Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Mannesmann - digitální mobilní telefon pro železnici

aktualizováno 
Deutsche Bahn AG chce do roku 2002 přetransformovat kompletní podnikovou komunikaci na moderní technologii mobilních telefonů podle standardu GSM-Rail.

Deutsche Bahn AG chce do roku 2002 přetransformovat kompletní podnikovou komunikaci na moderní technologii mobilních telefonů podle standardu GSM-Rail. Digitální síť mobilních telefonů pro provoz železnice v Německu naplánuje a vybuduje jako generální dodavatel Mannesmann Arcor.

Standardem GSM-R má být do roku 2002 vybaveno asi 27.000 kilometrů tratí. Za účelem zajištění kompletní komunikace bude zřízeno okolo 2800 vysílacích stanic: podle topografie každých pět až dvanáct kilometrů podél železničních tratí. Digitální síť mobilních telefonů tak v budoucnosti nahradí dnešních osm různých analogových technologií pro provoz, údržbu, vlaky, seřazování a motorová vozidla, jedním systémem integrujícím všechny služby.

Projekt podporovaný EU
Náročný záměr GSM-R (Global System for Mobile Communications-Rail) se zakládá na standardu GSM pro veřejné sítě mobilních telefonů. Ve spolupráci mezinárodní železniční organizace UIC (Union Internationale des Chemins de Fer) a ETSI (European Telecommunications Standards Institute) byl rozšířen pro zvláštní požadavky železnic v Evropě. Třicet dva evropských železničních správ již prohlásilo, že chtějí GSM-R zavést. Žádný div, neboť vedle speciálního uzpůsobení pro železnice je tento standard také podstatnou součástí projektu ERTMS (European Rail Traffic Management System) podporovaného EU.

Řízením této sítě mobilních telefonů byl pověřen Mannesmann Arcor. "Tento projekt je dalším důkazem vysoké kompetentnosti Arcor jako poskytovatele komplexních telekomunikačních služeb", zdůrazňuje Harald Stöber, předseda představenstva Arcor. Stöber dodává: "Podpisem smlouvy jsme opět posílili vztahy pro dlouhodobou partnerskou spolupráci."

Již dnes provozuje Arcor pro Deutsche Bahn mimo jiné analogové telefonní sítě a pevnou síť. Díky bývalým zaměstnancům DBKom, které Arcor převzal, má podnik současně k dispozici know-how v oboru tratí.

Deutsche Bahn hledal pro tento projekt kompetentního partnera s vyspělým know-how v oboru telekomunikací a zároveň se znalostmi specifických požadavků železnice.

Zavedení GSM-R umožní železnicím využívat nové technické a logistické aplikace. Při rychlostech vyšších než 160 km/h pak nebude v kolejišti zapotřebí například linkových vodičů.

Odpadnout mohou i pevná signalizační zařízení, neboť signály budou v budoucnu předávány přímo na stanoviště strojvedoucích ve vlacích. Další novou aplikací je rádiový jízdní provoz (FFB) vhodný zejména pro použití na hlavních a vedlejších tratích. Zlatým hřebem této služby je, že signály a výhybky se nastavují z vlaků.

Vlakové rádiové spojení GSM-R navíc umožní přímou komunikaci s personálem vlaků na základě čísel vlaků. Brzy budou možná i skupinová volání. Přednostové stanic přitom budou moci navázat kontakt s personálem ve vlacích, které se nacházejí v jejich oblasti řízení.

Prostřednictvím GSM-R lze u seřaďovacího radiotelefonu rychle a přímo kontaktovat seřaďovací personál tlačítkem "push-to-talk". Kromě toho lze radiotelefonem lokomotivám přenášet změny traťových údajů pro elektronické jízdní řády. S pomocí GSM-R budou možné i rádiové přenosy diagnóz a energetických údajů z vlaků, stejně jako - v kombinaci s GPS (Global Positioning System) - určení stanoviště vozidel a vlaků. A v neposlední řadě lze rozhlasem rychle informovat cestující o aktuálních řazeních vlaků a přípojích.

Nejdříve se testovalo, zda je veřejný mobilní telefonní standard GSM pro účely železnice vůbec vhodný. Hlavní projektant Norbert Becker podtrhuje: "Již v září 1997 jsme na testovací trati Stuttgart-Vaihingen podali důkaz, že se GSM jako standard pro železniční síť hodí." Tak bylo mimo jiné možno prokázat, že komunikace prostřednictvím mobilního telefonu GSM zajišťuje bezpečný přenos.

To ale železnicím zdaleka nestačí: velmi vysoké jsou i požadavky na kvalitu, kapacitu a použitelnost. I to je důvodem toho, proč musí být zřízeno tolik základnových stanic.

Mannesmann Arcor je odpovědný za přípravu platformy GSM-R. Stará se o to, aby všechny informace rychle a bezpečně dosáhly svého příslušného cíle. Při eventuálním výpadku sítě GSM-R by se dotčené vlaky buď zastavily nebo by pokračovaly jen krokem. Bezpečnost běžného železničního provozu by zůstala zachována. Odpovědnost za obsah informací přenášených prostřednictvím GSM-R - řízení jednotlivých vlaků nebo celých sledů vlaků - je na straně Deutsche Bahn.

První testovací trať GSM-R dlouhá 25 kilometrů byla již instalována v Hannoveru. Deutsche Bahn chce na testovací trati u příležitosti Expo 2000 demonstrovat rádiový jízdní provoz.

Do poloviny příštího roku chtějí Mannesmann Arcor a Deutsche Bahn propojit celkem 8000 kilometrů tratí. Tratě přitom vybere Deutsche Bahn.

Kromě zřízení sítě musí být nově vybavena vozidla Deutsche Bahn. Síťový provoz pro aplikace jako vlakový radiotelefon lze proto náležitě zahájit přibližně za 24 měsíců. Až do tohoto okamžiku poběží dosavadní analogové radiové systémy a nový digitální mobilní systém paralelně. Po ukončení všech nutných změn technického vybavení budou výhybky u Deutsche Bahn nastaveny na nový systém.

Peter Münchschwander, předseda představenstva Deutsche Bahn Netz AG: "Sázíme na inovativní techniky. GSM-R je pilířem naší investiční strategie "Síť 21". V budoucnosti budeme moci řídit vlaky podstatně lépe a současně zvyšovat výkonnost naší sítě. Našim cílem je zlepšení služeb pro zákazníky a atraktivnější nabídka na trhu dopravy, kde vládne tvrdý konkurenční boj." GSM-R dodatečně vytváří předpoklad pro spolupůsobení různých systémů v mezinárodní dopravě. Přesněji řečeno: Prostřednictvím GSM-R se v dohledné době zjednoduší přímý železniční provoz překračující hranice, bude atraktivnější a příjemnější pro zákazníky.



Témata: Dům roku, GPS, jízdné, Vlak


Nejčtenější

iPhone X
iPhonů X bude zoufale málo. Vyprodáno může být za pár minut

Uvedení iPhonu X se blíží, předobjednávky Apple spustí za několik dnů a první kusy zamíří ke koncovým zákazníkům už 3. listopadu. Telefonů však bude ve...  celý článek

Vedoucímu hotelové služby explodoval v kapse košile Samsung Galaxy Grand Duos.
V kapse košile ucítil teplo, krátce poté jeho samsung explodoval

Nepříjemné chvilky zažil o poslední zářijové sobotě 47letý hotelový provozní Yulianto, v náprsní kapse jeho košile mu totiž explodoval telefon Samsung Galaxy...  celý článek

Nové ovládací centrum umožňuje přidávat další funkce.
Nový Android má extrémně málo smartphonů. U Applu je to úplně jinak

Díky tomu, že Apple si sám vyvíjí software i hardware, je aktualizace iPhonů a iPadů velmi snadná. Naopak Android má roztříštěnou základnu přístrojů od tisíců...  celý článek

iPhone X
Je to konec mýtické čtečky v displeji? Výrobci sázejí na obličej

Čtečka otisků integrovaná do displeje měla být jednou z hlavních letošních inovací na poli smartphonů. Technologie je ovšem natolik složitá, že výrobci od...  celý článek

Navigace testuje majáky v pražskému tunelu
Mobil se neztratí ani v tunelu Blanka. Zkusili jsme testovací majáky Waze

Populární navigační aplikace Waze se v Praze možná dočká příjemného vylepšení. V tunelu, kde není dostupný signál z navigačních satelitů GPS, se bude...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Blíží se další regulace. Volání do zahraničí je moc drahé

Chcete-li v současnosti ušetřit za volání po EU, pak musíte vycestovat za hranice. Z telefonu přihlášeného do sítě operátora sousedního státu totiž oproti...  celý článek

Vodafone nové logo
Vodafone spouští neomezené balíčky dat. Má k tomu nové logo

Mobilní operátor Vodafone mění na celoevropské úrovni svou tvář, má nové logo i slogan. Aby to česká pobočka řádně oslavila, připravila pro zákazníky i novou...  celý článek

Ilustrační snímek
Zkontrolujte účet od operátora, na reklamaci roamingu jsou dva měsíce

Od 15. června nesmí operátoři při využití mobilních služeb v členském státě EU účtovat žádný příplatek k domácím sazbám. Český telekomunikační úřad proto...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.