Několik zákazníků britského Vodafonu obdrželo od infolinky pochybné odpovědi o technologii VoIP.

Několik zákazníků britského Vodafonu obdrželo od infolinky pochybné odpovědi o technologii VoIP. | foto: Adam Pospíšil, Mobil.iDNES.cz

Mají mobilní operátoři strach z VoIP? V Anglii ano, u nás ne

  • 24
Internetová telefonie se ve vyspělém světě stává rychlým tempem čím dál více populárnějším způsobem komunikace. Mobilní operátoři se začínají bát, že kvůli ní přijdou o své zákazníky. Ve Velké Británii už tomu dokonce začali zvláštním způsobem předcházet.

Technologie VoIP neboli zkratka anglického spojení Voice over IP láká zákazníky na mnoho výhod. Jsou to například někdy až mnohonásobně nižší poplatky za minutu hovoru (v některých případech i zcela zdarma) či jednoduchost. Doposud ale v masivním rozšíření internetové telefonie bránil fakt, že uživatel k volání potřeboval počítač s rychlým a kvalitním připojením k internetu.

Na trh se však postupem času začaly dostávat i takové modely mobilních telefonů, které mají technologii internetových hovorů zabudovanou přímo ve svém systému, a tak může být člověk na příjmu prakticky nonstop. Je tím pádem jen otázkou času, kdy se mobilní operátoři začnou potýkat s novou a výkonnou konkurencí jménem VoIP.

Britský Vodafone vyvolává pochybnosti

Několik zákazníků mobilního operátora Vodafone ve Velké Británii zaslalo před časem na zákaznickou e-mailovou adresu dotaz ohledně datových limitů pro používání svých mobilů k účelům internetové telefonie. Britský server The Register posléze uveřejnil odpovědi operátorů zákaznické podpory, které mu byly těmito zákazníky poskytnuty. Vodafone v těchto odpovědích vysvětluje, že VoIP je drahou a zároveň nepříliš bezpečnou technologií.

Že se jedná o drahou technologii, je poměrně zavádějící informace. Jak již totiž bylo řečeno, cena za internetové hovory je minimální a to nejdůležitější, na čem při výpočtu celkové sazby za minutu záleží, je nabídka datových tarifů mobilních operátorů. Zejména v Británii se totiž jednotliví operátoři snaží pomocí nepřiměřených cen za přenos dat nebo snižováním FUP limitu zákazníky od internetové telefonie odradit. Někteří zahraniční operátoři dokonce úplně zablokovali internetovou telefonii v některých modelech mobilních telefonů a svých sítích.

Čeští operátoři se zatím nebojí

Jak jsou na tom tuzemští mobilní operátoři, jsme se jich zeptali sami. „Technologii VoIP v telefonech neblokujeme a ani se k tomuto kroku nechystáme. Co se týče datových služeb, tak ani u nich není VoIP omezeno a ani v budoucnu nebude,“ sdělil Jiří Janeček z tiskového oddělení T-Mobile. Podobným způsobem na naší otázku reagoval Jakub Hrabovský, tiskový mluvčí Vodafone: „Snažíme se držet zásady naše zákazníky neomezovat a nechat jim svobodu rozhodováni. Neblokujeme tedy telefony tzv. SIM lockem a ani neomezujeme VoIP služby (například u Nokie N95).

Okolo spuštění služby VoIP u O2 se mluví již poměrně dlouhou dobu. Z tiskového odboru se nám ale dostalo pouze odpovědi, že podobná služba zatím není nabízena. Z toho usuzujeme, že operátor prozatím nechystá žádná speciální omezení v rámci sítě nebo telefonů.

VoIP to nemá jednoduché

Co se týče otázky celkové bezpečnosti, stává se internetová telefonie i terčem v hledáčku médií. Sky News začátkem června informoval o technologii VoIP jako o jakémsi „vyvolávači hrozby terorismu“. Podle zdrojů, se kterými tento britský zpravodajský kanál hovořil, je internetová telefonie nejjednodušší variantou ke vzájemné komunikaci potenciálně nebezpečných osob. 

Bezpečnostní složky dle dostupných informací Sky News vynakládají velké investice do vystopování jednotlivých hovorů, ale „lapit volajícího“ a zjistit o něm podrobné informace je prý ve většině případů i přes všechnu snahu prakticky nemožné. Cesta internetové telefonie k úspěšnosti a celkově většímu rozšíření je trnitá a VoIP bude muset překonat zkrátka ještě mnoho překážek.