Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Majitel Paegasu a výstřední šlechtic pobouřili Brity

aktualizováno 
"Strčte si tu smlouvu tam, kde telefon nezvoní," zní jedna z vět nové kontroverzní reklamy britského mobilního operátora Virgin Mobile, kterou tamní úřad pro dohled nad dodržováním etických norem v reklamě označil za pohoršlivou. Podle jeho rozhodnutí používá reklama urážlivý jazyk a dává špatný příklad dětem.

Britský mobilní operátor Virgin Mobile si vysloužil napomenutí od úřadu pro dohled nad dodržováním etických norem v reklamě, když v jednom z textů použil hovorový jazyk. Úřad vyhověl více než stovce obdržených stížností na znění inzerátu a označil jej za pohoršlivý.
Inzerát se objevil minulý týden ve třech celostátních denících a třech velkých týdenících. Měl podobu ručně psaného dopisu fiktivního zákazníka svému (ovšemže nejmenovanému) mobilnímu operátorovi. Autor v něm dával najevo svoji nespokojenost s poskytovanými službami a jejich cenami, které uváděl jako důvod svého odchodu ke konkurenčnímu operátorovi - k Virgin Mobile.
Dopis se nesl v hovorovém tónu. "Strčte si tu smlouvu tam, kde telefon nezvoní,"  radí v něm autor svému operátorovi. Z kontextu přitom zjevně vyplývá, že neměl na mysli zvukotěsnou komoru ani starý peřiňák na půdě a že k přesnější lokalizaci by nejlépe posloužila terminologie z oblasti anatomie. K dalším výrazům, které vyvolaly pohoršení některých bohabojných Britů a následně i úřadu pro kontrolu reklamy, patřila vyjádření o "zapráskanejch paušálech" a o tom, jak je pisatel "zpruzenej cenama hovorů ve špičce".

Virgin Mobile: Chtěli jsme jen pobavit

Úřad (který, narozdíl od české Asociace reklamních agentur, má pravomoc například nařídit stažení nevhodné reklamy) vyhověl obdrženým stížnostem a rozhodl, že dopis používá "urážlivého jazyka a dává špatný příklad dětem". Rozhodnutí úřadu uvádí, že je pravděpodobné, že reklamní text "vzbudí silné nebo všeobecné pohoršení, neodůvodněný strach a obavy". Zároveň praví, že by text mohl svádět děti k napodobování jazyka, jímž se vyjadřuje. Úřad také kritizoval skutečnost, že logo a telefonní číslo nebylo na letáku na první pohled dobře viditelné, takže nebylo okamžitě zcela zřejmé, že jde o reklamní materiál.

Vydavatelé všech listů, které leták otiskly (deníky The Mirror, The Sun, The Daily Mail a týdeníky TV Times, OK a Chat), se svorně vyjádřili v tom smyslu, že by dopis neotiskli, kdyby byli s jeho textem předem seznámeni.
Virgin Mobile je společným podnikem společností One2One (jehož vlastníkem je většinový majitel českého RadioMobilu - T-Mobile,  mobilní divize Deutsche Telekomu) a Virgin Group svérázného univerzálního magnáta sira Richarda Bransona.

Operátorův mluvčí Steven Day byl rozhodnutím úřadu zklamán. "Mrzí nás, že úřad považoval za nutné rozhodnout v náš neprospěch. Inzerát měl být humorný a zábavný. Rozhodně neměl za cíl nikoho urazit," řekl Day. "Jazyk a styl inzerátu jsou kontroverzní, ale podle našeho názoru se bez problémů vejdou do norem slušnosti běžně dodržovaných v ostatních médiích. Omlouváme se za pohoršení, ale chtěli jsme jen lidi pobavit, což se nám také v mnoha případech povedlo."

Nokia se od kontroverzních reklam distancuje

Reklamy z oblasti mobilní telekomunikace obvykle nepatří k nejkontroverznějším. Výjimka z pravidla se objevila například letos v Nizozemsku, když se jeden z tamních prodejců snažil pozvednout své tržby tím, že k telefonům značky Nokia s vibračním vyzváněním dodával i vibrátor. Finský výrobce se od této praktiky distancoval.

Nokia figurovala i v ojedinělém českém sporu o údajně nevhodnou reklamu. Feministické skupiny se letos cítily dotčeny, když reklama na hands-free sady k finským telefonům podpořila slogan "volné ruce" kresleným vtipem, na němž muž využíval tyto své volné ruce k osahávání ženských vnadů. I v tomto případě se Nokia od kampaně distancovala; české úřady včetně Asociace reklamních agentur celou záležitost ignorovaly.

Přestože však Virgin Mobile spor o vhodnost své reklamy formálně prohrál, celkově z něho profituje. Publicita spojená s celým případem totiž několikanásobně předčí jakýkoli negativní dopad, který může výrok úřadu na úspěch firmy mít. A navíc je samozřejmě zadarmo.

Autor:


Nejčtenější

Rekordní pokuta pro Google, za dominanci Androidu zaplatí 112 miliard

Ilustrační snímek

Evropská komise uložila internetovému gigantu Google další pokutu. Firma by měla platit za to, že zneužívá dominantního...

Blesková krádež. Zloději za 30 sekund vybílili obchod Applu

Blesková krádež v kalifornském Apple Storu

Skupina mužů za méně než minutu vykradla před očima zákazníků i personálu obchod Apple Store v kalifornském Fresnu....



Xiaomi pokračuje v dumpingových akcích. Redmi S2 bude za 300 korun

Nová prodejna mobilů v Olomouci přilákala stovky lidí

Agresivní marketing čínské značky v Česku pokračuje. Xiaomi otevírá třetí obchod a tradičně první den nabízí produkty s...

Novinka za 975 korun nahradí smartphone a nepotřebuje dotykový displej

JioPhone 2

Obyčejné mobily nejsou mrtvé. Právě naopak. Jestliže prodeje smartphonů stagnují, nebo na některých trzích dokonce...

Nový supersmartphone vysune kameru a nahrává uživatele bez jeho vědomí

Vivo NEX

V rámci právě skončeného mistrovství světa ve fotbalu byla hrací plocha obklopena panely s reklamami na nový čínský...

Další z rubriky

Odmítl odemknout svůj iPhone, poslali ho na půl roku za mříže

Ilustrační snímek

Při běžné kontrole vozu policí na Floridě se dostal řidič do sporu ohledně podezřelé zprávy zobrazené na displeji...

Díky Androidu konkurence kvete, vzkazuje Google Evropské komisi

Malware Hummingbird infikoval přes 10 milionů zařízení s Androidem

Google se s obří pokutou od Evropské komise nehodlá smířit. Firma se proti ní odvolá a chce Komisi dokázat, že systém...

Luxusní mechanické hodinky jsou opravdu chytré. Mají speciální nabíječku

Hodinky Frederique Constant Hybrid Manufacture

Švýcarská hodinářská značka Frederique Constant vyrábí kromě klasických hodinek i „hybridní“ modely s chytrými...

Najdete na iDNES.cz