Trh se smartphony v Česku je specifický, například Microsoftu se zde daří...

Trh se smartphony v Česku je specifický, například Microsoftu se zde daří násobně lépe než jinde ve světě. | foto: Profimedia.cz

Komentář: Kdyby svět miloval Lumie jako Češi, tak by bylo Microsoftu hej

  • 249
Kometou českého trhu je Lenovo, které dává český trh za příklad jiným pobočkám. Překvapivě výborně se zde daří i Microsoftu, který jinak celosvětově paběrkuje. Propadákem posledního roku je HTC.

Prodeje mobilů či smartphonů jsou v Česku neveřejné. Přesná čísla se prostě nedozvíte. Není to jako u aut, kde jsou pravidelné statistiky zveřejňované i na měsíční bázi. Přesto se na některých internetových stránkách data prodejů smartphonů za loňský rok objevila. Data jsme zkusili ověřit u prodejců, výrobců a operátorů. A zde jsou výsledky.

Dobrou zprávou je, že prodeje smartphonů meziročně stouply asi o 30 procent. Což je mnohem vyšší dynamika růstu než kolik zažívá celosvětový trh.

Celkem se v Česku loni prodalo okolo 2,3 milionů přístrojů. Otázkou je, kolik jich opravdu zůstalo na českém trhu a kolik se jich přes prostředníky dostalo na další trhy (Apple by mohl s kdysi výhodnými cenami v Česku vyprávět). Takzvané reexporty byly v předchozích letech poměrně oblíbenou disciplínou (což platí i pro auta - více zde). Podle prodejců se však množství reexportů postupně snižuje.

Jedničkou na trhu je Samsung, ale podíl mu mírně klesá, za což může značná rozdrobenost trhu, kde působí desítky menších značek, především čínské provenience.

Hned druhé místo je velkým překvapením. Lenovo na trhu působí rok a půl a hned se prodralo na druhé místo. Přitom ve světě se Lenovu loni nedařilo a z předních pozic padalo směrem dolů. Jenže v Česku má značka díky počítačům dobrý zvuk a hlavně je silná v segmentu nižší střední třídy, která je zákazníky nejpožadovanější. Ostatně, poměrně dobře se v Česku daří i dvěma dalším počítačovým značkám Aceru a Asusu, které jsou globálně daleko za první desítkou.

A ještě jedno velké překvapení. Češi budou patřit k největším fanouškům Lumií. Smartphony od Microsoftu jsou celosvětově na pokraji vyhynutí, ke konci loňského roku měly podíl na trhu okolo jediného procenta (více zde). Nikoliv však v Česku, zde se Microsoftu daří s podílem okolo šesti procent. Což je skvělý výsledek.

Naopak mezi propadáky lze řadit HTC. Tomu se ale nedaří celosvětově a český trh to v podstatě kopíruje. Hůř než celosvětově je na tom v Česku Alcatel, který podobně jako HTC meziročně poklesl.

Pro někoho může být překvapením velmi slušné prodeje Applu. Sice není na českém trhu dvojkou jako celosvětově, ale s ohledem na neexistenci dotací u operátorů, což je leckde v zahraničí běžné a zvyšuje to prodeje drahých přístrojů, jsou výsledky Applu velmi dobré. Zhruba 150 000 prodaných přístrojů je solidní číslo, když vezmeme v potaz, že průměrná cena bude vyšší než 20 000 korun.

První pětka českého trhu tak vypadá následovně:

  1. Samsung
  2. Lenovo
  3. Huawei
  4. Apple
  5. Microsoft

Pokud byste mezi první patnáckou hledali úspěšné čínské značky jako třeba Xiaomi, tak je v Česku nenajdete. Naopak je zde Aligator, Sencor nebo Prestigio. Tedy výrobci, kteří si nechávají přístroje vyrábět v Číně, ale prodávají je pod svými lokálními značkami.

Český trh je prostě specifický, respektive je na něm vidět, že celosvětová čísla se dělají na trzích, které jsou od nás daleko a značky jako Xiaomi, Coolpad, Oppo, Vivo a další nahrazují výše zmíněné lokální značky. Úspěch Lenova a Microsoftu pak ukazuje, že když se s trhem dobře pracuje, mohou být výsledky lepší než v globálním měřítku. Především u Microsoftu pak mohou být návodem, jak přežít.