Mobilní hudba je výhodná pro operátory i vydavatelství

  • 3
Po explozi pirátské hudby hledali vydavatelé nové cesty jak oslovit zájemce o populární hudbu. Našli je díky mobilním operátorům. O co jde u stahování hudby, proč to nejsou MP3 a kdy to bude u nás?

Hudba v mobilu je velké téma posledního půlroku. To, že telefon může být i jukebox, se nás Eurotel snaží přesvědčit už od února. T-Mobile s tím teprve začíná.  Současné trendy v mobilní komunikaci nahrávají nehlasovýcm službám. Jejich podíl rychle roste a stahování melodií je bez diskuse jedním z největších marketingových úspěchů operátorů  a jiných poskytovatelů obsahu.

Operátoři hledají další cesty, jak nám nám nabídnout další placené služby. Podobně natom jsou hudební vydavatelství, která v současné době bojují se svým největším nepřítelem – formátem MP3. Výsledek je nasnadě – spojením získají operátoři peníze a vydavatelství mají zaručenou ochranu autorských práv.

Hudební formáty v mobilech

Klasický formát pro komprimovanou hudbu je MP3, který však hudební vydavatelství nemají zrovna v lásce. Proto se pro mobilní hudbu vytvářejí formáty vlastní. Eurotel používá formát KOZ, který přehraje jen přehrávač microKOZm.

Proti tomu T-Mobile vytvořil s hudebními vydavatelstvími svůj formát OMA, který má podobné vlastnosti, ale není s KOZ kompatibilní.

Mobilní formáty se vyznačují tím, že se nedají přehrát na PC a proti MP3 mají ještě výhodu v lepší kompresi.

Základní myšlenkou tohoto spojení je vytvoření nového formátu hudby jen pro mobily, který by nebyl kompatibilní s hudbou na PC. Hudební spojenci tím zabijí dvě mouchy jednou ranou. Ochrání autorská práva svých umělců a ještě k tomu vydělají na jednotlivých písničkách. A není to nereálné, protože analytici z firmy Jupiter předpovídají, že v by trh se stahováním hudby mohl v roce 2008 dosáhnout objemu 5,8 miliardy eur. Pro srovnání, jen v loňském roce utratili zákazníci za vyzváněcí melodie 3,5 miliardy dolarů, což byla desetina celkového obratu hudebních vydavatelství.

Masivnímu rozšíření těchto služeb zatím brání vysoká cena telefonů, které tuto technologii zvládají. Aplikace pro přehrávání totiž vyžaduje operační systém Symbian nebo Microsoft Windows Mobile. V současné době je na trhu méně než deset takových kousků.

Samozřejmě, že by se časem měla nabídka rozšířit a zároveň klesnout jejich cena. T-Mobile předpokládá, že do půlky roku 2005 prodá milion takových přístrojů. S novými telefony pak přijdou na řadu i videoklipy a další multimediální obsah. Možnosti v tomto odvětví určitě umocní i nová síť UMTS, která už je také nadohled a přinese zrychlení datových přenosů a kvalitnější služby.

Čeští operátoři se připravují

V Česku s hudebním projektem přišel v únoru Eurotel. Stal se tak prvním evropským operátorem, který použil pro přehrávání aplikaci microKOZm od firmy Chaoticom. Díky tomuto kroku získal za svou službu Eurotel Jukebox prestižní ocenění v soutěži, pořádané asociací pro podporu rozvoje mobilní zábavy Mobile Enterteinment Forum (MEF). Tuto aplikaci používá například i Orange UK a Telenor Mobil.

Jako první firma, se kterou začal Eurotel spojovat své síly byla BMG, díky níž se dostal i k atraktivnímu obsahu ze soutěže Česko hledá SuperStar, nehledě nato, že byl sám partnerem pěveckého klání.  Po něm následovalo vydavatelství Warner Music. Během jara se na portálu Eurotel-live objevil speciál o SuperStar, v jehož rámci nabízel i první singl deseti finalistů, který byl na CD beznadějně vyprodán několik dnů po vydání.

T-Mobile těží ze své významnější pozice na světovém trhu, a tak uzavřel smlouvy s vydavatelstvími Sony, Universal a Warner Music. Ve spolupráci s nimi vytvořil vlastní hudební formát. Kromě toho budou nabízet písničky dva týdny před uvedení celého alba. T-Mobile svůj Jukebox zatím provozuje jen ve Velké Británii, ale v Česku by se měl rozjet na konci tohoto roku.

Oskar v dohledné době se stahováním hudby nepočítá. Podle mluvčího Petra Šindlera zatím čekají, až bude na trhu příznivější situace, které tuto kratochvíli umožňují. Zákazníci Oskara si tedy budou muset ještě počkat a doufat, že se hudební mobilní servery konkurenčních operátorů na trhu chytnou.

Jak se stahují a komprimují písničky?

Před samotným stažením si můžete poslechnout ukázku skladby a pak se teprve rozhodnout, zda si ji koupíte nebo ne. Hudba se stahuje přes GPRS, takže platíte nejen za písničku, ale i za její stahování.

Jak si stáhnout hudbu z Eurotelu

Samotná aplikace Jukebox Eurotel zabere v telefonu 711 kB, instalační soubor, který si můžete stáhnout z wapových stránek Eurotelu, je velký necelých 100 kB. Přímý odkaz získáte po odeslání sms s textem jukebox na telefonní číslo 999888.

 

Není to zas tak dramatické, protože speciální formát KOZ, ve kterém je hudba

šířena, dokáže písničku zkomprimovat až na 750 kB. To je čtyřikrát méně než u formátu mp3, při zachování stejné mp3 kvality zvuku. Hudební formát sdružení hudebních vydavatelství a T-Mobile, autoři pojmenovali zkratkou jako OMA (Open Mobile Alliance standard 1.0), komprimuje na 550 kB a má pro sebe svůj vlastní přehrávač.

Je jasné, že hudbu ve formátu KOZ si pustíte jen v přehrávači microKOZm, a tím pádem jenom v mobilu. Můžete si hudbu archivovat na PC, ale nemůžete si ji tam přehrávat. Tím se chrání autorská práva a vydavatelské domy mohou být spokojeny, jak zase jednou vyzrály nad hudebními piráty.

Otázkou je, jestli písnička, která vyjde na 40 až 56 korun je pro české zákazníky to pravé lákadlo. Británii nabízí T-Mobile songy za 1,5 libry a pro zbytek Evropy se plánuje jednotná cena 1,5 eura. Pro české zákazníky tedy není přepočet ceny zrovna ideální, zvlášť když už se na trhu pohybují telefony, přehrávající i mp3. Záporem MP3 telefonů je jediná, avšak překonatelná vlastnost, malá paměť. Ta se dá u nových přístrojů vyřešit nákupem paměťové karty s větší kapacitou.

Jak to vypadá ve světě?

Z výzkumu, který v Austrálii zkoumal uživatele mobilních telefonů, vyplynulo, že 11 procent z nich se zajímá o stahování hudby, audio zpravodajství nebo rozhovorů. Operátoři tuto službu cílí především na mladé zákazníky, kteří jsou na tom finančně lépe, aby si tento luxus mohli dovolit. V Americe si v roce 2003 zakoupilo data v ceně do dvou dolarů přes celá pětina zákazníků. Mezi nejstahovanější soubory patřila samozřejmě hudba.

Podle údajů asociace IFPI, která sdružuje nahrávací společnosti, dosáhly loňské tržby z hudebním průmyslu přes 35 miliard dolarů. O takový finanční koláč by se operátoři s nahrávacími společnostmi určitě rádi rozdělili.

Budoucnost placeného obsahu?

Podle současných vyjádření operátorů už nebude dlouho trvat, a přes mobil si brzy budeme moci koupit všechno.  K podobnému kroku směřuje i internet. Český Telecom na svém portálu určeném především ADSL uživatelům také poskytuje placený obsah. Stejně jako Eurotel uzavřel smlouvu s BMG a k tomu ještě nabízí ke stažení plno filmů v DVD kvalitě za cenu, kterou byste za domácí podívanou dali v půjčovně.

Nehledě nato, že vydavatelské společnosti takovouto spolupráci jen vítají, protože tím nepřicházejí o peníze v podobě pirátských kopií. V oblasti mobilní hudby by se možná dalo mírně zlevnit, protože stahování jednotlivých písniček z jednoho vás nakonec vyjde dráž než samotné CD.

Budete si stahovat hudbu do svého nového mobilního telefonu?