Po telefonu slíbí pracovníci operátorů výhodné služby, následně zaslaná smlouva se ovšem v mnohém rozchází. Ilustrační snímek

Po telefonu slíbí pracovníci operátorů výhodné služby, následně zaslaná smlouva se ovšem v mnohém rozchází. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Po telefonu slíbí cokoli. Nenechte si to líbit, dejte jim padáka

  • 55
Po telefonu nabídnou výhodnější podmínky, písemná smlouva se ovšem posléze od původní dohody liší. Spotřebitelských stížností na tyto nekalé praktiky poskytovatelů služeb elektronických komunikací u ČTÚ přibývá. Od smlouvy uzavřené na dálku lze přitom do 14 dnů odstoupit, lhůta může být i výrazně delší.

Český telekomunikační úřad o tom informuje v pravidelné měsíční monitorovací zprávě. Regulátor upozorňuje, že na smlouvy o poskytování služeb elektronických komunikací, které byly uzavřeny či změněny na dálku (např. přes telefon či internet), se vztahují přísnější požadavky. A to především v souvislosti s plněním informační povinnosti ze strany podnikatele, pokud jde o možnost spotřebitele odstoupit od takto uzavřené smlouvy nebo sjednané změny.

Zákon totiž pamatuje na nutnost překontrolování na dálku dohodnutých náležitostí smlouvy samotným spotřebitelem. Svůj nesouhlas s obsahem smlouvy tak může vyjádřit odstoupením od ní, a to ve lhůtě 14 dnů po dni, kdy mu byly předány písemné informace (v elektronické či listinné formě) o smlouvě či její změně.

Zákon o elektronických komunikacích

§ 118 Správní delikty právnických a podnikajících fyzických osob

...

(14) Podnikatel zajišťující veřejnou komunikační síť nebo poskytující veřejně dostupnou službu elektronických komunikací se dopustí správního deliktu tím, že

...

ac) neposkytne spotřebiteli informace podle § 63 odst. 9 nebo 10 (tyto odstavce ukládají podnikateli například povinnost bezodkladného poskytnutí informací spotřebiteli v písemné formě - pozn. redakce)

Nutno podotknout, že poskytovatel má zákonnou povinnost předat spotřebiteli informace bezodkladně po uzavření/změně smlouvy. Nedodání písemného potvrzení je podle § 118 odst. 14 písm. ac) zákona o elektronických komunikacích (viz box) považováno za správní delikt, podnikateli v takovém případě hrozí sankce ve výši až 10 milionů korun.

Standardní čtrnáctidenní lhůta, během níž může spotřebitel od smlouvy uzavřené na dálku odstoupit, může být ovšem i výrazně delší. A to o celý rok. Stane se tak v případech, kdy podnikatel opomene spotřebitele informovat o právu odstoupit od smlouvy. Při dodatečném informování nicméně běží standardní 14denní lhůta, a to ode dne, kdy byl spotřebitel o svém právu poučen.

Se stížnostmi spotřebitelů na nekalé praktiky poskytovatelů služeb elektronických komunikací, kteří nedodrželi náležitosti vzájemně dohodnuté na dálku, se Český telekomunikační úřad setkává stále častěji. Kvůli nárůstu jejich počtu se proto rozhodl provést kontrolu, během níž bude prověřovat, zda vybraní poskytovatelé plní u takto uzavřených/změněných smluv zákonnou informační povinnost.