V první etapě bude signál dostupný mezi osmi stanicemi trasy C, mezi Muzeem a Roztyly by měl být signál do konce letošního října. Zařízení budou do stanic a tunelů metra instalována v noci, kdy metro nejezdí, aby se nemusel přerušovat provoz. Pilotní projekt, který bude hotov do 15. září letošního roku, bude obsahovat celkem tři stanice a tři tunelové úseky. Celá síť pražského metra bude pokryta nejpozději do roku 2022.
Jednání mezi operátory a městem trvalo několik let. Operátoři se na společném pokrývání tunelů nejvytíženější části trasy C dohodli již v listopadu 2015 (více viz Nově si zavoláte i z nejvytíženější části metra trasy C). Překážkou v zavádění signálu v metru byla otázka, zda za to má platit město operátorům či naopak. Nakonec operátoři zaplatí za podnikání v metru 120 milionů korun. Dřívější nabídky byly nižší.
Pražské metro pokryla wi-fi síť. Zatím pouze v šesti stanicích |
„Pokud uvážíme, že ta počáteční nabídka ze strany konsorcia mobilních operátorů byla ve výši 20 milionů korun, tak to je v zásadě šestinásobek počáteční částky a myslím si, že je to částka více než odpovídající,“ řekl předseda dozorčí rady DPP Lukáš Kaucký (ČSSD).
Například v případě nového úseku trasy A mezi stanicemi Dejvická a Nemocnice Motol měla podle dřívějších informací vyjít operátory celková investice do pokrytí tunelů na 23 milonů korun. Na výstavbě se všichni tři operátoři podíleli stejným dílem.
Otázkou také bylo, zda získá město informace o pohybu cestujících kvůli přepravním průzkumům. Praha chtěla původně online přístup k datům, za což operátoři požadovali vysoké poplatky. Podle schválené smlouvy město nakonec dostane data tehdy, když je bude potřebovat.
„V okamžiku, kdy Ropid, respektive dopravní podnik na základě pokynu Ropidu, bude chtít změřit data, tak je dostaneme k dispozici,“ řekl náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Praha chce data využívat minimálně dvakrát ročně.
Pro smlouvu nehlasovali zástupci Starostů a nezávislých a Zelených. „Pro smlouvu jsme připraveni hlasovat, jakmile bude k dispozici připravená analýza nejvýhodnějšího způsobu pokrytí metra mobilním signálem, proběhne výběrové řízení v souladu se zákonem o veřejných zakázkách a do odůvodnění snížené ceny za nájem prostor bude doplněn důvod poskytování veřejné služby,“ uvedla náměstkyně primátorky Petra Kolínská
(SZ/Trojkoalice). Cena v místě a čase obvyklá byla podle Kolínské stanovena na 260 milionů.
Přípravné práce už probíhají, výstavba by měla začít v květnu
„Jsme velmi rádi, že dozorčí rada DPP schválila smlouvu o pokrytí metra mobilním signálem a věříme, že se zmíněný dokument podaří podepsat v nejbližších dnech,“ uvedla pro redakci Mobil.iDNES.cz tisková mluvčí T-Mobilu Martina Kemrová.
T-Mobile, který v konsorciu mobilních operátorů zastává pozici realizátora zakázky, se ovšem nechce vyjadřovat, proč jednání trvalo tak dlouho. „Mnohem důležitější je fakt, že přípravné práce probíhají tak, abychom v květnu mohli začít s výstavbou. Termín předání pilotního úseku do provozu je napjatý, ale uděláme vše pro to, aby byl dodržen,“ dodala Kemrová.
Operátoři chtějí pokrýt metro včetně tunelů. Dají za to půl miliardy |
Dopravní podnik v tuto chvíli také připravuje zavádění nekomerční wi-fi v metru, která bude primárně pro technologické zabezpečení metra. „My počítáme s tím, že jeden až dva kanály v té multikanálové wi-fi, kterou už jsme spustili v tunelech a ve vestibulech, tak že bychom uvolnili pro nekomerční využití našim cestujícím,“ řekl ředitel DPP Martin Gillar.
Nyní je mobilním signálem pokryto všech 58 stanic metra, z nichž některé, například stanice Depo Hostivař, využívají i signálu venkovních vysílačů. V nových stanicích metra A mezi Bořislavkou a Motolem zavedli operátoři pokrytí signálem GSM, 3G a rychlým internetem LTE, a to včetně tunelů. V ostatních stanicích je zajištěno pokrytí jen prostřednictvím technologie GSM vhodné pro telefonování.
Aktualizováno o vyjádření T-Mobilu