Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mobilní komunikace má již být především zábavou

aktualizováno 
Zábava v mobilních komunikacích – tak by se dal shrnout letošní CeBIT. Nové mobily představované na CeBITu byly plné funkcí, dodavatelé mobilních technologií si mnuli ruce, jak jejich řešení operátoři implementují do sítí, ale všichni se shodli na tom, že zákazníka více než technologie a funkce zajímá, k čemu mu to všechno bude a jak se tím bude bavit.

Pokud jste navštívili letošní CeBIT a hodnotili ho jenom podle povrchních dojmů, potom byl pro vás naprosto stejný jako ty předchozí – obrovský, plný gigantických stánků velkých firem, doplněných pidistánky neznámých firmiček, spousta nesrozumitelných technologií i šedivých krabic, které zřejmě umějí opravdu to, co se o nich píše v letácích. A to vše v kombinaci s tradičně špatným počasím, které ve vás vzbuzuje silné přesvědčení, že příští rok už vás tady nikdo neuvidí. Až se ale budete po dni stráveném na hannoverském výstavišti probírat sesbíranými materiály a uspořádávat si zážitky, možná si stejně jako my všimnete poměrně výrazného rozdílu oproti loňskému ročníku.

Zřetelné je to již při pohledu na mobilní telefony. Ještě loni se všichni výrobci předháněli v tom, kdo do svých high-techů dokáže dostat více technologií. Jak někdo loni neměl v mobilu GPRS a Bluetooth, začaly se šířit fámy, že je na tom firma špatně (paradoxně Nokia, která loni tyto technologie nezvládala, je na tom nyní ze všech výrobců mobilů nejlépe). Letos se producenti mobilů předháněli také – ale v tom, jestli je jejich zábavní mobil zábavnější než ty od konkurence. To, že bluetooth dodnes některé firmy pořádně neimplementovaly, nikomu skutečně nevadí. Problémem už je absence GPRS – bez něj totiž není možné plnohodnotně hrát hry na mobilu s někým jiným přes síť GSM či stahovat si nové hry nebo další úrovně do těch již vestavěných.

Přestože se nám mobilní telefony snažily vsugerovat, že s nimi se budeme bavit od rána do večera, objevilo se několik technologických výkřiků, ke kterým se všichni hlásili, ačkoliv ani nyní netuší, jestli k něčemu budou. Všichni výrobci na poli mobilních terminálů ohlásili modely podporující aplikace napsané v J2ME. Uživatelé si tak budou moci stahovat nové hry, aplikace a vůbec využívat svůj mobil "naplno". Nikdo ale nedokázal říct, jestli to oni zmiňovaní uživatelé budou skutečně dělat. Stejně jako nikdo nemá pořádnou představu o platbách za tyto aplikace.

To už je mnohem pravděpodobnější, že se ještě před spuštěním sítí UMTS prosadí multimediální zprávy MMS. Jenže i tady je spousta neznámých – pokud by totiž bylo možné díky kombinaci MMS/GPRS (a J2ME) dostat do mobilních telefonů v sítích GSM multimedia, lokalizaci polohy a elektronické obchodování, potom nebudou až tolik potřebné sítě UMTS a hlavně se nepodaří uživatele přesvědčit, aby začali používat novou síť. Jestli si myslíte, že UMTS znamená především rychlé datové přenosy, věřte, že tomu tak rozhodně není. Takže se operátoři budou snažit implementaci MMS do sítí GSM i přes odpor dodavatelů technologií oddalovat co nejvíce a budou urychlovat spuštění UMTS.

Protože výstavním halám věnovaným mobilním komunikacím dominovali výrobci mobilů, mohli jste mít pocit, že barevné displeje, barevný WAP, polyfonické melodie a MMS jsou přesně to, co se bude za pár měsíců používat. Výrobcům se nelze divit – prodeje mobilů stagnují a všichni už druhý rok po sobě opakují, že právě teď nastává okamžik, kdy uživatelé začnou masově obměňovat své mobily. A když už je k tomu nepřinutí nový design starých mobilů či několik mobilních hraček, potom by je mohli přesvědčit operátoři tím, že zavedou do sítí technologie, kvůli kterým bude potřeba koupit nový mobil.

Jenže operátoři mají dost svých starostí s tím, že jim neroste průměrná částka získaná od jednoho uživatele (ARPU). Trend je spíše opačný – mobil používá stále více sociálně slabších uživatelů, kteří nejsou limitováni svými potřebami, ale svým příjmem. I když je jasné, že na zábavu si každý najde prostředky i v těch nejtěžších časech. Proto se snaží uživatelům používání mobilních sítí co nejvíce zpříjemnit a vytáhnout z nich peníze prostřednictvím her či pohodlných aplikací – povětšinou přístupných prostřednictvím WAPu nebo SIM toolktiových aplikací. To je totiž pro ně jistým příjmem, pokud si uživatelé na tyto aplikace zvyknou. Nikoliv chvástání, jakou kdo má v síti technologii – to už dnes skutečně nikoho nezajímá.




Nejčtenější

Berte, dokud je. Mobil pro fajnšmekry po neúspěchu drasticky zlevnil

Essential PH-1

Keramické tělo, jeden z nejmodernějších procesorů, 128 GB vnitřní paměti a velký displej s tenkými rámečky a...

Zakázali reklamu s mobilem ve vodě. Spadl tam šikovně, hájí se výrobce

Zakázaná reklama na HTC U11

Ve Velké Británii zakázali reklamu na špičkové HTC U11 na základě pochybného zacházení s mobilem, se kterým...



Huawei P20 Pro má funkci, kterou výrobce tají. Je to záhada

Huawei P20 Pro premiéra

Jak ukázala rozborka nejnovějšího top modelu Huaweie P20 Pro, telefon má optickou stabilizaci u všech tří fotoaparátů....

Konkurenci poprvé ukazuje záda, Huawei P20 Pro je nejlepší smartphone

Huawei P20 Pro

Čínský Huawei si dal letos na nových modelech řady P20 opravdu záležet. Model P20 Pro chce být tím nejlepším...

Američtí teenageři se mohou z iPhonů zbláznit. A zájem roste

iPhone 8 Plus v Drážďanech

Ve Spojených státech je mezi mladými uživateli smartphonů enormní zájem o iPhony - v současnosti je vlastní 82 procent...

Další z rubriky

Který mobil bude mít jako první skládací displej? Bude to přetahovaná

Podle IHS Technology přijdou smartphony se skládacím displejem přibližně za rok.

Do závodu o první telefon se skládacím displejem se pravděpodobně zapojí firma Huawei. Ta chce předehnat Samsung, který...

Prodloužení penisu inzerovala reklama v dětských mobilních hrách

Reklama na pomůcku pro prodloužení penisu na stránkách Wish.com (cenzurováno)

Britská reklamní komise upozornila na závadné reklamy americké nákupní služby Wish, které se zobrazovaly v dětských...

Zakázali reklamu s mobilem ve vodě. Spadl tam šikovně, hájí se výrobce

Zakázaná reklama na HTC U11

Ve Velké Británii zakázali reklamu na špičkové HTC U11 na základě pochybného zacházení s mobilem, se kterým...



Najdete na iDNES.cz