Majitelé chytrých telefonů se i přes svůj minoritní tržní podíl výrazně podílí na stahování mobilního obsahu. Vyplývá to z průzkumu společnosti M:Metrics, která se dotazovala více než sedmdesáti tísíc uživatelů smartphonů ve čtyřech zemích světa.
Oproti původním předpokladům, kdy měly chytré telefony sloužit především pro práci, se majitelé takových přístrojů stále více přiklání k využívání multimediálních služeb. Mnozí z nich dokonce ani netuší, že jejich telefon má i mnohem důležitější vlastnosti.
Většina uživatelů si tak pořídí mobil s operačním systémem právě díky možnostem sledování videa, poslechu hudby či hraní mobilních her. A zatímco poptávka po multimediích roste, zásadní výhoda operačního systému zůstává v pozadí. - více zde
Převyšují průměr
Dle průzkumu jsou uživatelé chytrých telefonů mnohem lačnější skupinou konzumentů mobilního obsahu. Například ve Francii a Německu posílají téměř dvakrát více fotografií a videí ve srovnání s tamním průměrem, kam zasahují i běžné mobilní telefony. Téměř čtvrtina Britů pak poslouchá na telefonech s operačním systémem hudbu, zatímco celkový britský průměr sahá sotva k šesti procentům (5,8).
Velmi zajímavě vychází i srovnání jednotlivých států, kdy dominuje v poslechu hudby Francie, jejíž obyvatelé poslouchají své oblíbené skladby až jedenáctkrát častěji než udává světový průměr. Aby Francouze dohnali například američtí uživatelé, museli by hudbu ze svých telefonů pouštět osmkrát více, než tomu činí dosud.
Obzvlášť oblíbeným artiklem francouzských majitelů smartphonů je pak video, kdy jej využívá více než patnáct procent z nich oproti celonárodnímu průměru (1,8 procenta). I to poukazuje na relativní nepoměr s americkými uživateli, kteří video sledují jen šestkrát častěji než náhodně dotazovaní uživatelé, přičemž tamní průměr sahá na hodnotu 1,3 procenta.
země |
podíl na trhu |
hraní her |
sledování mobilního videa |
|
poslouchání hudby |
posílání fotek / videohovory |
stahování informací |
Francie |
3,4 % |
12,0 % |
15,1 % |
20,3 % |
18,7 % |
45,7 % |
39,1 % |
Německo |
5,8 % |
15,5 % |
7,7 % |
18,9 % |
19,9 % |
33,7 % |
22,3 % |
USA |
2,0 % |
22,3 % |
8,8 % |
50,8 % |
16,1 % |
22,8 % |
54,6 % |
Velká Británie |
6,6 % |
23,0 % |
9,1 % |
20,9 % |
24,8 % |
47,3 % |
39,7 % |
Zdroj: M:Metrics, 2006 / Výzkum probíhal po dobu tří měsíců na vzorku více než sedmdesáti tisíců uživatelů mobilních telefonů
Mohou za to telefony
Postřehnutelný nepoměr má dle M:Metrics na svědomí rozdílná penetrace jednotlivých zařízení na sledovaných trzích. "Zatímco Evropě dominují chytré telefony se Symbianem, v rukou drtivé většiny Američanů naleznete profesionální produkty od společností Palm či RIM (Blackberry, pozn. redakce)," říká Seamus McAteer, analytik společnosti M:Metrics.
Aby se ukazatele oblíbenosti mobilního obsahu změnily, musí dle McAteera prorazit nová zařízení. "Například Motorola Q by mohla trhem skutečně zahýbat. Nabízí stejné firemní schopnosti a přidává jak styl, tak zábavu. Pokud budou takové přístroje nabízeny za rozumné ceny, může se oblíbenost multimedií dramaticky změnit," domnívá se analytik.
Americký trh přitom s pouhým dvouprocentním zastoupením chytrých telefonů na trhu silně zaostává za trhem evropským. Dominuje Británie s 6,6 procenty následována Německem (5,8) a Francií (3,4), přičemž na všech třech trzích jsou nejoblíbenějšími chytrými telefony výrobky finské Nokie. Američani jeví největší zájem o Palm Treo a specifické zařízení Blackberry.
“Zařízení se Symbianem prokazatelně více lákají k využívání multimediálních služeb. Například v Británii se ke konzumaci mobilního obsahu přiznává 45 až 70 procent vlastníků Nokie N70," shrnuje poznatky Paul Goode, vice president M:Metrics. "Již delší dobu sledujeme, jak jednotlivá zařízení na uživatele působí. Rozhodující fakt pro využití multimedií mají parametry samotného přístroje jako je velikost a rozlišení displeje," dodává Goode.
Nejpopulárnější chytré telefony | |
TOP 3 ve Francii | Počet přístrojů |
Nokia 6680 |
374 477 |
Nokia 6630 |
287 723 |
Nokia 6600 |
98 122 |
TOP 3 v Německu | Počet přístrojů |
Nokia 6630 | 278 818 |
Nokia 6600 |
250 682 |
Nokia 7650 |
237 449 |
TOP 3 v Británii | Počet přístrojů |
Nokia N70 |
471 874 |
Nokia 6680 |
433 405 |
Nokia 6630 |
341 718 |
TOP 3 v USA | Počet přístrojů |
Palm Treo 650 CDMA |
573 660 |
Palm Treo 650 GSM |
269 053 |
RIM BlackBerry 7520 |
267 912 |
Zdroj: M:Metrics, 2006 / Výzkum probíhal po dobu tří měsíců na vzorku více než sedmdesáti tisíců uživatelů mobilních telefonů
U nás to nebude jiné
V našich končinách uživatele mobilní obsah příliš nezajímá. Lze ale předpokládat podobný trend jako na světových trzích, ač obecné přehledy mluví jinak. "Z hlediska užívání portálu Vodafone live! stále dominují běžné telefony před chytrými," řekl Jakub Hrabovský z Vodafone.
To však neznamená, že v poměru se zastoupením běžných telefonů a smartphonů není právě druhá skupina po mobilním obsahu lačnější. Bohužel žádná taková studie zatím nebyla v Česku provedena, náhodně oslovený uživatel ale dává průzkumu M:Metrics za pravdu.
"S koupí chytrého telefonu využívám multimediálních služeb mnohem více než s telefonem předchozím, běžným," potvrdil nám Jakub Holý, profesionální řidič z Říčan u Prahy.
Nízké procento rozšíření chytrých telefonů se může do budoucna změnit, jelikož výrobci se snaží sjednotit své platformy a tím umožnit jednodušší vývoj aplikací. Jednotný operační systém ulevuje i celé vývojářské infrastruktuře a je velmi výhodný pro operátory z pohledu brandování mobilních telefonů.