Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Levněji než iPhone vám jiný mobil operátoři nedají. A je to košer

aktualizováno 
Mnozí zákazníci se jistě podivují nad tím, že operátoři tak výrazně dotují Apple iPhone 3G a navíc k němu nabízí různé zvýhodněné balíčky, které si běžní zákazníci musí pořídit za vyšší cenu. Zeptali jsme se operátorů, výrobců ale i právníka, co na toto jednání říkají.

Nedotovaný Apple iPhone 3G v 8GB verzi stojí u mobilních operátorů zhruba 12 000 korun, jediný T-Mobile nedávno tuto homogenii porušil, když iPhone zdražil kvůli zájmu spekulantů. Při útratě zhruba 800 korun měsíčně však můžete mít iPhone asi za 4 000 korun, což je velmi výrazná dotace. O tak silné dotaci si zájemci o jiný mobil v podobné cenové kategorii mohou jen nechat zdát. Nemluvě o tom, že v nabídce není prakticky žádný telefon s cenou přes 12 000 korun, který byť jen s nejvyšším tarifem lze koupit za korunu. U iPhonu to není problém.

A co více. S iPhonem dostanou zákazníci i výhodnější datové balíčky – Vodafone a T-Mobile nabízí zákazníkům s iPhonem výrazné slevy ve výši až 50%. O2 jde trochu jinou cestou a za stejnou cenu jako u datového balíčku pro běžné telefony získají zákazníci s iPhone tarify výrazně větší FUP.

Takové chování je pro mnohé zákazníky nepochopitelné a přijde jim diskriminující. Mnozí uvažují třeba o tom, že si zakoupí dotovaný iPhone s daným výhodným balíčkem, iPhone výhodně prodají a získaný tarif budou používat v některém jiném chytrém telefonu. Otázkou však je, zda je za to operátoři nebudou nějak trestat.

V zahraničí se dotují i ostatní telefony
Nutno také podotknout, že ačkoli se v zahraničí Apple iPhone také nabízí se spoustou speciálních tarifů a balíčků, ty jsou většinou opravdu šity na míru tomuto telefonu a nevychází z běžné nabídky operátora.

Navíc jsou dotované ceny iPhonu v zahraničí zhruba na stejné úrovni, jako ceny ostatních telefonů odpovídající cenové kategorie. Není to však způsobeno tím, že by v zahraničí operátoři dotovali iPhone méně než ti tuzemští. Na vině je fakt, že naši operátoři dotují málo všechny ostatní telefony – v Anglii není problém zakoupit nejnovější špičkový model Nokie nebo Sony Ericssonu za libru, u nás jej za pověstnou korunu nedostanete ani náhodou.

Na problematiku cen a služeb souvisejících s Apple iPhone 3G jsme se podívali detailně a na výše zmíněná témata jsme se zeptali jak operátorů, tak výrobců mobilních telefonů a také právníka. Výsledek nás nijak nepřekvapil, přesto je však mírným zklamáním. Jednoduše řečeno je celá situace v pořádku a nikdo s ní nic nebude dělat. Snad jen u T-Mobilu se chystají lehce pozitivní změny.

Nejvíce nás zklamali výrobci mobilních telefonů, respektive jejich místní zástupci. Ačkoli totiž všechny výrobce a prodejce očividně štve, že jsou jejich telefony v dotaci dražší než iPhone, v oficiálních vyjádřeních strkají hlavu do písku nebo se dušují tím, jak je jim to jedno. Na naši výzvu k vyjádření zareagovali výrobci Nokia, Sony Ericsson a LG a jejich odpovědi si můžete přečíst v samostatném rámečku.

Je to v pořádku, říkají operátoři
Vyjádření mobilních operátorů se shodují v tom, že je jejich jednání v pořádku. „Míra dotací není úplně porovnatelná, protože délka závazku k minimálnímu měsíčnímu plnění u Apple iPhone 3G je 24 měsíců, u všech ostatní telefonů je to jen 12 měsíců," říká Jitka Pajurková z T-Mobile.

Podobná slova zaznívají z O2: „V žádném případě nelze mluvit (v případě ostatních zákazníků – pozn. red.) o diskriminaci. Každý přístroj a každá nabídka má svá specifika, včetně podmínek prodeje určených výrobcem,“ řekla nám Miroslava Dvořáková z tiskového oddělení Telefónica O2.

U Vodafonu jsme se zase ptali, proč je u tohoto operátora iPhone s dotací dražší, než u konkurence. Mirek Čepický, tiskový mluvčí společnosti, nám k tomu sděll: „Míru dotace iPhonu jsme stanovili  podle stejného metru jako u jiných telefonů. Naše nabídka je po zohlednění všech faktorů nejvýhodnější. Není totiž podmíněna smlouvou na dva roky jako u konkurence.“

Vzápětí však dodává: „Jako jediný operátor komunikujeme s našimi zákazníky na firemním blogu. Našim zákazníkům nasloucháme a finální ceny iPhonu jsem vytvořili po dialogu s nimi.“

Právníci: O diskriminaci nejde
Na situaci nevidí nic závadného ani námi oslovený právník. Podle Stanislava Berana z Advokátní kanceláře Rychetský Hlaváček Krampera & partneři se operátoři rozhodně nedopouštějí jednání, které by bylo v rozporu s dobrými mravy nebo dokonce diskriminační.

„Za diskriminaci je v tomto případě považováno jednání, které znevýhodňuje shodně definované skupiny osob (např. z pohledu používání cizího jazyka, barvy pleti, náboženského vyznání atd.). Pokud by tedy prodejce poskytnutí slev na svých ostatních produktech vázal na některý z výše uvedených atributů, pak by se samozřejmě takovéto jednání dalo klasifikovat jako diskriminační a bylo by v rozporu s platným právním řádem,“ říká Beran.

A následně přidává hezký příklad z praxe: „Pokud by prodejce musel slevy poskytovat na všechny své produkty, které jsou obdobné, pak by jakékoli podobné akce postrádaly smysl. V supermarketu, který „má akci“ na rohlíky a prodává je po určitou dobu za nižší cenu, by se mohli domáhat takové slevy i zákazníci, kteří kupují pouze housky, neboť se nepochybně jedná o obdobné zboží a poskytnutím slevy pouze na nákup rohlíků by se mohli cítit ze strany prodejce diskriminováni.“

Z hlediska logiky věci musíme dát expertovi za pravdu. Celá záležitost se týká jak samotných dotovaných cen, tak speciálních balíčků. Mobilní operátoři si ale alespoň v částečné míře podivnost svého chování uvědomují.

Dočkají se i další zákazníci
U O2 tak připouštějí, že nebudou nijak kontrolovat, zda s iPhonem zakoupený speciální tarif bude zákazník nadále s tímto přístrojem využívat, nebo zda se rozhodne iPhonu zbavit a používat jiný telefon. Na změnu pro ostatní zákazníky to však zatím v oblasti datových balíčků nevypadá.

Obdobně je na tom Vodafone. „Velká část funkcí iPhonu je přímo vázána na internet. Bez něj lze využívat iPhone jen velmi omezeně. Proto jsme se rozhodli nabídnout ho se zvýhodněným tarifem. Věříme našim zákazníkům, že tuto nabídku budou využívat s iPhonem,“ říká Čepický. Tato odpověď je ale trochu vágní a naznačuje, že operátor může o jistém řešení situace uvažovat.

To u T-Mobilu se podle Jitky Pajurkové blýská na lepší časy: „Ve velmi blízké budoucnosti chceme uvést podobnou nabídku i pro zákazníky jiných smartphonů,“ říká.

Inu, alespoň nějaký vstřícný krok, stále se však asi budeme muset smířit s výrazným rozdílem v dotovaných cenách.


Vyjádření výrobců mobilních telefonů

Nokia

Jan Kolimar, ředitel společnosti Nokia pro Polsko, ČR a SR říká:

"Především bychom chtěli zdůraznit, že společnost Nokia ctí principy volné soutěže. Je věcí každého obchodního subjektu jakou zvolí obchodní strategii, toto právo mají také operátoři a my nehodláme jejich rozhodnutí nijak hodnotit. Důvodem je i to, že se namísto úvah o aktivitách konkurence raději soustřeďujeme na vlastní činnost a na snahu dělat maximum pro naše zákazníky. O tom, že se nám to daří, svědčí i fakt, že kategorii telefonů, do níž se snaží proniknout společnost Apple, etablovala právě Nokia svou řadou Nseries, a také v této kategorii například v Evropě suverénně kraluje s podílem na trhu přes 70 procent. Podíly ostatních značek se počítají v procentech na prstech jedné ruky. Celosvětově pak Nokia v roce 2007 prodala 60 milionů kusů telefonů z řady Nseries. Zmiňoval jste také model Nokia N95. Právě on je ikonou chytrých telefonů, již jsme jej vyrobili  více než deset milionů kusů."

Sony Ericsson

Gabriela Lobodášová, ředitelka české pobočky společnosti Sony Ericsson nám řekla:

"Cenová politika a dotování přístrojů je plně v kompetenci jednotlivých operátorů. Nám jako dodavateli ji nepřísluší hodnotit, ostatně bez znalosti konkrétních podmínek nastavených mezi výrobcem a operátorem ani hodnotit nelze. Pokud jde o porovnání jednotlivých přístrojů, podle mého názoru se zákazník rozhoduje jak podle ceny, tak podle možností, které mu vybraný přístroj nabízí. V tomto směru věřím našemu portfoliu, které je přizpůsobeno namíru potřebám jednotlivých zákazníků."

LG

Společnost LG, respektive její česká pobočka, se vyjádřila takto:

"Obchodní taktiky používané mobilními operátory vůči jiným značkám jsou v jejich vlastní kompetenci, proto nám nepřísluší jejich aktivity komentovat. My v LG věříme v to, že spotřebitelé sami nejlépe vědí, co jim vyhovuje a co si chtějí koupit."



Pokud tedy prozatím toužíte po využívání výhodného datového balíčku, který operátoři dodávají s iPhonem, v jiném telefonu, musíte si nejprve zakoupit dotovaný iPhone. Ten stačí následně prodat a za utržené peníze koupit původně vybraný telefon.

Trochu hloupá oklika, která ale podle vyjádření samotných operátorů funguje. Jestli je celá nabídka související s iPhonem zcela logická, pak takováto zbytečná překážka pro zákazníky jakoukoli logiku postrádá. Poněkud nelogicky se tak můžeme v extrémním případě dočkat toho, že tolik žádaný iPhone bude ležet ladem v bazarech.



Nejčtenější

Google posílá vzkaz Evropské komisi. Takhle se bude bránit

Protikartelová komisařka Margrethe Vestagerová.

Google se s obří pokutou od Evropské komise nehodlá smířit. Firma se proti ní odvolá a chce Komisi dokázat, že systém...

Rekordní pokuta pro Google, za dominanci Androidu zaplatí 112 miliard

Ilustrační snímek

Evropská komise uložila internetovému gigantu Google další pokutu. Firma by měla platit za to, že zneužívá dominantního...



Nový supersmartphone vysune kameru a nahrává uživatele bez jeho vědomí

Vivo NEX

V rámci právě skončeného mistrovství světa ve fotbalu byla hrací plocha obklopena panely s reklamami na nový čínský...

Jeden z nejočekávanějších mobilů roku. Nokia 8110 je chytrá jen trochu

Nokia 8110 4G

Retro model Nokia 8110 4G je možná jedním z nejočekávanějších mobilů letošního roku. V Česku se začal prodávat počátkem...

Ten určitě neznáte. Toto je úplně první dotykový mobil v Evropě

Alcatel One Touch Com a Sharp MC-G1

Před dvaceti lety se na trh dostal jedinečný mobilní telefon. Alcatel One Touch Com byl jedním z prvních přístrojů s...

Další z rubriky

Tak bude vypadat letošní nejlevnější iPhone, zepředu připomíná desítku

Render chystaného LCD iPhonu s 6,1palcovým panelem ve společnosti menšího...

Uvedení nových iPhonů se blíží, jejich oficiální odhalení proběhne už za dva měsíce. Víme, že budou tři a alespoň z...

Neuvěřitelné, operátor prodává nové iPhony 3GS. Stojí jen 900 korun

Apple iPhone 3GS

Kdo by toužil po návratu do smartphonové historie, ten má šanci. Tedy jen v Jižní Koreji, kde se znovu začal prodávat...

Apple chce zrušit u iPhonů konektory. Už iPhone X měl být bez nich

iPhone X

Apple plánuje zcela bezdrátovou budoucnost. Už iPhone X měl postrádat jakýkoliv konektor. Nakonec si na něco takového...

Najdete na iDNES.cz