Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mobilní operátory neměníme - máme k nim citový vztah

Většina z nás má stejného mobilního operátora již více než 5 let. Vyplývá to z nedávného průzkumu Vodafone Zoom, který se tentokrát zaměřil na to, co si o mobilním trhu myslí Češi. Průzkum dále ukázal, že většina zákazníků má pocit, že si jich jako dlouhodobých zákazníků už nikdo nevšímá.

Mobilní operátoři

Vodafone je známý svými průzkumy zvanými Vodafone Zoom, ve kterých zkoumá chování, přání a potřeby různých skupin obyvatel. Ten poslední se zaměřil na to, jak vnímají Češi současnou situaci na mobilním trhu. Jsou pro vás důležité věrnostní systémy? Jaký je váš postoj k dlouhodobým závazkům a smlouvám? Na tyto a další otázky bylo dotázáno 400 respondentů.

Reklamní triky jsou pro nás běžné

Většina Čechů považuje různé reklamní triky za běžnou součást prodeje na českém trhu. Nejvíce triků se dle průzkumu používá v oblastech bankovnictví (86 %), u mobilních operátorů (65 %) a spotřebitelských soutěží (54 %).

Na tyto triky už někdy naletělo 45 % respondentů, kteří zjistili, že podmínky pod čarou nakonec nebyly tak výhodné, jak nabídka vypadala.

V jakém odvětví se používá nejvíce triků:

  • bankovnictví (86 %)
  • mobilní operátoři (65 %)
  • spotřebitelské soutěže (54 %)
  • auto-moto (35 %)
  • elektronika (28 %)

Otázka: V jakém odvětví se podle Vás používá nejvíce triků?


Nabídky operátorů nejsou vždy srozumitelné, banky jsou na tom ale hůř

Více než polovina zákazníků (55 %) důkladně nerozumí nabídkám produktů a služeb na českém trhu. Nejméně srozumitelné jsou nabídky v oblastech: bankovnictví, pojišťovnictví, spotřebitelských úvěrů a mobilních operátorů.

Nejméně srozumitelné nabídky jsou v oblastech:

  • bankovnictví (88%)
  • pojišťovnictví (78%)
  • spotřebitelské úvěry (67%)
  • mobilní operátoři (40%)
  • cestovní ruch (13%)

Otázka: V jaké z následujících oblastí vám připadají nabídky zboží a služeb nejkomplikovanější?


Písemné smlouvy a dlouhodobé závazky nechceme...

Většině respondentů vadí písemné smlouvy na delší dobu, které podmiňují využívání zvýhodněných služeb operátorů. Naprosté většině Čechů pak připadají spotřebitelské smlouvy příliš komplikované.

Průzkum dále ukázal, že 13 % respondentů nečte důkladně smlouvy, které podepisují a 30 % smlouvu podepíše, přestože jí úplně nerozumí. Polovině všech dotázaných se už někdy stalo, že je prodávající nutil k podpisu smlouvy, kterou si předtím nestihli sami pozorně prostudovat (49 %) a 44 % se již někdy uvázalo smlouvou na delší období a následně toho litovalo.

Otázka: Míváte při podpisu spotřebitelské smlouvy strach, že jste přehlédli nějakou podmínku smlouvy, která vám může později zkomplikovat život?
Otázka: Míváte při podpisu spotřebitelské smlouvy strach, že jste přehlédli nějakou podmínku smlouvy, která vám může později zkomplikovat život?  


...zato chceme odměny za věrnost

Téměř polovina respondentů má ke svému operátorovi „citový vztah“, přičemž nejčastěji mají citovou vazbu ke svému operátorovi zákazníci Vodafonu.

Přestože je většina respondentů u svého operátora více než 5 let, převažuje u nich pocit, že si jich jako dlouhodobých zákazníků už nikdo nevšímá. Odměny za věrnost mobilnímu operátorovi by ocenilo 97 % zákazníků a výhodný věrnostní program by byl dokonce důvodem pro změnu operátora pro polovinu z nich.

Otázka: Jak dlouho jste u svého mobilního operátora?
Otázka: Jak dlouho jste u svého mobilního operátora?


Ženy rozumí nabídkám operátorů více než muži


Ženy

  • Ženy nejčastěji konzultují nákupy bankovních služeb (71 %) nebo pojištění (63 %)
  • Jen 35 % žen považuje nabídky mobilních operátorů za komplikované
    48 % žen už někdy naletělo na reklamštinu
  • Citový vztah k mobilnímu operátorovi je u žen častější (49 %)

Muži

  • Muži se nejčastěji radí, pokud si vybírají bankovní produkty (63 %) a nebo automobily (52 %)
  • 46 % mužů považuje nabídky mobilních operátorů za komplikované
  • 42 % mužů se přiznalo, že už někdy naletělo na reklamštinu
  • 46 % mužů uvedlo, že má ke svému mobilnímu operátorovi „citový vztah“

Jak je to “před“ a “po“ svatbě?

Před (svobodní)

  • Mají ke svému operátorovi blíže, 52 % uvedlo, že má ke svému mobilnímu operátorovi citový vztah.
  • Před podpisem spotřebitelské smlouvy jsou méně pozorní. Jen 84 % z nich si totiž smlouvu před podpisem pozorně přečte.
  • Častěji konzultují výběr zboží a služeb s někým zkušenějším (65 %).

Po (vdané a ženatí)

  • Věrnostní programy jsou pro ně důležitější, 53 % by kvůli výhodnému věrnostnímu programu neváhalo změnit mobilního operátora.
  • Milý personál je pro ně velmi důležitý, 90 % se díky příjemným prodavačům rádo vrátí do svého oblíbeného obchodu.
  • 50 % z nich už někdy naletělo na reklamštinu.


Ke svému operátorovi mají nejblíže mladí lidé

Věková skupina 15-24 let

  • Věrnostní programy jsou pro ně méně důležité.  Pouze 40 % kvůli výhodnému loajalitnímu programu přešlo k jinému operátorovi.
  • Mají ke svému operátorovi nejblíže. 57 % uvedlo, že má ke svému mobilnímu operátorovi citový vztah.
  • Spotřebitelské smlouvy jsou pro ně nesrozumitelné. Pouze 62 % z nich důkladně rozumí smlouvě, kterou podepisuje.
  • Výběr zboží nebo služeb často konzultují s někým zkušenějším (66 %). Jde především o bankovní služby (74 %) a pojištění (54 %).

Věková skupina 25-34 let

  • Pro 86 % jsou věrnostní programy a odměny velmi důležité.
  • 49 % připustilo, že by kvůli zajímavému věrnostnímu programu změnilo operátora.
  • Personál je pro ně důležitý, dokáže ovlivnit jejich celkový názor na značku (80 %).
  • Nutnost uvazovat se na delší dobu vadí 70 % dotazovaných.
  • Je mezi nimi nejvíce těch, kteří již v minulosti naletěli na reklamštinu a jiné triky (49 %).

Věková skupina 35-44 let

  • Věrnostní program je pro ně poměrně důležitý. 56 % by kvůli výhodnému věrnostnímu programu změnilo mobilního operátora.
  • Citový vztah má ke svému mobilnímu operátorovi jen 40 % dotázaných.
  • Nejvíce postrádají zájem firem o budování dlouhodobých vztahů se zákazníky (93 %).
  • 94 % považuje spotřebitelské smlouvy za zbytečně komplikované a nesrozumitelné.
  • Při podepisování smluv jsou nejpozornější. 92 % si smlouvu před podpisem nejprve důkladně přečte.

Věková skupina 45-54 let

  • Věrnostní programy jsou pro 87 % dotázaných  velmi důležité. 53 % by výhodný věrnostní program motivoval ke změně operátora.
  • Příjemný personál je pro ně velmi důležitý. 90 % se obvykle vrací do obchodu, kde k nim byli prodavači milí.
  • Možnost využívat zvýhodněné nabídky pouze po podpisu dlouhodobější smlouvy vadí  73 %.
  • Na reklamštinu a jiné triky příliš často nenaletí, zatím se to stalo jen 38 % z nich.
  • V nabídkách zboží a služeb na našem trhu se trochu ztrácí, pouze 37 % je považuje za přehledné a srozumitelné.

Základní informace o výzkumu
Kdo:
400 respondentů
Aktivní internetová populace
15-54 let
Uživatelé mobilních telefonů

Jak:
On-line průzkum

Kde:
ČR

Kdy:
21. 1. – 28. 1. 2008

 Nejzajímavější zjištění
  • Největší část zákazníků (60%) mobilních operátorů tvoří dlouhodobí zákazníci, kteří jsou u svého operátora déle než 5 let
  • Citový vztah má ke svému mobilnímu operátorovi 48 % dotázaných.
  • Takřka všichni (91 %) považují spotřebitelské smlouvy za zbytečně složité a nesrozumitelné.
  • Téměř 3/4 (73 %) považují reklamní triky za běžnou součást prodeje na českém trhu



 

Autor:
  • Nejčtenější

Neomezená data dává O2 ještě levněji než dříve. S odměnou jsou za hubičku

15. dubna 2024  7:02

Základní datově neomezený tarif za cenu nižší, než standardně stojí tarif s 12 GB dat? U O2 na...

Doma si natáhnete neviditelné kabely k internetu. Huawei ukázal inovace

17. dubna 2024

Huawei na každoroční roadshow ukázal v Praze své inovace pro letošní rok. Vedle průmyslových...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

K mobilu teď dostanete televizi zdarma a levnější jsou také iPhony

16. dubna 2024,  aktualizováno  10:12

Výrobci mobilních telefonů se už zase začínají předhánět ve výhodných nabídkách. Přímé slevy jsou...

Čínský smartphonový standard dorazil do Česka. Není co vytknout, ani cenu

17. dubna 2024  7:02

Motorola představila hned tři modely z top řady Edge. První se začne prodávat model Edge 50 Pro,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pošlete sportovní fotku a vyhrajte smartphone nebo dres Patrika Schicka

8. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 13:04

Zachyťte na fotografii sportovní moment a vyhrajte úplnou novinku, smartphone vivo V40 SE s bohatou...

Mají dost kompromisů, sem tam něco navíc. Nejlevnější mobily známých značek

19. dubna 2024

Výrobci telefonů mají zpravidla řešení i pro ty zákazníky, kteří potřebují co možná nejlevnější...

Pošlete sportovní fotku a vyhrajte smartphone nebo dres Patrika Schicka

8. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 13:04

Zachyťte na fotografii sportovní moment a vyhrajte úplnou novinku, smartphone vivo V40 SE s bohatou...

Tento podnik budou milovníci vína zbožňovat. Musí se ovšem vzdát mobilu

18. dubna 2024  12:33

Se zajímavým způsobem, jak strávníky přimět ke vzájemné komunikaci, přišel majitel restaurace v...

Ultra smartphone i odlehčená novinka. Motorola zahustila nabídku

18. dubna 2024

Společně s modelem Pro se na český trh chystají ještě další dvě novinky od Motoroly. Jednou je...

eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie
eMimino soutěží: Vyhrajte balíček v hodnotě 1 000 Kč z dm drogerie

Milovníci kosmetiky pozor! Tento týden soutěžíme o pět velkých balíčků v celkové hodnotě 5000 Kč. Zapojte se do soutěže a vyhrajte lákavý balíček...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...