Výpadky signálu jsou v Brazílii na denním pořádku. Ilustrační snímek

Výpadky signálu jsou v Brazílii na denním pořádku. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Brazilci si stěžovali na operátory, proto jim úřad zatrhl nové smlouvy

  • 11
Brazílie se dlouhodobě potýká s nedostatečně kvalitními službami mobilních operátorů. Ti stížnosti svých zákazníků dlouhodobě ignorovali. Tamní telekomunikační úřad proto vydal pro operátory zákaz uzavírání nových smluv, aby zjednal nápravu. A Brazilci slaví.

Čtvrtek 19. července byl pro Brazilce malým vítězstvím. Právě v tento den vydala Telekomunikační národní agentura Anatel třicetidenní zákaz uzavírání nových zákaznických smluv. Od 23. července se jím musí řídit tři ze čtyř brazilských operátorů: TIM Participações SA (TIM Brasil), Oi SA a America Movil SAB's Claro. Dohromady kontrolují přibližně 70 procent brazilského mobilního trhu.

K prvnímu čtvrtletí 2012 bylo v Brazílii, v níž žije přibližně 200 milionů obyvatel, více než 255 milionů aktivních mobilních čísel. Prezident Anatelu Joao Rezende připustil, že vydaný zákaz je sice přísným, avšak nutným řešením. Informoval o tom portál Bloomberg.

Největšího postihu se dočkal operátor TIM Brasil, který nesmí nové smlouvy uzavírat ve více jak dvou třetinách brazilských států. Celkem se tak zákaz dotýká 18 států, přičemž Brazilskou federativní republiku tvoří 26 států a jeden federální distrikt.

Operátor Claro čelí zákazu v pěti státech a Oi ve třech. Zákaz se nedotkl pouze největšího brazilského operátora Vivo. Není tak divu, že se 20. července snažil TIM Brasil zákaz napadnout u federálního soudu. Ale neuspěl.

Jeho zákazníci si dlouhodobě stěžovali především na opakované přerušování hovorů v důsledku špatného signálu. Brazilcům vadí také špatná péče o klienty, chyby na vyúčtování a nevyhovující servis na prodejnách a zákaznických linkách.

TIM Brasil se stal terčem posměšků svých zákazníků.

Operátor se od zákazníků dočkal řady posměšků. Na Facebooku byla založena také skupina TIM bez signálu (TIM sem sinal), která má přes 1200 fanoušků z řad nespokojených zákazníků.

Po sociálních sítích koluje například fotografie s herečkami Soniou Braga a Julianou Paes, představitelkami hlavní role v seriálu Gabriela v původním, potažmo v moderním pojetí. Klasickou scénu ze střechy domu doplňuje zvolání "Konečně mám signál TIM!".

Přes 1,6 milionu zhlédnutí má na portálu YouTube video herce a komika Fabia Porchata. Snaží se v něm přes zákaznickou linku vypovědět smlouvu. Portugalsky nemusíte rozumět ani slovo, ale přesto pochopíte, že i házení hrachu na zeď by dávalo větší naději na úspěch. Modrý "nátěr" pak odkazuje na reklamy, v nichž brazilský operátor vsadil na experimentální umělecké uskupení Blue Man Group.

Trest nemusí být trestem

TIM Brasil dlouhodobě ignoroval stížnosti svých zákazníků. "Nastal čas, kdy tak již činit nebude," uvedl 19. července v rozhovoru pro noviny Folha de Sao Paulo brazilský ministr pro komunikace Paulo Bernardo. Mimo jiné zmínil, že situace byla již neudržitelná a lidé jej často zastavovali se stížnostmi i přímo na ulici. I sám Bernardo, který využívá služeb TIM Brasil, si po svém návratu ze zahraniční cesty stěžoval na nefunkční síť 3G.

Podle ministra Bernarda je třicetidenní zákaz pro operátory zároveň lhůtou k předložení plánů ke zlepšení svých služeb. To platí i pro největšího operátora Vivo, kterého se zákaz přímo nedotkl. Plány pak posoudí technický týmu Anatelu.

Bernard zároveň připustil, že v závislosti na rychlosti, s níž brazilští operátoři návrhy předloží, by mohlo dojít ke zkrácení lhůty zákazu na 15 dní. Poruší-li některý z operátorů toto omezení, může mu být úřadem uložena pokuta ve výši 200 tisíc brazilských realů (přibližně 2 miliony korun).

Metoda, kterou Anatel zvolil, se však nemusí setkat s takovým úspěchem, jak bylo zpočátku zamýšleno. Jelikož zákaz neplatí na celém území Brazílie, mohou operátoři rekrutovat nové zákazníky v těch státech, na něž se v jejich případě zákaz nevztahuje.