabídkám operátorů více než muži


Ženy

  • Ženy nejčastěji konzultují nákupy bankovních služeb (71 %) nebo pojištění (63 %)
  • Jen 35 % žen považuje nabídky mobilních operátorů za komplikované
    48 % žen už někdy naletělo na reklamštinu
  • Citový vztah k mobilnímu operátorovi je u žen častější (49 %)

Muži

  • Muži se nejčastěji radí, pokud si vybírají bankovní produkty (63 %) a nebo automobily (52 %)
  • 46 % mužů považuje nabídky mobilních operátorů za komplikované
  • 42 % mužů se přiznalo, že už někdy naletělo na reklamštinu
  • 46 % mužů uvedlo, že má ke svému mobilnímu operátorovi „citový vztah“

Jak je to “před“ a “po“ svatbě?

Před (svobodní)

  • Mají ke svému operátorovi blíže, 52 % uvedlo, že má ke svému mobilnímu operátorovi citový vztah.
  • Před podpisem spotřebitelské smlouvy jsou méně pozorní. Jen 84 % z nich si totiž smlouvu před podpisem pozorně přečte.
  • Častěji konzultují výběr zboží a služeb s někým zkušenějším (65 %).

Po (vdané a ženatí)

  • Věrnostní programy jsou pro ně důležitější, 53 % by kvůli výhodnému věrnostnímu programu neváhalo změnit mobilního operátora.
  • Milý personál je pro ně velmi důležitý, 90 % se díky příjemným prodavačům rádo vrátí do svého oblíbeného obchodu.
  • 50 % z nich už někdy naletělo na reklamštinu.


Ke svému operátorovi mají nejblíže mladí lidé

Věková skupina 15-24 let

  • Věrnostní programy jsou pro ně méně důležité.  Pouze 40 % kvůli výhodnému loajalitnímu programu přešlo k jinému operátorovi.
  • Mají ke svému operátorovi nejblíže. 57 % uvedlo, že má ke svému mobilnímu operátorovi citový vztah.
  • Spotřebitelské smlouvy jsou pro ně nesrozumitelné. Pouze 62 % z nich důkladně rozumí smlouvě, kterou podepisuje.
  • Výběr zboží nebo služeb často konzultují s někým zkušenějším (66 %). Jde především o bankovní služby (74 %) a pojištění (54 %).

Věková skupina 25-34 let

  • Pro 86 % jsou věrnostní programy a odměny velmi důležité.
  • 49 % připustilo, že by kvůli zajímavému věrnostnímu programu změnilo operátora.
  • Personál je pro ně důležitý, dokáže ovlivnit jejich celkový názor na značku (80 %).
  • Nutnost uvazovat se na delší dobu vadí 70 % dotazovaných.
  • Je mezi nimi nejvíce těch, kteří již v minulosti naletěli na reklamštinu a jiné triky (49 %).

Věková skupina 35-44 let

  • Věrnostní program je pro ně poměrně důležitý. 56 % by kvůli výhodnému věrnostnímu programu změnilo mobilního operátora.
  • Citový vztah má ke svému mobilnímu operátorovi jen 40 % dotázaných.
  • Nejvíce postrádají zájem firem o budování dlouhodobých vztahů se zákazníky (93 %).
  • 94 % považuje spotřebitelské smlouvy za zbytečně komplikované a nesrozumitelné.
  • Při podepisování smluv jsou nejpozornější. 92 % si smlouvu před podpisem nejprve důkladně přečte.

Věková skupina 45-54 let

  • Věrnostní programy jsou pro 87 % dotázaných  velmi důležité. 53 % by výhodný věrnostní program motivoval ke změně operátora.
  • Příjemný personál je pro ně velmi důležitý. 90 % se obvykle vrací do obchodu, kde k nim byli prodavači milí.
  • Možnost využívat zvýhodněné nabídky pouze po podpisu dlouhodobější smlouvy vadí  73 %.
  • Na reklamštinu a jiné triky příliš často nenaletí, zatím se to stalo jen 38 % z nich.
  • V nabídkách zboží a služeb na našem trhu se trochu ztrácí, pouze 37 % je považuje za přehledné a srozumitelné.

Základní informace o výzkumu
Kdo:
400 respondentů
Aktivní internetová populace
15-54 let
Uživatelé mobilních telefonů

Jak:
On-line průzkum

Kde:
ČR

Kdy:
21. 1. – 28. 1. 2008

 Nejzajímavější zjištění
  • Největší část zákazníků (60%) mobilních operátorů tvoří dlouhodobí zákazníci, kteří jsou u svého operátora déle než 5 let
  • Citový vztah má ke svému mobilnímu operátorovi 48 % dotázaných.
  • Takřka všichni (91 %) považují spotřebitelské smlouvy za zbytečně složité a nesrozumitelné.
  • Téměř 3/4 (73 %) považují reklamní triky za běžnou součást prodeje na českém trhu



 

Autor:



Nejčtenější

Nový „levný“ iPhone má být hit. Prodat se ho má 100 milionů

Trojice iPhonů pro rok 2018

Apple chystá na letošní rok tři nové iPhony. Jedním z nich má být levnější model, který nebude mít OLED displej. A...

Vodafone extrémně vylepšuje rodinné tarify. Zadarmo přidává 8 GB a VDSL

Vodafone (ilustrační fotografie)

Není obvyklé, aby operátor výrazně vylepšil tarif a nesáhl na cenu. V případě inovovaných rodinných tarifů Red+ tomu...



Teď přijde řada na naše peníze. V Číně totiž končí zlaté časy

Xiaomi Mi 6

Čínský trh s chytrými telefony je největší na světě, ale loni se podle všeho dostal do potíží. Po letech růstu přišel...

Lidé si stěžovali na špatný signál. Rušil ho těžař bitcoinů

(Ilustrační snímek)

Newyorští zákazníci amerického operátora T-Mobile si stěžovali na znatelný šum během telefonních hovorů. Ukázalo se, že...

Krásné mechanické chytré hodinky jsou i v menší variantě. Ale ta cena

Značka TAG Heuer představila zmenšenou variantu svých chytrých modulárních...

Švýcarská hodinářská značka TAG Heuer představila zmenšenou variantu chytrých hodinek Connected. Zatímco jejich první...

Další z rubriky

T-Mobile plánuje masivní výstavbu optických přípojek. Připojí milion bytů

Optický kabel

V současnosti má T-Mobile v Česku tisíce optických internetových přípojek, toto číslo by ovšem mělo v příštích letech...

UPC navyšuje rychlost internetu o polovinu, zdraží o 30 korun

Nové logo UPC

Největší tuzemský kabelový operátor UPC zvýšil rychlosti připojení k internetu až o polovinu. Nově bude nabízet...

T-Mobile výrazně zrychlil internet. Ceny starších tarifů zůstávají

T- Mobile.

T-Mobile od 1. února rozšířil tarifní nabídku pevného internetového připojení. Nově do ní zařadil tarif s přenosovou...

Najdete na iDNES.cz