Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mobilní e-mail – spasitel datového provozu

aktualizováno 
Vyspělí mobilní operátoři v Jižní Koreji nevydělávají ve svých 2,5G sítích na přenosu multimédií, ale na… obyčejných e-mailech odesílaných z mobilů a mobily přijímaných. A o zisk se ještě dělí s e-mailovými webovými portály. Jak to dělají?

Studie společnosti Strand Consult prokázala, že nejužívanější aplikací na korejském mobilním trhu, který je někdy nazýván „oknem do sítí 3G“,  je překvapivě e-mail, tedy prostá komunikace textem.

Písmenka jsou lepší než obrázky!

Služby korejských mobilních sítí jsou oproti evropským o tři až pět let napřed. Zdálo by se, že je obrovská škoda, když uživatelé, kteří mají k dispozici mobily s Javou a rychlými barevnými displeji, užívají své telefony k prosté textové komunikaci pomocí e-mailu. Je zde ale dost dobrých důvodů, proč tomu tak je. A také je zde dost důkazů o tom, že je to výhodné pro korejské operátory: jejich celkové zisky i ARPU (průměrný zisk na zákazníka) neustále rostou právě díky mobilnímu mailovému provozu. Na výnosu z tohoto druhu datových služeb se podílejí i zaběhnuté internetové portály, které odesílání mailů na mobilní telefony nabízejí.

Textovky jsou oblíbeným způsobem komunikace, jenže e-mail je více rozšířený – používají ho i starší lidé – a navíc všestrannější. E-mailové aplikace samozřejmě znají i uživatelé stávajících 2G sítí; tedy znají WAPové prohlížeče, které jsou nástrojem pro přístup k poště, znají ovšem i těžkopádné prostředí prohlížečů a ceny za připojení na WAP. E-mail stejně jako řada dalších aplikací provozovaných přes WAP nezaznamenal větší úspěch.

E-mail neboli Pošta

Proč je pro Korejce e-mail ta nejoblíbenější služba? V 2,5G sítích je datový přenos velmi rychlý, z mailového provozu těží i internetové portály, uživatel platí pouze za množství dat, nikoliv za dobu strávenou přijímáním a odesíláním mailů. A především: e-mailové aplikace mají uživatelé přímo ve svém telefonu. Korejští operátoři totiž nabízejí stažení univerzálního e-mailového klienta, kterého může využívat každý mobil vybavený Javou (díky prostředí virtual machine) – klienta tedy může nahrát většina typů používaných mobilů. V graficky příjemné poštovní aplikaci uživatel libovolně dlouho píše svůj mail, poté se připojí, odešle své texty a přijme nové. Ty si přečte opět v offline režimu.

S masovým používáním mobilního mailu přišlo také výrazné snížení cen za tuto službu – oproti WAPu klesla cena odeslání jednoho mailu o 80 % a cena za jehu přijmutí o 40 %. Jakým způsobem z tohoto provozu těží webové portály?

Kolik za to?

Uživatel si nejprve stáhne e-mailovou aplikaci – za ni samotnou neplatí, platí pouze za přijatá data (0,5 $, asi 15 Kč). Tato platba směřuje přímo k mobilnímu operátorovi. Za datové přenosy textu se dříve platilo 0,002 $ (asi 6 h) za paket (512 bytů). Operátoři a provozovatelé e-mailových portálů se dohodli, že cena se zdvojnásobí (0,004 $ za paket, 12 h) a z částky, o niž byla cena navýšena, připadne provozovatelům webových portálů 90 %. E-mail má průměrně 3 kB, provozovatel portálu na jednom odeslaném mailu vydělá okolo jednoho centu (30 h). Operátor vydělá o něco víc za přenos tohoto souboru. Jeden z největších korejských webových portálů má 15 milionů uživatelů – jakmile tito lidé začnou užívat mobilní e-maily na svých telefonech, dojdeme k neuvěřitelným ziskům na straně provozovatelů i na straně operátorů.

Předchozí počítání bylo jen spekulací. Skutečností ovšem je, že většina ze tří milionů uživatelů sítě, která umožňuje stahování mailového klienta skrze prostředí Virtual Machine, e-mail pravidelně používá (jeden člověk průměrně přijme pět e-mailů denně a jeden odešle). Dříve nepoužíval WAP pro mailování téměř nikdo…

Operátoři navíc diferenciovali ceny za datové přenosy; e-mail je levnější než přenos multimédií, ale zase je dražší než jiné textové přenosy, svůj díl z ceny si totiž berou e-mailové portály. E-mail se tak stal službou, která povzbuzuje uživatele ke stahování a hlavně užívání dalších dostupných aplikací.

Kdopak by se 3G bál…

Evropští operátoři spustili datové služby GPRS, chybí jim však dostatek mobilů, na kterých je možné používat mobilní e-mail, a nemají také obchodní modely a diferenciace cen, které by oživily a především zvýhodnily datový provoz. Korea dokázala, že strach evropských operátorů ze ztrát na datových přenosech v sítích 2,5 a 3G je nepodložený. Je třeba se poučit z mechanismů, které spolehlivě fungují v zemi, kde jsou mobilní komunikace o několik let před námi.



Nejčtenější

Stáhli si nahrávač hovorů, teď jim útočníci mohou vysát bankovní účty

Ilustrační snímek

Aplikace pro nahrávání hovorů QRecorder může být po aktualizaci zavirovaná. Útočník se tak může dostat k bankovním...

Takto vypadá boj o zákazníky: pětkrát více dat a úhrada smluvní pokuty

Slovenský operátor O2 navýšil základní data u vybraných tarifů

Od revoluce v roce 2013 zažívá český mobilní trh spíše menší otřesy, zákazníci operátorů toužící po neomezeném tarifu s...



Huawei se směje Applu. Lidem ve frontě na iPhony rozdával občerstvení

Huawei rozdával čekajícím ve frontě na nové iPhony džus a nabíjel jejich...

Minulý pátek se zájemci o nové iPhony tradičně postavili do front, aby mohli mít nový smartphone mezi prvními. Toho...

Za hodně peněz hodně muziky. Recenze vrcholného iPhonu XS Max

iPhone XS Max

Apple slavil v loňském roce výročí deseti let od uvedení svého prvního smartphonu. Proto připravil zcela nový přístroj,...

Konkurence se trefuje do „předražených“ nových iPhonů

Všechny tyto produkty Xiaomi stojí stejně, jako nový model iPhone XR

Na vysoké ceny novinek od Applu reagovali konkurenti poněkud posměšnými nabídkami. Ukazují v nich, co všechno z jejich...

Další z rubriky

Huawei se směje Applu. Lidem ve frontě na iPhony rozdával občerstvení

Huawei rozdával čekajícím ve frontě na nové iPhony džus a nabíjel jejich...

Minulý pátek se zájemci o nové iPhony tradičně postavili do front, aby mohli mít nový smartphone mezi prvními. Toho...

Smartphonová válka přinese bláznivý říjen. Tyto novinky budou stát za to

Podoba Huawei Mate 20 Pro

Na rozdíl od předchozích let bude podzim bohatý na novinky. Na trhu panuje válka, a tak výrobci musí představovat nové...

Honor chrlí nové modely. Evropskou premiéru v Praze bude mít fotomobil 8X

Honor 8X

Čínský výrobce Honor vytrvale zásobuje střední střídu novými modely, a zatímco se letní novinky ještě ani nestihly v...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz