Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mobilní operátoři mají potíže se systémy na podporu prodeje

Americkému AT&T Wireless nefungovalo callcentrum, databáze zákazníků a aktivace služeb. Britský Orange musel svým zákazníkům dobropisovat po 40 pencích. Maléry nelze vyloučit ani u nás

Na telekomunikačních trzích stále více zuří konkurence, objem přenosové kapacity i počet operátorů vykazují spíše přebytek a operátoři včetně mobilních proto nasazují všechny páky pro zachování co nejvyššího tržního podílu. Zákazníci mají tendenci střídat operátory (churn), služby jako IP konektivita či velkoobchodní prodej kapacity pro mezinárodní telefonní hovory jsou přitom komoditami a u pevných linek i mobilů napomáhá v některých zemích střídání operátorů i přenositelnost telefonních čísel. Počty zákazníků pevných i mobilních operátorů se zpravidla pohybují přinejmenším v milionech a operátoři jim nabízejí stále širší spektrum služeb. Obhospodařovat takové množství požadavků od zákazníků a analyzovat jejich ekonomické chování téměř v reálném čase není jednoduché, telekomunikační operátoři proto sází na počítačové systémy řízení vztahů se zákazníky (customer relationship management, CRM).

Odvrácenou stranou téže mince je zvýšená závislost na včasné a správné implementaci počítačového systému. V literatuře o informačních technologiích se běžně odhaduje, že pouze 40% projektů bývá zdárně dokončeno, na zbylých 60% připadají realizované projekty, se kterými zákazníci nemohou být zcela spokojeni, i krachy vyžadující nový start od nuly. Informační systémy jsou přitom poměrně drahé a kromě ceny hardware a software tvoří jejich významnou složku náklady na implementaci. Neúspěch při implememtaci systému CRM u amerického mobilního AT&T Wireless tvrdě pocítila část jeho zákazníků, kteří si tak nemohli u tohoto operátora aktivovat hlasové a datové služby v síti GSM. Britskému Orange se zatím potíže s implementací systému pro CRM, jeho uživatele však přišel draho svátek Halloween.

Společnost AT&T Wireless se rozhodla již v roce 2001 pořídit si sofistikované řešení pro CRM integrované s callcentrem, jako dodavatele si vybrala renomovanou firmu Siebel Systems, část systému si však AT&T vyvinula a integrovala sama. Prvního listopadu 2003 společnost AT&T přklopila svůj CRM na novou platformu a začaly problémy. Za normálních okolností by operátoři v callcentru měli k dispozici nový systém během několika minut, zákazníkům však trvalo i celé hodiny, než se k operátorům dovolali. Ani poté však zákazníci neměli vyhráno, na aktivaci služeb museli čekat celé dny. Operátoři navíc nemohli v systému pro CRM přistupovat k části databáze a trvalo šest týdnů, než byl systém vzkříšen.

Mobilní operátor Orange se rozhodl svým britským zákazníkům poslat vtipnou reklamu odkazující na svátek Halloween připadající na naše Dušičky. 210 tisícům svých zákazníků proto 26. října rozeslal reklamní MMS s tématikou Halloweenu nebo hodin jdoucích pozpátku. Výhody CRM se projevily ve snadném cílení kampaně, reklamu s Halloweenem obdrželo 170 tisíc zákazníků ve věku 18 až 29 let, reklamu s hodinami 40 tisíc zákazníků ve věku 30 až 35 let. Zároveň však Orange těmto zákazníkům strhl za odeslání MMS 40 pencí (cena byla stejná pro tarifní zákazníky i uživatele předplacených karet). Orange však byl schopen všem postiženým zákazníkům tuto částku dobropisovat a navíc jim zaslal omluvnou textovou zprávu (tentokrát jim ji neúčtoval).

Zmatek způsobený CRM nelze vyloučit ani u nás. Zejména poté, co v důsledku zvýšení DPH operátoři šachují se svými nabídkami. Krachy velkolepých projektů informačních jsme zažili i u nás, téměř legendou se stal neúspěšný projekt společnosti Unisys v České spořitelně, který skončil mezinárodní arbitráží a poté ještě u soudu.

  • Nejčtenější

Spotem s Trojanem na horách operátor popudil Poláky. Nerozuměli nadsázce

21. dubna 2024  8:01

Po dvojici Vojtěch Kotek a Lukáš Pavlásek, k níž později přibyl Jakub Kohák, vsadil T-Mobile ve...

Je to už spíš foťák s mobilem a opravdu se povedl. Test Xiaomi 14 Ultra

21. dubna 2024

Prémiový smartphone Xiaomi 14 Ultra působí mezi současnou nabídkou mobilů jako unikát. Jaký jiný...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Toto zařízení mělo nahradit mobily. V recenzích se mu vysmáli

23. dubna 2024

Novinka s názvem Humane AI Pin se zdála být převratným zařízením. V mnoha ohledech měla nahradit...

Vodafone měl výpadek, někteří zákazníci se nemohli dovolat

25. dubna 2024  10:03,  aktualizováno  10:15

Síť mobilního operátora Vodafone postihl ráno výpadek. Týkal se části zákazníků, kteří se nemohli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Operátoři zahušťují pokrytí Česka signálem 5G. Máte ho doma? Podívejte se

20. dubna 2024

Premium V červenci to budou již čtyři roky, co byla v Česku spuštěna první komerční 5G síť. Zatímco v...

Dětem neprodáváme. Britské děti si dost možná už smartphone nekoupí

27. dubna 2024

Premium Britští ministři zvažují přijetí zákona, který by omezoval prodej smartphonů. Jsou totiž...

Váš iPhone může být hacknut, varuje Apple uživatele v desítkách zemích

27. dubna 2024

Jednotlivci z řad uživatelů iPhonů z více než devadesáti zemí světa obdrželi ve středu 10. dubna od...

Úřad chce zatočit se spoofingem. Podezřelé hovory operátoři nespojí

26. dubna 2024  16:02

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) vydal novelu všeobecného opatření, která stanovuje nové podmínky,...

Hlasujte o nejlepší sportovní fotku. Vyberete tak vítěze smartphonu vivo

26. dubna 2024

Soutěž o úplnou novinku, smartphone vivo V40 SE s bohatou výbavou nebo podepsaný dres...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...