Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mobilní e-mail – spasitel datového provozu

aktualizováno 
Vyspělí mobilní operátoři v Jižní Koreji nevydělávají ve svých 2,5G sítích na přenosu multimédií, ale na… obyčejných e-mailech odesílaných z mobilů a mobily přijímaných. A o zisk se ještě dělí s e-mailovými webovými portály. Jak to dělají?

Studie společnosti Strand Consult prokázala, že nejužívanější aplikací na korejském mobilním trhu, který je někdy nazýván „oknem do sítí 3G“,  je překvapivě e-mail, tedy prostá komunikace textem.

Písmenka jsou lepší než obrázky!

Služby korejských mobilních sítí jsou oproti evropským o tři až pět let napřed. Zdálo by se, že je obrovská škoda, když uživatelé, kteří mají k dispozici mobily s Javou a rychlými barevnými displeji, užívají své telefony k prosté textové komunikaci pomocí e-mailu. Je zde ale dost dobrých důvodů, proč tomu tak je. A také je zde dost důkazů o tom, že je to výhodné pro korejské operátory: jejich celkové zisky i ARPU (průměrný zisk na zákazníka) neustále rostou právě díky mobilnímu mailovému provozu. Na výnosu z tohoto druhu datových služeb se podílejí i zaběhnuté internetové portály, které odesílání mailů na mobilní telefony nabízejí.

Textovky jsou oblíbeným způsobem komunikace, jenže e-mail je více rozšířený – používají ho i starší lidé – a navíc všestrannější. E-mailové aplikace samozřejmě znají i uživatelé stávajících 2G sítí; tedy znají WAPové prohlížeče, které jsou nástrojem pro přístup k poště, znají ovšem i těžkopádné prostředí prohlížečů a ceny za připojení na WAP. E-mail stejně jako řada dalších aplikací provozovaných přes WAP nezaznamenal větší úspěch.

E-mail neboli Pošta

Proč je pro Korejce e-mail ta nejoblíbenější služba? V 2,5G sítích je datový přenos velmi rychlý, z mailového provozu těží i internetové portály, uživatel platí pouze za množství dat, nikoliv za dobu strávenou přijímáním a odesíláním mailů. A především: e-mailové aplikace mají uživatelé přímo ve svém telefonu. Korejští operátoři totiž nabízejí stažení univerzálního e-mailového klienta, kterého může využívat každý mobil vybavený Javou (díky prostředí virtual machine) – klienta tedy může nahrát většina typů používaných mobilů. V graficky příjemné poštovní aplikaci uživatel libovolně dlouho píše svůj mail, poté se připojí, odešle své texty a přijme nové. Ty si přečte opět v offline režimu.

S masovým používáním mobilního mailu přišlo také výrazné snížení cen za tuto službu – oproti WAPu klesla cena odeslání jednoho mailu o 80 % a cena za jehu přijmutí o 40 %. Jakým způsobem z tohoto provozu těží webové portály?

Kolik za to?

Uživatel si nejprve stáhne e-mailovou aplikaci – za ni samotnou neplatí, platí pouze za přijatá data (0,5 $, asi 15 Kč). Tato platba směřuje přímo k mobilnímu operátorovi. Za datové přenosy textu se dříve platilo 0,002 $ (asi 6 h) za paket (512 bytů). Operátoři a provozovatelé e-mailových portálů se dohodli, že cena se zdvojnásobí (0,004 $ za paket, 12 h) a z částky, o niž byla cena navýšena, připadne provozovatelům webových portálů 90 %. E-mail má průměrně 3 kB, provozovatel portálu na jednom odeslaném mailu vydělá okolo jednoho centu (30 h). Operátor vydělá o něco víc za přenos tohoto souboru. Jeden z největších korejských webových portálů má 15 milionů uživatelů – jakmile tito lidé začnou užívat mobilní e-maily na svých telefonech, dojdeme k neuvěřitelným ziskům na straně provozovatelů i na straně operátorů.

Předchozí počítání bylo jen spekulací. Skutečností ovšem je, že většina ze tří milionů uživatelů sítě, která umožňuje stahování mailového klienta skrze prostředí Virtual Machine, e-mail pravidelně používá (jeden člověk průměrně přijme pět e-mailů denně a jeden odešle). Dříve nepoužíval WAP pro mailování téměř nikdo…

Operátoři navíc diferenciovali ceny za datové přenosy; e-mail je levnější než přenos multimédií, ale zase je dražší než jiné textové přenosy, svůj díl z ceny si totiž berou e-mailové portály. E-mail se tak stal službou, která povzbuzuje uživatele ke stahování a hlavně užívání dalších dostupných aplikací.

Kdopak by se 3G bál…

Evropští operátoři spustili datové služby GPRS, chybí jim však dostatek mobilů, na kterých je možné používat mobilní e-mail, a nemají také obchodní modely a diferenciace cen, které by oživily a především zvýhodnily datový provoz. Korea dokázala, že strach evropských operátorů ze ztrát na datových přenosech v sítích 2,5 a 3G je nepodložený. Je třeba se poučit z mechanismů, které spolehlivě fungují v zemi, kde jsou mobilní komunikace o několik let před námi.





Nejčtenější

Ilustrační snímek
Geniální iPhonová finta. Odvezl si telefony za milion a čtvrt

Neobvyklou krádež řeší od 14. září newyorská policie. Pátrá po identitě muže, který si ze značkové prodejny Applu odvezl tři krabice plné iPhonů. Vydal mu je...  celý článek

Nokia 9
Skvělý start, hodnotí analytici návrat Nokie na trh

Návrat značky Nokia na trh byl doprovázen řadou analýz, které předpovídaly úspěch, nebo naopak krach. Nakonec to vypadá, že se návrat legendární značky může...  celý článek

Ilustrační snímek
Dovolená v Egyptě je vyšla draho. Operátor chtěl téměř 80 tisíc

Deset srpnových dní strávených v Egyptě se britskému páru výrazně prodražilo. Důvodem nebyly ovšem neplánované výdaje v místě pobytu, překvapení přišlo až po...  celý článek

ZTE Axon M
Výjimečný rozevírací smartphone je tu, ale konstrukce je zvláštní

Na rozkládací smartphony s ohebnými displeji se čeká už nějaký ten pátek. Nové ZTE Axon M sice přináší rozevírací koncepci, ovšem ohebný displej nemá. To...  celý článek

Fronty jsou typické také pro prodejny firmy Apple ve chvílích, kdy startuje...
Reklamní průmysl zuří. Apple přestal sdílet historii prohlížení uživatelů

Při příležitosti aktualizace operačního systému a vyhledávače Safari udělala minulý měsíc společnost Apple důležitý krok k ochraně soukromí uživatelů....  celý článek

Další z rubriky

Microsoft Lumia 950 a 950 XL
Microsoft konečně přiznal, že jsou Windows na mobilech mrtvá

Viceprezident Microsoftu v sérii příspěvků na Twitteru potvrdil konec mobilních Windows. Softwarový gigant už nějakou dobu nemá v přípravě žádné hardwarové ani...  celý článek

Úvod do nové webové aplikace Google Photos
Prahli po exkluzivních tapetách, získali neomezené úložiště u Googlu

Možnost ukládat bezplatně neomezené množství fotografií a videí v plném rozlišení na Google Photos je výsadou uživatelů referenčních smartphonů společnosti...  celý článek

Nahradí otisky prstů skener obličeje?
Měla to být největší inovace roku, ale nezvládl ji ani Apple

Dlouhé měsíce se o ní mluvilo, měl ji mít Samsung S8, pak to měla být klíčová vlastnost nového iPhonu. Jestliže výrobci už umí displeje zahnout a roztáhnout...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.