Tisíc respondentů odpovědělo na dotazy operátora AT&T ohledně používání mobilu v letadle. Výsledky odhalily, že zdaleka ne každý dbá na příkazy aerolinek či výzvy palubních stewardů. A to i přes to, že je používání telefonu na palubě letadel s výjimkou pro tuto situaci určeného režimu zakázáno.
Jeden z patnácti pasažérů (asi šest procent dotázaných) si zcela odmítá telefon vypnout či přepnout do režimu letadlo. Sedmadvacet procent se bez svého telefonu v ruce neobejde, ale poslechne výzvu a nastaví si letový režim. Zbylých 67 procent pasažérů telefony vypne. K neuposlechnutí příkazu k vypnutí telefonu jsou dvakrát náchylnější muži.
Vypínat nebo nevypínat?V každém případě je nutné se řídit pokyny posádky. Pokud zakáže telefon jen zapnout, je nutné to dodržet. Každá letecká společnost má své vlastní postupy a obvykle je prezentuje v rámci bezpečnostního hlášení před začátkem letu. Zapnutý mobil může rušit některé přístroje letadla. Náchylnější jsou v tomto směru starší stroje z osmdesátých a devadesátých let, novější letadla jsou již navržena tak, že se s mobily na palubě počítá. Některé letecké společnosti umožňují používat mobil na palubě plnohodnotně, v kabině letadla je wi-fi síť a i virtuální mobilní síť. Cestující tak může z vlastního telefonu volat jako na zemi. Třeba společnost Emirates tuto službu nabízí už 11 let. Obvykle to však nejsou levné služby. Obvykle však platí, že i když je možné mobil na palubě používat, neplatí to při startu a přistání. |
Další data poukázala na různé představy o používání telefonu v letadle. Například jeden z pěti dotázaných mladší 30 let si myslí, že pokud nechá svůj telefon během letu zapnutý bez režimu letadlo, může tím způsobit pád letadla. Ze všech dotázaných si pak 83 procent myslí, že používání telefonu negativně ovlivní průběh letu. Nejčastěji je to představa, že mobil bude rušit signál komunikace pilotů se zemí.
AT&T se následně zeptalo i pilotů, jak oni vnímají používání mobilních telefonů během letu. Dostalo se jim potvrzení, že telefony skutečně mohou rušit komunikační kanály. To, že většina lidí přepne telefony do letového režimu, nebo je vypne, skutečně přispívá k nerušenému průběhu pilotování letadel.
Dotazník se také zaměřil na činnosti, které na létání pasažéry nejvíce štvou. Třiaosmdesát procent přiznalo, že jim vadí hudba pouštěná na maximální hlasitost ze sluchátek jejich spolucestujících, 63 procentům lidí vadí, když někdo telefonuje ve chvíli, kdy ještě letadlo popojíždí po ranveji. Dalším se nelíbí příliš jasné displeje z obrazovek v jejich okolí, když jsou v letadle ztlumená světla během noci. Dvě procenta lidí by si dokonce přála, aby telefony byly na palubách letadel úplně zakázány.
VIDEO: Na Letišti Václava Havla Praha cvičili zásah po nepovedeném přistání letadla, kdy zahynulo 12 lidí a desítky se zranily: