Ministerstvo financí nedávno vydalo na svých stránkách „Stanovisko Ministerstva financí k pořádání soutěží o ceny pomocí SMS“, v němž výslovně uvádí, že SMS soutěže, kde „výherce navíc vybírán na základě principu vyhrává každá x – tá správná odpověď, je naplněn znak charakterizující hry, k jejichž provozování je třeba povolení podle zákona, neboť o výhře nebo prohře rozhoduje náhoda, resp. náhodný výběr výherce.
Zdroj: Stanovisko MF ČR.
SMS soutěže na bázi výherního pořadí se v posledním roce staly čím dál tím více populární a objevují se v řadě časopisu a periodik, protože provozovatelé soutěží se původně domnívali, že právě ono výherní pořadí v souladu s ustanovením zákona o loteriích, kde za loterii se považuje taková hra, kde rozhoduje náhoda. Nový výklad ministerstva financí ovšem upozorňuje na to, že z hlediska odesilatele SMS je pořadí SMS při odeslání stejně náhodné, jako při jeho losování, protože nemůže zjistit, kdy budou SMS odesílat ostatní hrající a že tedy na takovou soutěž je třeba vlastnit loterijní licenci.
O problematice SMS soutěží minulý týden také jednala i Asociace mobilního marketingu, protože mnoha jejích členů se situace výrazně dotýká. Ještě v loňském roce totiž Ministerstvo financí nic proti těmto soutěžím nenamítalo a řada firem je tedy pořádá a nabízí. Navíc samotné stanovisko ministerstva financí není podle právníků závazné a může se kdykoliv měnit, což nenechává dostatečně jasně vymezený prostor pro podnikatelské aktivity, neboť lze zpětně kriminalizovat již proběhlé soutěže.
Podle Asociace je jedinou cestou z této ošemetné situace změna legislativy tak, aby ze zákona jasně vyplývalo, k jakým typům soutěží je či není potřeba být držitelem loterijní licence (100 mil. základní vklady, 5 mil. jistina na MFCR, povinné odvody na obecně prospěšné aktivity, atd.) Ani samotná EU totiž nemá ve věci takovýchto soutěží jasno a mobilní soutěže předstihly i legislativu EU.
Otázka, která se vnucuje: zasáhlo ministerstvo financí samo o sobě, nebo jej k postupu proti SMS hrám přiměla nějaká firma, která provozuje klasické loterie a bojí se vzrůstající atraktivity mobilních soutěží? Podle některých firem pořádajících SMS hry je to velmi pravděpodobné.