Update:tento článek je zaměřen pouze na kódy sítě,sloužící k zapnutí / vypnutí daných služeb. Ostatním kódům se budeme věnovat v některém z dalších článků na toto téma.
Pokud budete potřebovat nastavit služby sítě GSM, jako například přesměrování hovorů, blokování hovorů ap., máte v podstatě dvě možnosti. První možností je nastavení požadovaných parametrů přes menu telefonu. Druhá možnost spočívá v zadání speciálního kódu sítě.
Možná správně namítnete: "Proč bych si měl pamatovat a dokonce složitě zadával nějaké kódy?" Odpověď je však zcela prostá. Zadání takových kodů je pro méně zkušeného mobilistu mnohem rychlejší a snažší než zdlouhavé operace v menu telefonu. Ale především systém menu občas některou z požadovaných položek (například blokování hovorů) ani nenabízí. A potom se bez kódů sítě zkrátka neobejdete.
Kódy sítě
Kód sítě je kombinace čísel a znaků (hvězdičky, mřížky), po jejímž zadání a odeslání obdrží ústředna operátora, na kterou jste přihlášeni, informaci, jakou službu požadujete změnit a jakým způsobem. Podle zadaných čísel ústředna rozpozná druh služby a podle znaků provede požadované nastavení. Nedílnou součástí kódů je v některých případech (např. přesměrování hovorů) také vložení telefonního čísla (vlastního nebo čísla, na které mají být hovory přesměrovány).
Pomocí kódů sítě lze aktivovat nebo zrušit následující služby
- Přesměrování hovorů
- Blokování hovorů
- Přidržení hovoru / Čekání na spojení
- Zamezení identifikace volajícího
Přesměrování hovorů - umožní přesměrovat příchozí hovory do hlasové schránky nebo na jiné telefonní číslo v rámci vaší sítě. Přesměrování dále rozdělujeme na nepodmíněné (všechny hovory) a podmíněné (ostatní druhy přesměrování).
- Přesměrování, pokud volaný neodpovídá
- Přesměrování, je-li obsazeno
- Přesměrování, pokud je volaný mimo oblast pokrytí signálem sítě
- Přesměrování všech hovorů
Blokování hovorů - pomocí této funkce můžete blokovat libovolné druhy hovorů nebo také všechny hovory, s výjimkou tísňového volání na číslo 112. Typy hovorů, které lze blokovat, jsou následující:
- Blokování všech odchozích hovorů
- Blokování všech odchozích mezinárodních hovorů
- Blokování všech odchozích mezinárodních hovorů, kromě volání do domovské sítě
- Blokování všech příchozích hovorů
- Blokování všech příchozích roamingových hovorů
- Blokování všech hovorů
Přidržení hovoru / Čekání na spojení - díky této službě můžete vést dva hovory současně. Pokud je tato služba aktivní, telefon vás informuje o dalším hovoru (většinou zvukovým signálem a indikací příchozího hovoru na displeji). Potom můžete právě probíhající hovor přidržet, přijmout druhý hovor a následně mezi oběma hovory libovolně přepínat.
Zamezení identifikace volajícího (CLIR) - pokud někomu voláte a nepřejete si, aby znal vaše číslo, aktivací této funkce můžete zabránit tomu, aby se dotyčnému vaše číslo zobrazilo na displeji jeho telefonu.
Přesměrování hovorů | Pokud neodpovídá | Aktivace | **61*TČ*DH# (OK) |
Deaktivace | ##61# (OK) | ||
Kontrola | *#61# (OK) | ||
Je-li obsazeno | Aktivace | **67*TČ*DH# (OK) | |
Deaktivace | ##67# (OK) | ||
Kontrola | *#67# (OK) | ||
Pokud není síť | Aktivace | **62*TČ*DH# (OK) | |
Deaktivace | ##62# (OK) | ||
Kontrola | *#62# (OK) | ||
Všech hovorů | Aktivace | **21*TČ*DH# (OK) | |
Deaktivace | ##21# (OK) | ||
Kontrola | *#21# (OK) | ||
Blokování hovorů | Odchozích hovorů | Aktivace | *33*HS*DH# (OK) |
Deaktivace | #33*HS# (OK) | ||
Kontrola | *#33# (OK) | ||
Odchozích mezinárodních hovorů | Aktivace | *331*HS*DH# (OK) | |
Deaktivace | #331*HS# (OK) | ||
Kontrola | *#331# (OK) | ||
Odch. mez. Hovorů, kromě volání domů | Aktivace | *332*HS*DH# (OK) | |
Deaktivace | #332*HS# (OK) | ||
Kontrola | *#332# (OK) | ||
Příchozích hovorů | Aktivace | *35*HS*DH# (OK) | |
Deaktivace | #35*HS# (OK) | ||
Kontrola | *#35# (OK) | ||
Příchozích roamingových hovorů | Aktivace | *351*HS*DH# (OK) | |
Deaktivace | #351*HS# (OK) | ||
Kontrola | *#351# (OK) | ||
Všech hovorů | Aktivace | *330*HS*DH# (OK) | |
Deaktivace | #330*HS# (OK) | ||
Kontrola | *#330# (OK) | ||
Přidržení hovoru / | Aktivace | *43# (OK) | |
Čekání na spojení | Deaktivace | #43# (OK) | |
Kontrola | *#43# (OK) | ||
Zamezení identifikace | Aktivace | *31#(OK) | |
volajícího (CLIR) | Deaktivace | #31#(OK) | |
Kontrola | *#31#(OK) |
Pozn.: Všechny uvedené služby musí být podporovány provozovatelem. Služby blokování hovoru a přesměrování hovorů se vzájemně vylučují, tudíž nelze aktivovat obě služby najednou. Při aktivaci obou služeb bude aktivní pouze přesměrování, protože má vyšší prioritu než blokování.
Vysvětlení
TČ - telefonní číslo, na které má být přesměrováno (číslo hlasové schránky či jiné tel. číslo).
HS - heslo sítě, které se dozvíte u vašeho operátora (standardní nastavení tohoto hesla je u EuroTelu 9999, u Paegasu a Oskara 0000).
DH - číslo, rozlišující o jaký druh hovoru se jedná. Zda-li jde o hlasový, faxový nebo datový druh spojení.
- 11 = hlas
- 13 = fax
- 16 = SMS
- 20 = data
Tyto kódy jsou standardními GSM kódy, tudíž jsou stejné pro všechny GSM sítě. Pouze nastavená hesla jednotlivých operátorů se liší. Pokud budete chtít s nějakou z výše uvedených služeb jakkoliv manipulovat, nejprve se ujistěte u poskytovatele služeb, zda máte požadovanou službu povolenou. Portfolio služeb může být u jednotlivých operátorů a měsíčních poplatků (zejména u předplacených karet) omezeno.