Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mobilní e-mail – spasitel datového provozu

aktualizováno 
Vyspělí mobilní operátoři v Jižní Koreji nevydělávají ve svých 2,5G sítích na přenosu multimédií, ale na… obyčejných e-mailech odesílaných z mobilů a mobily přijímaných. A o zisk se ještě dělí s e-mailovými webovými portály. Jak to dělají?

Studie společnosti Strand Consult prokázala, že nejužívanější aplikací na korejském mobilním trhu, který je někdy nazýván „oknem do sítí 3G“,  je překvapivě e-mail, tedy prostá komunikace textem.

Písmenka jsou lepší než obrázky!

Služby korejských mobilních sítí jsou oproti evropským o tři až pět let napřed. Zdálo by se, že je obrovská škoda, když uživatelé, kteří mají k dispozici mobily s Javou a rychlými barevnými displeji, užívají své telefony k prosté textové komunikaci pomocí e-mailu. Je zde ale dost dobrých důvodů, proč tomu tak je. A také je zde dost důkazů o tom, že je to výhodné pro korejské operátory: jejich celkové zisky i ARPU (průměrný zisk na zákazníka) neustále rostou právě díky mobilnímu mailovému provozu. Na výnosu z tohoto druhu datových služeb se podílejí i zaběhnuté internetové portály, které odesílání mailů na mobilní telefony nabízejí.

Textovky jsou oblíbeným způsobem komunikace, jenže e-mail je více rozšířený – používají ho i starší lidé – a navíc všestrannější. E-mailové aplikace samozřejmě znají i uživatelé stávajících 2G sítí; tedy znají WAPové prohlížeče, které jsou nástrojem pro přístup k poště, znají ovšem i těžkopádné prostředí prohlížečů a ceny za připojení na WAP. E-mail stejně jako řada dalších aplikací provozovaných přes WAP nezaznamenal větší úspěch.

E-mail neboli Pošta

Proč je pro Korejce e-mail ta nejoblíbenější služba? V 2,5G sítích je datový přenos velmi rychlý, z mailového provozu těží i internetové portály, uživatel platí pouze za množství dat, nikoliv za dobu strávenou přijímáním a odesíláním mailů. A především: e-mailové aplikace mají uživatelé přímo ve svém telefonu. Korejští operátoři totiž nabízejí stažení univerzálního e-mailového klienta, kterého může využívat každý mobil vybavený Javou (díky prostředí virtual machine) – klienta tedy může nahrát většina typů používaných mobilů. V graficky příjemné poštovní aplikaci uživatel libovolně dlouho píše svůj mail, poté se připojí, odešle své texty a přijme nové. Ty si přečte opět v offline režimu.

S masovým používáním mobilního mailu přišlo také výrazné snížení cen za tuto službu – oproti WAPu klesla cena odeslání jednoho mailu o 80 % a cena za jehu přijmutí o 40 %. Jakým způsobem z tohoto provozu těží webové portály?

Kolik za to?

Uživatel si nejprve stáhne e-mailovou aplikaci – za ni samotnou neplatí, platí pouze za přijatá data (0,5 $, asi 15 Kč). Tato platba směřuje přímo k mobilnímu operátorovi. Za datové přenosy textu se dříve platilo 0,002 $ (asi 6 h) za paket (512 bytů). Operátoři a provozovatelé e-mailových portálů se dohodli, že cena se zdvojnásobí (0,004 $ za paket, 12 h) a z částky, o niž byla cena navýšena, připadne provozovatelům webových portálů 90 %. E-mail má průměrně 3 kB, provozovatel portálu na jednom odeslaném mailu vydělá okolo jednoho centu (30 h). Operátor vydělá o něco víc za přenos tohoto souboru. Jeden z největších korejských webových portálů má 15 milionů uživatelů – jakmile tito lidé začnou užívat mobilní e-maily na svých telefonech, dojdeme k neuvěřitelným ziskům na straně provozovatelů i na straně operátorů.

Předchozí počítání bylo jen spekulací. Skutečností ovšem je, že většina ze tří milionů uživatelů sítě, která umožňuje stahování mailového klienta skrze prostředí Virtual Machine, e-mail pravidelně používá (jeden člověk průměrně přijme pět e-mailů denně a jeden odešle). Dříve nepoužíval WAP pro mailování téměř nikdo…

Operátoři navíc diferenciovali ceny za datové přenosy; e-mail je levnější než přenos multimédií, ale zase je dražší než jiné textové přenosy, svůj díl z ceny si totiž berou e-mailové portály. E-mail se tak stal službou, která povzbuzuje uživatele ke stahování a hlavně užívání dalších dostupných aplikací.

Kdopak by se 3G bál…

Evropští operátoři spustili datové služby GPRS, chybí jim však dostatek mobilů, na kterých je možné používat mobilní e-mail, a nemají také obchodní modely a diferenciace cen, které by oživily a především zvýhodnily datový provoz. Korea dokázala, že strach evropských operátorů ze ztrát na datových přenosech v sítích 2,5 a 3G je nepodložený. Je třeba se poučit z mechanismů, které spolehlivě fungují v zemi, kde jsou mobilní komunikace o několik let před námi.




Nejčtenější

Berte, dokud je. Mobil pro fajnšmekry po neúspěchu drasticky zlevnil

Essential PH-1

Keramické tělo, jeden z nejmodernějších procesorů, 128 GB vnitřní paměti a velký displej s tenkými rámečky a...

Konkurenci poprvé ukazuje záda, Huawei P20 Pro je nejlepší smartphone

Huawei P20 Pro

Čínský Huawei si dal letos na nových modelech řady P20 opravdu záležet. Model P20 Pro chce být tím nejlepším...



Drsná metoda autoškoly, žáci museli položit své mobily na silnici

Neobvyklý způsob učení parkování v čínské autoškole

V čínské autoškole vymysleli originální způsob, jak naučit studenty velmi opatrně zaparkovat. Na čáry vyhrazené pro...

Američtí teenageři se mohou z iPhonů zbláznit. A zájem roste

iPhone 8 Plus v Drážďanech

Ve Spojených státech je mezi mladými uživateli smartphonů enormní zájem o iPhony - v současnosti je vlastní 82 procent...

Nejnovější smartphone od Samsungu se nedokáže připojit k internetu

Samsung Galaxy J2 Pro ve verzi bez internetu

Samsung připravil smartphone, který by u nás ocenili možná jen senioři. Případně ti, kteří se obávají možného zneužití...

Další z rubriky

Přiblížil se konec smartphonů ZTE? Mohou přijít o Android

Výjimečný skládací smartphone ZTE Axon M. I ten využívá procesor americké...

Huawei a ZTE to v USA nemají jednoduché. Prvního tam Američané nechtějí kvůli obavám ze špionáže, druhý výrobce nyní...

Přímá linka do záhrobí. Z tohoto telefonu se volá pouze mrtvým

Telefonní budka v japonském Otsuchi

Pozůstalí po obětech ničivého zemětřesení a tsunami z roku 2011, které tehdy zasáhlo pobřeží Japonska, se vyrovnávají...

Který mobil bude mít jako první skládací displej? Bude to přetahovaná

Podle IHS Technology přijdou smartphony se skládacím displejem přibližně za rok.

Do závodu o první telefon se skládacím displejem se pravděpodobně zapojí firma Huawei. Ta chce předehnat Samsung, který...



Najdete na iDNES.cz