Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Majitel Paegasu a výstřední šlechtic pobouřili Brity

aktualizováno 
"Strčte si tu smlouvu tam, kde telefon nezvoní," zní jedna z vět nové kontroverzní reklamy britského mobilního operátora Virgin Mobile, kterou tamní úřad pro dohled nad dodržováním etických norem v reklamě označil za pohoršlivou. Podle jeho rozhodnutí používá reklama urážlivý jazyk a dává špatný příklad dětem.

Britský mobilní operátor Virgin Mobile si vysloužil napomenutí od úřadu pro dohled nad dodržováním etických norem v reklamě, když v jednom z textů použil hovorový jazyk. Úřad vyhověl více než stovce obdržených stížností na znění inzerátu a označil jej za pohoršlivý.
Inzerát se objevil minulý týden ve třech celostátních denících a třech velkých týdenících. Měl podobu ručně psaného dopisu fiktivního zákazníka svému (ovšemže nejmenovanému) mobilnímu operátorovi. Autor v něm dával najevo svoji nespokojenost s poskytovanými službami a jejich cenami, které uváděl jako důvod svého odchodu ke konkurenčnímu operátorovi - k Virgin Mobile.
Dopis se nesl v hovorovém tónu. "Strčte si tu smlouvu tam, kde telefon nezvoní,"  radí v něm autor svému operátorovi. Z kontextu přitom zjevně vyplývá, že neměl na mysli zvukotěsnou komoru ani starý peřiňák na půdě a že k přesnější lokalizaci by nejlépe posloužila terminologie z oblasti anatomie. K dalším výrazům, které vyvolaly pohoršení některých bohabojných Britů a následně i úřadu pro kontrolu reklamy, patřila vyjádření o "zapráskanejch paušálech" a o tom, jak je pisatel "zpruzenej cenama hovorů ve špičce".

Virgin Mobile: Chtěli jsme jen pobavit

Úřad (který, narozdíl od české Asociace reklamních agentur, má pravomoc například nařídit stažení nevhodné reklamy) vyhověl obdrženým stížnostem a rozhodl, že dopis používá "urážlivého jazyka a dává špatný příklad dětem". Rozhodnutí úřadu uvádí, že je pravděpodobné, že reklamní text "vzbudí silné nebo všeobecné pohoršení, neodůvodněný strach a obavy". Zároveň praví, že by text mohl svádět děti k napodobování jazyka, jímž se vyjadřuje. Úřad také kritizoval skutečnost, že logo a telefonní číslo nebylo na letáku na první pohled dobře viditelné, takže nebylo okamžitě zcela zřejmé, že jde o reklamní materiál.

Vydavatelé všech listů, které leták otiskly (deníky The Mirror, The Sun, The Daily Mail a týdeníky TV Times, OK a Chat), se svorně vyjádřili v tom smyslu, že by dopis neotiskli, kdyby byli s jeho textem předem seznámeni.
Virgin Mobile je společným podnikem společností One2One (jehož vlastníkem je většinový majitel českého RadioMobilu - T-Mobile,  mobilní divize Deutsche Telekomu) a Virgin Group svérázného univerzálního magnáta sira Richarda Bransona.

Operátorův mluvčí Steven Day byl rozhodnutím úřadu zklamán. "Mrzí nás, že úřad považoval za nutné rozhodnout v náš neprospěch. Inzerát měl být humorný a zábavný. Rozhodně neměl za cíl nikoho urazit," řekl Day. "Jazyk a styl inzerátu jsou kontroverzní, ale podle našeho názoru se bez problémů vejdou do norem slušnosti běžně dodržovaných v ostatních médiích. Omlouváme se za pohoršení, ale chtěli jsme jen lidi pobavit, což se nám také v mnoha případech povedlo."

Nokia se od kontroverzních reklam distancuje

Reklamy z oblasti mobilní telekomunikace obvykle nepatří k nejkontroverznějším. Výjimka z pravidla se objevila například letos v Nizozemsku, když se jeden z tamních prodejců snažil pozvednout své tržby tím, že k telefonům značky Nokia s vibračním vyzváněním dodával i vibrátor. Finský výrobce se od této praktiky distancoval.

Nokia figurovala i v ojedinělém českém sporu o údajně nevhodnou reklamu. Feministické skupiny se letos cítily dotčeny, když reklama na hands-free sady k finským telefonům podpořila slogan "volné ruce" kresleným vtipem, na němž muž využíval tyto své volné ruce k osahávání ženských vnadů. I v tomto případě se Nokia od kampaně distancovala; české úřady včetně Asociace reklamních agentur celou záležitost ignorovaly.

Přestože však Virgin Mobile spor o vhodnost své reklamy formálně prohrál, celkově z něho profituje. Publicita spojená s celým případem totiž několikanásobně předčí jakýkoli negativní dopad, který může výrok úřadu na úspěch firmy mít. A navíc je samozřejmě zadarmo.

Autor:



Nejčtenější

Nový „levný“ iPhone má být hit. Prodat se ho má 100 milionů

Trojice iPhonů pro rok 2018

Apple chystá na letošní rok tři nové iPhony. Jedním z nich má být levnější model, který nebude mít OLED displej. A...

Vytrolil T-Mobile, koupil doménu z reklamy a přesměroval ji na konkurenci

T-Mobile Hotel Růženka

Nová reklamní kampaň T-Mobilu se odehrává ve smyšleném horském hotelu Růženka. Ovšem když zkusíte doménu...



Nepoužívejte smartphony Huawei a ZTE, varují Američany FBI, CIA i NSA

Huawei Mate 10 Pro bude v USA k dostání u BestBuy

Huawei chtěl letos vzít útokem Spojené státy, a to s pomocí tamních klíčových operátorů. Z možné dohody však nakonec...

Teď přijde řada na naše peníze. V Číně totiž končí zlaté časy

Xiaomi Mi 6

Čínský trh s chytrými telefony je největší na světě, ale loni se podle všeho dostal do potíží. Po letech růstu přišel...

Lidé si stěžovali na špatný signál. Rušil ho těžař bitcoinů

(Ilustrační snímek)

Newyorští zákazníci amerického operátora T-Mobile si stěžovali na znatelný šum během telefonních hovorů. Ukázalo se, že...

Další z rubriky

Nepoužívejte smartphony Huawei a ZTE, varují Američany FBI, CIA i NSA

Huawei Mate 10 Pro bude v USA k dostání u BestBuy

Huawei chtěl letos vzít útokem Spojené státy, a to s pomocí tamních klíčových operátorů. Z možné dohody však nakonec...

Za tisíce si udělají z mobilu dobrovolně těžítko

Kryty Roxxlyn

Z poměrně neobvyklého materiálu vyrábí pouzdra pro mobilní telefony firma Roxxlyn. Speciální kryt smartphone pokryje...

Ruským vojákům zakážou smartphony, povolí jen obyčejné tlačítkové mobily

Ilustrační snímek

V rukách ruských vojáků by se měly již brzy objevit jen nejjednodušší mobily bez fotoaparátu. Ruské ministerstvo obrany...



Najdete na iDNES.cz