Lidé zaplatí za volání méně

Lidé zaplatí za volání méně | foto: Profimedia.cz

Lidé volají víc, ale utrácejí méně. Jedinou výjimkou jsou data

  • 1
Lidé sice volají víc a víc, ale tržby operátorů klesají. Je to způsobeno tím, že ceny pomalu, ale jistě vlivem konkurence snižují. Výnos z každého klienta operátorů rok od roku klesá. Jediná oblast, kde tomu tak není, jsou datové přenosy.

 Lidé volají stále více a přibývá nových SIM karet, přesto mobilním operátorům padají tržby. A podle odborníků tomu tak bude i nadále – konkurence se na trhu telekomunikací přiostřuje a ceny pomalu klesají.

„Na českém trhu už není příliš kam růst, proto výnosy operátorů dlouhodobě padají. A do budoucnosti tento trend bude pokračovat – prozatím totiž ještě ceny nenašly své dno,“ uvedl analytik makléřské společnosti Cyrrus Ondřej Moravanský. Zlevňovat budou podle něj především hovory v mobilních sítích.

Průměrný výnos na zákazníka padá všem třem největším mobilním operátorům v posledních letech stabilně meziročně o osm až deset procent. Příjem firmy Telefónica O2 na jednoho zákazníka činil například v prvním čtvrtletí roku 2009 535 korun. V prvním kvartálu letoška platil pomyslný průměrný klient o stovku méně. Podobný „sešup“ výnosů postihl i ostatní dva konkurenty.

130 čísel na 100 lidí

Podle posledních údajů mobilních operátorů připadá v Česku o něco více než 130 čísel na sto obyvatel. To je jedna z nejvyšších hodnot takzvané nasycenosti mobilního trhu v celé Evropě. Zdaleka to však nevypovídá nic o skutečném počtu zákazníků.

Dle posledních dostupných údajů Českého statistického úřadu z roku 2009 má v České republice mobilní telefon necelých 88 procent obyvatel starších šestnácti let. Při započítání dětí by číslo kleslo zhruba k osmdesáti procentům.

Kde tedy je zbytek „zákazníků“, které operátoři každé čtvrtletí uvádějí? Velkou část tvoří nevyužívané „trafikové“ předplacené SIM karty, které po vyčerpání kreditu už nikdo nepoužívá. Operátoři je vedou jako aktivní ještě několik analytik Cyrrus měsíců po uskutečnění posledního hovoru.

Další velkou skupinu tvoří druhé či třetí SIM karty, jež si lidé pořizují jako záložní nebo třeba jen pro mobilní připojení počítačů k internetu. „Simky“ používají firmy například i pro zabezpečovací zařízení, a to jak v automobilech, tak v domácnostech.

Stále rozmanitější využití mobilních technologií je ostatně jedním z faktorů, proč průměrný výnos na jednu SIM kartu klesá. Roste totiž počet zařízení, která ji používají výhradně na datový provoz, za nějž lidé platí méně než za volání. Datové přenosy dnes pro mobilní operátory představují jediný růstový segment.

Telefónica: o sto tisíc pevných linek méně

Investory útlum českého mobilního trhu nechává chladné. Čekali ho a jeho vývoj nijak nevybočuje z evropského průměru. Důkazem toho jsou včera zveřejněné výsledky společnosti Telefónica O2.

Největší tuzemské telekomunikační skupině klesl v prvním čtvrtletí zisk o 13,5 procenta na 1,74 miliardy korun a výnosy se snížily o šest procent na 12,87 miliardy korun. Analytici přitom čekali ještě horší čísla, zisk měl být podle jejich prognóz meziročně nižší o 16 procent.

„Představené výsledky Telefóniky O2 jsou v zásadě v souladu s konsenzuálními odhady na všech hlavních úrovních,“ uvedl analytik Patria Finance Tomáš Tomčány. Trh podle něj uklidnilo potvrzení výhledu firmy na letošní rok.

Dle Ondřeje Moravanského z Cyrrusu je pozitivní, že na zhruba 99 tisíc zrušených pevných linek připadá 130 tisíc zákazníků, již si nově pořídili přípojky k internetu ADSL. V současnosti už ADSL běží na polovině všech 1,6 milionu pevných telefonních linek.


Témata: O2, Telefónica, Zisk